Yaman Törüner

Yaman Törüner

yaman.toruner@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Şirket iflaslarının nedeni araştırıldığında, karşımıza ölçümlenemeyen risk ve kurumsal yönetim uygulamalarındaki eksiklik çıkıyor. “Kurumsal Yönetim”, şirketlerin toplum ile ilişkilerini düzenleyen, daha adil, şeffaf ve hesap verebilir bir yönetim sağlanmasını sağlayan modern bir yönetim anlayışı. “Kurumsal Yönetim” prensiplerine uyan şirketler, daha kolay kredi alabiliyor, değerlendirilebiliyor ve borsaya açılabiliyorlar.
“Kobirate” isimli kredi derecelendirme ve kurumsal yönetim şirketi, şirketlerin “Kurumsal Yönetim” konusunda uyması gereken ilk ilkeleri belirlemiş ve bu konuda İMKB şirketlerine yönelik bir değerlendirme yapmış. Şirketler için önem taşıyan bu konuda ilk değerlendirilmesi gereken hususlar aşağıdaki biçimde sorgulanabilir.
Şirketinizde:
-Pay sahipleri ile ilişkiler biriminiz var mı?
- Kamunun bilgilendirilmesi konusunda bir politika geliştirilmiş mi?
- Uyulacak etik kurallarınız belirlendi mi?
- Türkçe ve İngilizce veya diğer dillerde “internet (web) sitesi” var mı?
- İnternet sitenizde ticaret sicili kaydı, ana sözleşme, ortakların payları, yönetim bilgileri yer alıyor mu?
- İnternet sitenizde özel durum açıklamalarına, faaliyet raporlarına, mali tablo ve raporlara, genel kurul gündemlerine ve tutanaklarına yer veriliyor mu?
- İnternet sitenizde genel kurul tutanakları, katılım listeleri ve vekâleten oy kullanma formları bulunuyor mu?
- İnternet sitenizde “sıkça sorulan sorular” başlığı altında bir bölüm
var mı?
- Olağan genel kurul her hesap dönemi bitişinden sonraki ilk 3 ay içinde toplanabiliyor mu?
- İnsan kaynakları politikanız oluşturuldu mu?
- Sosyal sorumluluk projelerine katılıyor musunuz veya kendi projeniz var mı?
- Ana sözleşmede pay devrini zorlaştırıcı hükümler bulunuyor mu?
- Faaliyet raporunda dünya ve ülke ekonomisi, sektör ve şirketin sektördeki yeri incelenmiş mi?
- Faaliyet raporunda yönetim kurulu üyeleri ve üst yöneticilerin öz geçmişleri var mı?
- Yönetim kurulunda icra ile görevli olmayan ve bağımsız üyeler var mı? Bunların oranları yeterli mi?
- Yönetim kurulu başkanı ile CEO/genel müdür farklı kişiler mi?
- Denetim komitesi var mı?
- Şirket içi eğitim politikanız nedir?
- “Kurumsal yönetim komitesi” kurulmuş mu?