Yaman Törüner

Yaman Törüner

yaman.toruner@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Teknoloji geliştikçe, pazarlama kuralları ve sistemleri de değişiyor. İnternet sitelerini kullanarak geliştirilen pazarlama metotları, günümüzün klasik pazarlama metotlarının neredeyse tümünü değiştirdi.
Sosyal paylaşım ve iletişim sitelerinde reklam vererek veya bu siteleri yönlendirerek gerçekleştirilen pazarlama taktikleri, taşınabilen tablet bilgisayarın günlük hayatımıza girmesiyle tam bir patlama yaptı.
Artık, anında yapılabilen (online-real time) video haberleşmesi ve iletişim kolaylıkları sayesinde piyasaya ve alıcılara kolayca ulaşılabiliyor. Hele, bu olanakların cep telefonları ile bütünleşmesi, pazarlama sistem ve kurallarının yeniden yazılmasını gerektiriyor.
İşte bu ihtiyaca cevap vermek üzere, Davit Meerman Scoot, “Tanıtım ve Pazarlamanın Yeni Kuralları(The New Rules of Marketing & PR)” isimli bir kitabının geniş ölçüde değiştirilmiş üçüncü baskısını piyasaya sürdü.

Klasik reklamcılık ölüyor mu?
Klasik pazarlama kurallarının başında “reklam” gelir. Reklam olmadan, kitlelere ulaşılamayacağı bilinir. Oysa, artık satıcılar alıcılarla doğrudan ilişkiye girip mallarını pazarlayabiliyorlar. Şirketlerin bu amaca yönelik olarak geliştirdikleri “call center”lar kullanılarak, telefon veya internet aracılığı ile alıcılarla satıcıların anında iletişime girebilmeleri mümkün olabiliyor. Üstelik, “call center”ların ülkenin az gelişmiş bir yöresinde ve hatta, başka bir ülkede olması da hizmet kalitesini değiştirmiyor.
Medyada yer almanız için büyük şirket veya meşhur kişi olmanız gerekir. Oysa, internette ne kadar küçük olursanız olun, başkalarının ilgilenebileceği sözünüz olduğu sürece, istediğiniz kitleye ulaşabilirsiniz.

Tanıtımın yeni kuralları

İşte, yeni pazarlama kurallarından bazıları:
* Sadece reklam vermekle yapacağınız pazarlama, artık yeterli olmayabilir. Bildiğiniz yazılı ve görsel medya, malınızı en iyi biçimde pazarlamada yetersiz kalabilir.
* İnsanlar artık, salt propaganda değil; karşılıklı görüşebilme ve sorgulayabilme istiyor. Tek taraflı bilgi aktarımı, artık onlar için yeterli değil. Yazılı ve görsel medya da bu prensipleri uygulamak zorunda. Bu prensip, politikacılar için de geçerli.
* Şirket patronlarının televizyonlarda boy göstermesi, o şirketin malının alınması için yeterli değil, artık. Satış ve tanıtımda başarı artık, şirket organizasyonunun işbirliği içinde çalışması ile elde edilebiliyor.
* Müşteriler artık, çeşitli şirketlerin aynı cins mallarının teknik detaylarını ve fiyatlarını karşılaştırabilmeyi; önceki kullanıcıların görüşlerini alabilmeyi ve satıcılarla doğrudan iletişim kurabilmeyi istiyor.
Kısacası, artık hepimiz piyasanın bir parçasıyız.