İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), bütün hesap ve projelerini kamuoyunun bilgisine sundu. Buna göre, İBB’nin 14.09.2010 itibariyle faizle birlikte 2.9 milyar dolar borcu bulunuyor. İBB’nin kontrolündeki İETT ve İSKİ gibi kuruluşların borçları da bu rakama eklenince, borç 31.08.2010 itibariyle faiziyle birlikte 5 milyar 555 milyon dolara çıkıyor. Dış borçlanma temel olarak, metro inşaatı ve feribot-deniz otobüsü alımı için kullanılmış. Belediye Kanunu’na uygun olarak, faiz dahil toplam borç, bir önceki yılki gelir gerçekleşmelerinin 1.5 katını aşmıyor. İBB ve bağlı şirketlerinin konsolide bütçesi 2010 yılında 17 milyar 905 milyon lirayı buldu. Bu bütçenin yüzde 40’ını temsil eden 7 milyar 110 milyon lira, yatırıma ayrıldı.
İBB ve bağlı şirketlerinin gerçekleştirdiği(konsolide) yatırım, Nurettin Sözen döneminde 1 milyar 550 milyon dolar, Tayyip Erdoğan döneminde 3 milyar 395 milyon dolar iken, Kadir Topbaş döneminde 20 milyar 559 milyon dolara ulaştı. Yatırımların son 5 yılda yarattığı istihdam, 90.230 kişi idi. Kişi başına en yüksek yatırım 16.174 lira ile Şile’ye, sonra 7.938 lira ile Adalar’a yapıldı. Mayıs 2010 itibariyle irdelenen kişi başı yatırımlarda en düşük payı, 531 lira ile Ataşehir ve 551 lira ile Sultangazi aldılar. Ortalama kişi başı yatırım 1.991 lira oldu.
2010 yılında gayrimenkul satışlarından 241.6 milyon lira elde edilirken, son 7 yıllık dönemde gayrimenkul satışlarından elde edilen miktar 1 milyar 439 milyon lirayı aşıyor.
Yaya yolları
İBB, geçtiğimiz günlerde, çok olumlu bir karar alarak eski İstanbul’un ana yollarını yayalara açma kararı aldı. Bunlara ilaveten, 2011 yılında Çağlayan, Beşiktaş ve Üsküdar’da toplam yaklaşık 200.000 metrekarelik bir alanın çoğu yayalara ait olmak üzere, halkın hizmetine sunulması planlanıyor.
İBB’nin, 400.000 metrekarelik bir yayalaştırma planı daha var. Bu plan, “Büyükdere Caddesi Şanzelize Projesi” olarak adlandırılıyor. Bilindiği gibi Şanzelize, Paris’in en büyük ve altı sonradan tamamen otoparklara ayrılmış olan caddesi. “Büyükdere Caddesi Şanzelize Projesi” ile Zincirlikuyu-Gültepe arasındaki bölümde, trafik yer altına alınacak. Zemin altına alınacak yolun uzunluğu yaklaşık 1 kilometreyi buluyor.
Geçen günlerde, yeni açılan kara araçları tünellerini kullandım. Avrupa ve Amerika’daki benzerlerinden güzel olmuş. Kadir Topbaş, büyük işler başardı. 2011 yılının da önceki yıllar gibi “İstanbul yılı” olacağına inanıyorum. Mutlu yıllar.