Hijyenik menstrüel ürünler her ay kapınıza gelse… Paketin içinden bir çikolata ya da bir şiir çıkıp en hassas günlerinize sıcaklık katsa… Üstelik bu paketi, erişim imkânı olmayanlarla paylaşabilseniz… Yeni nesil girişimcilerle var böyle bir dünya
Yeni neslin hayata, dünyaya bakışı çok çok farklı. Bu durum iş yapma şekillerine de yansımaya başladı. “Bağlantılı nesil” olarak tanımlanan yeni kuşak, dünyanın parçası olduklarının o kadar farkındalar ki bir ürün söz konusu olduğunda örneğin, onun hem doğaya saygılı üretilmesini hem sağlıklı olmasını, hem de erişim güçlüğü çekenlerin bu ürüne daha kolay ulaşabilmesini istiyorlar. Bu belki, kar etmeyi önceleyen alışılagelmiş iş yapma şeklinin dışında. Ancak bu şekilde de iş yapmanın mümkün olduğunu, işletmelerin bu şekilde de yaşadığını, büyüdüğünü kanıtlayan genç girişimcilere her geçen gün yenileri ekleniyor. İşte size böyle bir umut öyküsü… Onların ismini, şirketleri vasıtasıyla ped bağışı yapan arkadaşlarımdan duydum... Doruk Akpek, Naz Özbek organik menstrüel ürün markası Beije’in kurucu ortakları.
İyilik için geldiler
Doruk Akpek markanın kuruluşunu şöyle anlatıyor:
“Hayatın anlamını arayışımda Türkiye’de yaşamak istediğimi ve ne yaparsam yapayım bunun ucunun bir iyiliğe dokunmasını istediğimi fark ettim.”
Ortağımla Amerika’dayken deneyimlediğimiz D2C, yani doğrudan tüketiciye ulaşan ve abone yoluyla işleyen sistemde karar kıldık. Doruk Akpek, böylelikle kaliteli ve organik ürünleri daha uygun fiyatla herkese ulaştırabildiklerini söylerken modelin diğer avantajlarını ise Naz Özbek şöyle anlatıyor:
“Benim için Beije’den önce ped almak bir marka deneyimi değildi. Bu model sayesinde abonelerimizle direkt olarak iletişimdeyiz. Her ay paketlerine çikolata veya çay atıyoruz, şiir gönderiyoruz, doğum günlerine mektup yazıyoruz.”
230 bin takipçi
Modelin başarısını gösteren bir gösterge de markanın Instagram’daki takipçi sayısı, 230 bine ulaşmışlar. Bu rakam çok bilinen hijyenik ped markalarınkinden yüksek. Naz Özbek şöyle anlatıyor: “Pandemide konuyu derinlemesine araştırma fırsatı buldum, regl deyince karşıma hep güçlü aktif kadınlar çıkıyordu, oysa ben o dönemlerde öyle hissetmiyordum. Her ay regl olmama rağmen bedenimle ilgili birçok sorunun cevapsız kaldığının farkındaydım. İngilizce ararken cevaplar güvenilir kaynaklardan hızla karşıma çıkarken, Türkçede durumun böyle olmadığını gördüm, bu rolü üstlendik. Biz bilgi paylaştıkça sorular arttı.”
Beije’in brüt kârının yüzde 8’i menstrüel hijyen ürünlerine ulaşımı destekleyen derneklere bağışlanıyor. Beije’in ayrıca “Askıda Ped” uygulamasıyla dileyenler her ay üç kişilik bir ailenin ya da 12 kişilik bir sınıfın ped ihtiyacını karşılayabiliyor.
Sorumluluk sahibi
Beije’in hem bağışçı hem de bağışları ihtiyaç sahiplerine ulaştıran bir işletme olduğunu vurgulayan Doruk Akpek şunları söylüyor:
“Kendimizi sadece kaliteli ürünler üreten bir şirket olarak değil, inandığımız ve savunduğumuz değerler, değiştirmek istediğimiz bazı şeyler olan bir topluluk olarak da tanımlıyoruz. Düşüncemiz, bizim jenerasyonumuzun, önceki jenerasyonlardan üstlenmesi gereken çokça sorumluluk olduğu yönünde. Bunun için de artık yeni jenerasyonda hepimiz, toplumun sorunlarının da bir ucundan tutmalıyız diye düşünüyoruz. Bu doğrultuda, sürdürülebilir bir bağış kültürü barındıran ve reklam stratejisi olarak bağış ve bilgilendirmeyi sahiplenmiş bir şirket olarak kurulduk.”
Türkiye’deki her on kadından birinin, menstrüel hijyen ürünlerine ulaşımda ciddi sıkıntılar yaşadığını, bu nedenle hijyenik olmayan yöntemlere başvurduğunu belirten Akpek, “Bu sorunun çözümüne katkıda bulunmak için pedlere olan ulaşımı toplum için kolaylaştırmayı amaçlıyoruz. Şimdiye kadar 10’dan fazla ilde, öğretmenler ve kurumların yönlendirmesi ile 60 binin üzerinde ped bağışladık. Bu bağışlara dahil olmak isteyen insanlar, bize internet üzerinden ulaşıyor” diyor.