İki yüz yıllık bir marka Brooks Brothers, hazır giyim sektöründe bilinen en eski Amerikan markası. Başkanların markası olarak biliniyor, Amerikalılar için milli giyecek gibi! Abraham Lincoln, Roosvelt dahil olmak üzere 44 Amerikan başkanından, 39’unu giydirmişler.
Başkan Obama da yemin ederken giydi. Bizde daha çok gömlekler ve blazer ceketleriyle tanınıyor. Ashton Kutcher - Demi Moore ile olan evliliğinde, 200 yıllık markanın moda anlayışından birşey kaybetmediğini gösterircesine krem rengi Brooks Brothers takım giymişti. ‘Muhteşem Gatbsy’ filminde gördüğümüz 1920’lerin çizgilerini taşıyan koleksiyonu olduğu gibi marka vermişti.
1812’de New York’ta kurulmuş, klasikleşmiş ancak aynı anda son derece trendi bir marka. Markanın başında, daha önce Stefanel’in başında bulunan Füsun Kuran var. Başkanlar ve Hollywood yıldızlarının markası olarak bilinen ABD’li Brooks Brothers, ilk mağazasını Zorlu Center’da açtı. Hedef 5 yılda 8 mağaza ve 12 milyon euro ciroya ulaşmak. Brooks Brothers Genel Müdürü Füsun Kuran sorularımı cevapladı.
Stok doğru tutulmalı
2014 yılının çizgileri neler?
Bu yıl bir Küba trendi var. İlkbaharı rengarenk bir koleksiyon ile karşılıyoruz. 2014 İlkbahar/Yaz Koleksiyonu’nda yer alan 1920-1950’lerin Connecticut, Küba ve Cote D’Azure’undan izler taşıyan kadın ve erkek tasarımlarında kırmızı ve lacivert renklerin yanısıra kumsalların göz kamaştıran mavi, yeşil, limon sarısı ve beyaz tonları geniş yer tutarken, tropik renk ve baskılar dikkat çekiyor.
Brooks Brothers kadın koleksiyonunda kum beji, beyaz, mavi gibi klasik renkler mercan, turkuaz ve lacivert ile kontrast oluşturuyor. A kesim etekler, ipek jakar ceketler, çizgili trikolar ve cigarette pantalonların ön planda olduğu, modern ve yalın siluetlerin lüks ipek kumaşlar ve denizci örgüleriyle bütünleştiği koleksiyon, bohem çiçek desenleri ve zarif çizgilerle zenginleşiyor.
Brooks Brothers 2014 İlkbahar/Yaz Erkek Koleksiyonu’nun hit parçaları arasında ise; klasik seersucker ceketler, bermuda şortlar, açık gri chesterfield ceket, lacivert -beyaz koton ipek ekose ceket, pantolon ve şortlar; lacivert, mercan ve mavi renkli trikolar yer alıyor. Ekoseli ve lacivert Mary Jane ayakkabılar, kadın ve erkekler için lacivert-beyaz spectator ayakkabılar, denizci temasından izler taşıyan örgü kemer ve espadriller, kırmızı, beyaz ve mavi deri çantalar ile tamamlanıyor.
‘ABD başkanlarının totemi’
Fiyat politikanız nedir? Fiyatlar, Avrupa Amerika ile aynı mı?
Avrupa’dan ucuz, Amerika’dan ise birazcık pahalıyız. Markanın dünya cirosu 1.2 milyar dolar. Amerika’da 600 mağazası var, ülke dışındaki mağaza sayısı 270. Çoğu mağazası 1000 metrekareden büyük. Amerikalı bu mağazaya girmeye öyle alışkın ki... Amerika’nın tüm başkanları markadan alışveriş yapmayı adeta totem olarak görüyor.
Markanın sahibi anlattı. Başkan namzeti olduklarında Brooks Brothers’dan giyinmeye başlarlarmış. Bununla totem yaparlarmış. Başkan Obama da giyiyor.
Bir perakende yöneticisinde ‘olmazsa olmaz’ donanım nedir size göre?
Stok yönetimini bilmesi. Sektördeki yöneticiler arasında bu nedenle, çok finans kökenli yönetici görürsünüz. Ben de öyleyim. Stoğunu her ay kontrol etmezsen kâr edemezsin.
Tabii ki moda, ürün yönetimi, insan ilişkilerinde donanımlı olmalısınız ama stok yönetimi en az bunlar kadar önemli. Rakamlara hakim olmayan yönetici bu sektörde zorlanır.
Muhteşem Gatsby de giydi, Gossip Girl de!
Sevgililer en çok gömlek aldı
En çok hangi ürünü satıyorsunuz?
Ütü gerektirmeyen (noniron) gömlekler ve kravat. Çok ince dokusu olan Amerikan kumaşı, ince düğmeli gömlekler. Erkekler için en sıkıntılı konudur gömlek. Sabah çıktınız, öğlen, akşam derken ütüsü bozuluyor. Ütü gerektirmeyen gömleklerle akşam toplantısını da aradan çıkarıyorsunuz. Stoksuz çalışıyoruz, gelen gidiyor. Sattığımız gömleklerin yüzde 95’i ütü gerektirmeyen gömlekler. Sevgililer Günü’nde de en çok gömlek sattık. Normal gömlekleri yüzde 5 oranında bulunduruyoruz mağazada. Bir gömleği dört kol boyu, üç yaka çeşidiyle satıyoruz. Gömlek ve takım elbise de, özel dikim de yapıyoruz.
Centilmenliğin kitabını yazdılar!
Türkiye mağazasında da satılan, markaya özel olarak, yıllar içinde derlenen Nasıl Centilmen Olunur? (How To Be Gentleman) kitabından:
* Her zaman cebinde nakit taşır. Ne zaman bir hizmetliye bahşiş vereceği belli olmaz. Yanında bulunanlara da ödünç vermesi gerekebilir diye cebinde ekstradan teklik de bulundurur.
* Hoşlanmadığı bir kişi hakkında asla hoş bir şey söyleme zorunluluğuna girmez. Hoşlandığı biri için bile, gerçeği abartmaz. İyilik, kendi kendisini ispat eden bir olgudur.
* Sofradan kalkarken “izninizle” der. Tuvalet veya telefon ihtiyacı, ne için kalktığını açıklaması gerekmez.
* Arkadaşına e-mail gönderdi ise yirmi dört saat içinde cevap vereceği beklentisine girmez.
* “Reply all” tuşuna basmadan önce düşünür. Sadece bir kişiye verilmesi gereken “OK” veya “Tamamdır” cevapları ile herkesin inbox kutusunu işgal etmek istemez.
* Yaşı kaç olursa olsun, bir centilmen pantolonunu düşük belli seçmez.
* Bir reklam için fotoğraflanmıyorsa asla iç çamaşırı görünecek şekilde gezmez.
* Teksas’ta yaşamıyorsa, takım elbise altına kovboy çizmeleri giymez.
* Pantolon paça boyu ayakkabısının üstüne kadar gelir, ayakta dururken çorapları görünmez.
* Bir centilmen kruvaze yaka ceket giyiyorsa düğmelerini asla açık bırakmaz.
* Kapının arkadan gelenin suratına kapanmasına asla izin vermez, bay veya bayan, yaşlı veya genç, yabancı veya bir dost olması fark etmeksizin.
* Irk, din, cinsiyet, cinsel eğilim hakkında asla şaka yapmaz, bu tür şakaları komik de bulmaz.
Mağazada GOLF turnuvaSI!
Brooks Brothers ne kadarlık bir yatırımla geldi?
Akasya’da açacağımız mağaza ile birlikte 1.5 milyon euro yatırım yapıldı şu ana kadar.
Akasya mağazası ne zaman açılıyor? Golf simülatörü koyacak mısınız?
Evet, büyük bir golf simülatörü yerleştireceğiz. Golf oynayan müşteriler mağazada turnava yapabilecekler. Üçerli, dörderli gruplar halinde. Sahaya gitmeden, bir AVM’de, üçer arkadaş gelip akşam turnuva yapabilecekler. Bildiğiniz sopa, top ve dev bir ekran olacak. Top ekranda çarptığı yerde hangi deliğe düşeceğinin hesabını yapıyor. Ona göre puan alıyorsununuz. Çok profesyonel bir simülatör getirdik. Bu mağazamız 530 metrakare olacak. Daha geniş kadın ve çocuk reyonu olacak.
Marka, çocuk ve kadında da çok güçlü. Amerika’da kolejlerin çoğunun kıyafetleri bizim markamızdandır. Oralarda kolej kıyafeti dediğinizde akla Brooks Brothers gelir. Kadın, erkek ve çocuk blazer’ında bir numara ABD’de. Altın düğmeleri çok güzel duruyor. Türkiye’de de okullarla çalışmak istiyoruz.
200 milyar dolarlık sektörün yasası yok
Perakende sektörünün kronikleşmiş sorunları neler?
Son 10 yıldır, sektör derneklerinin yıllar içerisindeki tüm çalışmalarında bulundum. 2010-2012 döneminde Tescilli Markalar Derneği Başkanlığı yaptım. Şu anda da yeni dönem başkanımızla yönetim kurulu üyesi olarak çalışmaya devam ediyorum. Sektörün dinamiklerini iyi biliyorum yani. 200 milyar dolar gibi bir ciroya sahip olan perakende sektörünün bir yasası yok. Bankacılık, enerji ve tütün sektörlerinde olduğu gibi sektörün oyuncularından, resmi kurumlardan ve yetkili kişilerden oluşan ‘bir perakende üst kurulu’ artık oluşturulmalı. Sektör büyüklüğü kadar kadar insana dokunma anlamında da çok önemli. Adı üstünde perakende, son tüketiciye hizmet veriyor. Ne yazık ki ülkemizde diğer sektörler kadar önemle ele alınmıyor.
Özellikle internet üzerinden satılan ürünlerin denetimlerinin yapılmamasından kaynaklanan gerek kayıtdışı, gerekse tüketiciyi yanıltıcı hizmetler sebebiyle ülkemiz büyük zarar görüyor. AVM’lerin perakende yoğunluk haritaları, ruhsatlandırılması ve yönetimlerinin kanunla düzenlenmesi gerekiyor. Buna verilebilecek en güzel örnek AVM’lerde kira ve genel gider konularında sağlanamayan şeffaflık ve eşitlik ilkeleri. Yine çok önemli bir regülasyon olan İndirim Yasası da bu düzenlemelere dahil edilerek müşterinin yanıltılmaması, doğru enformasyonu alması sağlanmalı.