Seyahat Pazarlama Uzmanı Sarp Özkar

Seyahat Pazarlama Uzmanı Sarp Özkar

kesiftutkunu@gmail.com

Tüm Yazıları

Geçtiğimiz Kurban Bayramı gerek yurtiçi gerekse yurtdışı seyahatlerinin son derece yoğun yaşandığı, yılın belki de en hareketli turizm aktivitesinin olduğu bir dönemdi. Büyük şehirlerde trafik rahatlamasından da, çok büyük bir kesimin seyahat vesilesi ile Kurban Bayramında yer değiştirdiğinin belgesiydi adeta. Kurban bayramı seyahati istatistiklerine bakıldığında, Türk seyahat sever hakkında son yıllarda çok önemli değişiklikler değişiklikler yaşandığına kanıt niteliğinde… Evet artık Türkler gerçekten de seyahatin önemini keşfetti! İşte belgesi…

Haberin Devamı

*** Geçtiğimiz yıl Kurban bayramı yurtdışı turları satışları kıyaslanırsa, bu yılki artış %40 oranında, sadece sorumlusu olduğum tur operatörünün satışlarında değil, tüm pazar genelinde de yaşandı.

*** 2006 yılında Tam kapsamlı seyahat sigortası yaptıranlar toplam satışın, sadece %3’ü iken, 2007 yılında %5 rakamlarına ancak ulaşabilmişti. Seyahat esnasındaki sağlık ve seyahat aksaklıkları sigortası her tür telkinimize rağmen zar zor çok az bir kitle tarafından anlaşılabiliyordu. Son 3 yıldır bu oran %55-%65 arasında olur iken, geçtiğimiz Ramazan bayramı %73 ve son Kurban Bayramı %83 oranlarına kadar yükseldi. Bu artışın temelinde, seyahat konusunda bilinçlenme yattığının farkındayız. Zira artık tüketici, vize alamadığında tur bedeline sahip olabilmenin farkında, yoğun zamanlarda yaşanabilecek rötarların, yurtdışında başlarına gelebilecek sağlık sorunu veya hırsızlık gibi durumlarda kendini garantiye alabileceği sigortanın birçok maddesini bilerek ve özümsemiş olarak biz turizmcilerden talep ediyorlar.

*** Geçtiğimiz Kurban bayramında kişi başına yurtdışı tur paketine yapılan ortalama harcama 910 Amerikan Doları iken, bu bayram kişi başına 1,040 Amerikan Doları. Ortalama artış %8,75… Artık Türk seyahat severin, ekonomik imkanlarının da düzelmesiyle seyahate daha çok harcama yaptığının bir kanıtı.

*** Kurban bayramında vizesiz turlara gidenler %14 iken, vizeli tur paketi seçenler %86 oranında. Satışların yoğunluğunun Avrupa olması nedeniyle doğal olarak vizeli tur paketleri daha fazla tercih edilmiş oldu. Bununla birlikte, artık seyahat sigortası bilinci ile vizesini alamasa dahi tur paketinin ücretini belli bir muafiyet haricinde alabileceğini bilen tüketici, vizeye müracaat etmekten de çekinmiyor diye düşünüyorum.

Haberin Devamı

İNTERNET VERİLERİ HERŞEYİ AÇIKLIYOR.

Satın alma amacıyla Prontotour.com web sitesine giren seyahat severlerin, Kurban Bayramı döneminde 10-20 Ekim arası, on binlerin seyahat etmesi sonucu günlük ziyaretçi sayısının %70 azaldığını, asıl ilginç verinin 01-10 Ekim arası satışın yaşanabileceği, son 10 günlük periyotta da aynen bayram döneminde olduğu orana yakın, %63 azaldığını söylemem gerekli. Yıllardır son dakikada tatil satın alma alışkanlığı olan Türk tatilcinin, artık son dakika alımlarını bırakmaya başladığı ve erken satın alanın kazanacağı sistemin farkına vardığını söylersem yanlış olmayacaktır. Bunda en önemli payın da erken rezervasyon alışkanlığının artık ülkemizde de oturduğu sonucudur. Tüketiciler, erken alan fiyat olarak kazanır, son dakikada elde kalan yere razı olmaktansa, kendi istediği yeri seçer mantığı ile düşünmekte…

Haberin Devamı

*** Geçmişte tur paketi online satın almaları %3 ila maksimum %5 oranlarında iken, bayram turlarında online tur satın alınması oranı, %11’lere kadar ulaştı.


TATİLDE PATRON KADINLAR…

Kurban bayramı turlarımıza katılan seyahat severlerin %69’u kadın… Erkekler azınlıkta olduğu gibi, tüketicilere bu konuda sorulan soru üzerine Kurban Bayramında seyahate gidilmesine karar verenlerin de %87’sinin kadınlar olduğu sonucu ortaya çıktı. Böylelikle seyahatin patronunun kadınlar olduğunu söylemekte sakınca görmüyorum.

Sarp ÖZKAR -