Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Dünyanın en çok çikolata satan İsviçre firması Nestle ile Türkiye'nin en çok çikolata satan firması Ülker, "küresel rekabet" startını Belçika'da verdi.Ülker'in, Godiva ile yaptığı çıkışı, Nestle de Belçika'nın lüks çikolata ikonu olarak anılan Pierre Marcolini ile stratejik ortaklık kurarak yaptı. Dünyada "süper premium" olarak isimlendirilen ve el yapımı ürünleri de içeren lüks çikolata pazarında yılda yüzde 17'ye ulaşan büyüme hızı, Nestle ve Ülker gibi yaygın tüketilen çikolata markalarını ateşledi. Türkiye'de 21 Aralık günü heyecan yaratan "Ülker, Godiva'yı satın aldı" haberlerinin arka planı oldukça renkli.Godiva'yı, ağustos ayında satmak istediğini açıklayan Amerikan gıda devlerinden Campbell Soup'un karşısına ilk olarak Alman Lindt, İsviçreli Nestle ve Amerikan Starbucks çıkmıştı.Yıldız Holding Genel Müdürü Atilla Kurama'nın ifadesiyle, finans piyasalarındaki gelişmeler ve YTL'nin dolar karşısında değerli olması Ülker'i diğer alıcılar karşısında avantajlı konuma getirdi ve iki günlük "sıkı" pazarlık sonucunda Godiva, Türkiye'ye geldi.Ülker gibi bölgesel pazarlarda büyüme potansiyeli olan bir Türk şirketinin bu hamlesi Belçika'da karşılıksız kalmadı.Belçika'nın başkenti Brüksel'de, Grand Sablon meydanında "mücevher dükkânı" görünümündeki ünlü çikolata markası Pierre Marcolini ile Grand Place'taki Godiva'nın sırt sırta veren öyküsü yazılmaya başlandı.Pierre Marcolini, 13 Aralık günü Belçika medyasının benzetmesiyle "Noel Baba" hediyesi almış bir çocuk gibi bakan gözleriyle, "Bugün dünyanın en mutlu insanıyım. Nestle ile yaptığımız ortaklık işletmemizi büyütecek" diyordu.Geçen aylarda Rusya pazarına giren ve Fransa ile Belçika pazarında büyüyen Pierre Marcolini, 2005 yılında New York'a, 2001'de Tokyo'ya, 2006'da da Kuveyt'e ofis açmış, Birleşik Arap Emirlikleri'nde piyasasını yaratmıştı. Amerika ve Japonya'da pazar lideri olan Godiva ise Rusya başta olmak üzere Orta Asya ve Ortadoğu'da büyüme potansiyeli olan Ülker'le (7 ülkede 10 fabrika) yola çıkıyor. Küresel oyun kuruluyor Rusya'da kapışacaklar Ülker Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker'in, Godiva'nın yöneticilerine söylediği, "Godiva, Kaşıkçı Elması; biz onu gerdanlık yapacağız" cümlesinde, "nadir bulunan bir mücevher" benzetmesinden ziyade, "aslına uygun büyüme" vurgusu önem taşıyor.Bu vurgu yalnızca Godiva'da değil, anlaşılan Pierre Marcolini cephesinde de kuvvetli algılanmış:"Pierre Marcolini'nin bağımsız ve otonom yönetiminin sürmesine, ancak şirketin yönetim kuruluna Nestle'nin de girmesine" karar veriliyor.Nestle'nin, 1927'de Türkiye'de ilk Feriköy'deki fabrikasıyla üretime başlayan "yabancı şirket" olduğunu da hatırlatayım. Nestle'nin Türkiye cirosu 500 milyon dolar civarında. Yani Godiva'nın toplam cirosuna eşit. Kimi çevreler için, istihdam ve üretim artışı için can atan Türkiye'den, Amerika'ya yapılan çikolata yatırımı "tatsız" oldu. Kartvizit satın alıyor Atilla Kurama'ya bunu hatırlatıyorum, "Siz bir de ne gelecek, ona bakın" diyor.Yıldız Holding, Godiva ile küresel pazarlarda lig atlama kartviziti satın alıyor, bilinirliğini artırıyor.Ülker'in yabancı finans çevrelerinde kendini ifade ederken; Kellogs, Cargill, Hero gibi uluslararası ortaklıkları vurgulaması önem taşıyordu.Bugünden itibaren durum çok değişmiş olacak, "Siz kimsiniz?" diye sorulmayacak, "Godiva'yı alan Türkler" diye başlayacak cümleler.Yıldız Holding, bağlı şirketi Ülker'den bağımsız olarak enerjiden gayrimenkule kadar birçok alanda "kredibilitesi" daha yüksek bir oyuncu olarak sahaya inecek. Ülker'in yabancı sermayeye ilgisi organize bir durum. Ülker'de yabancı yatırımcıların bilgi alabilmesi için "bilgi edinme masası" bulunuyor.Godiva ile birlikte yeni satın almalar, işbirlikleri gündeme gelebilir.Örneğin Campbell Soup, çorbacı ve sağlıklı gıda pazarında büyüyor. Ülker'in ürün çeşitliliği içinde yeni bir ortaklık oluşabilir. Türkiye'den fındık veya fındıklı ürünler ithal edebilir.Ülker çikolatanın hisseleri halka açılacak, bu süreçte yabancı yatırımcılar Godiva'dan dolayı grubu daha yakından tanıyor olacak.Ülker Çikolata ve Ülker Bisküvi'nin, Yıldız Holding bünyesine katılan Godiva hisselerinden alması beklenebilir.Şimdi aslolan şu: Ülker ilk kez global bir marka yönetme becerisini sınayacak. syilmaz@milliyet.com.tr Fındık ithal edebilirler