Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Taşıdığı öneme bakarsak, oldukça mütevazı olan davetiyenin üzerinde "Türkiye'de inşa edilen dünyanın en büyük özel yelkenli yatının yapımı tamamlandı. SY Maltase Falcon'u 30 Haziran 2006'da açık denizlere uğurlarken gerçekleştireceğimiz davette sizleri de aramızda görmekten mutlu olacağız" yazıyordu. Bu daveti en çok basın bekledi. Yıldız Gemi ve Makine Sanayi'nin Tuzla'daki tersanesinde imal edilen 87 metre uzunluğundaki Maltase Falcon IV, Çırağan açıklarında İstanbullulara yüzünü gösterdi. Yıldız Tersanesi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Baki Gökbayrak, yat bilgilerini ve görüntülerini bugüne kadar adeta sır gibi sakladı. Kare şeklinde 15 yelkeni ile sükse yapan yatın elektrik donanımı dillere destan...Yelkenlinin asıl görkemli denize indiriliş töreni uluslararası üne sahip sanat ve iş dünyasından "dostlarla" yapılacak. Ne de olsa İtalyan ortak Perini Navi'nin İtalya'da da 2 tane tersanesi bulunuyor.Yelkenlinin sahibi ABD'li Silikon Vadisi'nin öncüsü ve Genentech, Compaq, Amazon, AOL, Google teknoloji şirketlerine yatırım yapan Kleiner Perkins Caufield/Byers finans şirketinin sahibi Thomas James Perkins, sık sık Tuzla'daki tersaneye gelse de kimselere görünmemeyi başarıyordu. Perkins, önceki akşamki davette de farklı bir yöntem izlemedi. Kürsüde yaptığı konuşmada, uluslararası basına ABD Başkanı Bush gibi Çırağan manzarasında fotoğraf vermeyi seçti ve açığa demirlenmiş "yelkenlisine" açıldı...Bugüne kadar medyaya yansıyan bir iki kare fotoğraf veya çizimleri olduysa da, süper yatın öyküsü hep yarım kaldı. Çırağan Sarayı'ndaki davette öykünün eksik karelerini tamamlamaya çalıştık. Perkins yatına gitti Maltase Falcon, 1988'de İtalyanlar ile kurulan Yıldız Tersanesi'nin 40'ıncı, 40 metrenin üzerinde inşa ettiği yatın da adı. Perini Navi Group'un CEO'su Giancarlo Ragnetti, "Bu yatı Avrupa'da yaptırsaydık, 3 değil, 6 yıl sürerdi. Türkiye ileriye bakan bir ülke, Avrupa'da ise eski bilgiler yenilikçiliği engelliyor" diye yanıtlıyor, "Dünyanın en büyük ve özellikli yatını neden Türkiye'de ürettiniz?" sorumu...Baki Gökbayrak ise aynı sorum karşısında şunları söylüyor: "Türk basını fiyatı ile ilgileniyor. Çıkan yazılarda da yanlış rakamlar verildi. (65-110 milyon euro arasında rakamlar yazıldı.) Burada önemli olan denizcilik tarihine geçecek bir iş yapılmasıydı."Davete katılan Kuzey Deniz Saha Komutanı Uğur Yiğit de Gökbayrak'ın cümlesini tamamlıyor: "Türk denizcilik tarihine yaptığı katkıya bakarsanız, paha biçilmez."Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin Kalkavan, daha ekonomik bir değerlendirme yapıyor: "Türkiye'nin F-16 ihracatını saymazsak, sanırım tek kalemde yaptığı en büyük ihracat. Dünya yatçılık sektöründeki yerimiz 4'üncü sıradan 3'e çıkmış olabilir." Türkiye ileriye bakıyor Çırağan'daki davette CHP lideri Deniz Baykal bir konuşma yaptı. Baykal, "Sizler gibi yatçılık veya yatlarla bir ilgim olduğu için burada bulunmuyorum. Ancak Türkiye'nin dinamizmine inanıyorum" diyerek "Maltase Falcon IV" başarısını kutladı. Denizcilik sektörünün önde gelenlerinin yer aldığı topluluk içindeki siyasal yelpaze oldukça genişti. syilmaz@milliyet.com.tr Silikon Vadisi öncüsü