Özellikle altyapı ve enerji alanındaki yatırımlarda, kamu ve özel sektör işbirliğini bundan böyle daha sık duyacağız.
Yatırımcı olarak öne çıkan Ulaştırma ve Enerji bakanlıkları, küresel ekonomik krizin de etkisiyle daralan finans piyasalarına alternatif modeller geliştiriyorlar.
BOTAŞ’ın attığı adımlara dikkatinizi çekmek isterim. BOTAŞ, özelleştirme programını askıya alıp, büyüme odaklı yatırım öncelikleri belirliyor.
Özel sektöre destek
Kamunun özel sektörü desteklediği modele bir örnek vermek isterim.
BOTAŞ’ın, Gazprom’un izinden gittiğini yazmıştım. Gözden kaçıranlar için yinelemekte yarar görüyorum.
Gazprom, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin döneminde, yani son 10 yılda yalnızca enerji alanında büyümedi.
Medya kuruluşu sahibi oligarkların şirketlerini satın alarak “Gazprom Media”yı kurarak, ülkenin en büyük yayıncı kuruluşu oldu.
Satın alınan medya kuruluşlarının eski sahiplerinin ortak paydası ise Putin muhalifi olmalarıydı.
Şimdi size bir türlü hayata geçirilemeyen Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı projesine, BOTAŞ’ın da hissedar olarak katılacağını söylersem, BOTAŞ-medya ilişkisi kurmakta zorlanır mısınız?
Zorlanmamamız için katkı yapmaya devam edeyim: Samsun-Ceyhan Boru Hattı Projesi bir Rus-İtalyan-Türk girişimidir. Konsorsiyumun liderliğini de Sabah-atv grubunun sahibi Çalık yürütür.
Rusya’nın Samsun-Ceyhan projesine destek vermesi, Ceyhan’dan İsrail’e kadar uzanacak 2. Mavi Akım önerisinin gerçekleşmesiyle bağlantılı olarak masada duruyor.
Kamunun ihtiyacı işbirliği
Şimdi de kamu ihtiyaçlarının, özel sektörle karşılanmasını sağlayan yap-işlet-devret modelinin yanı sıra oluşturulan PPP (Public Private Partnership) yani “Kamu-Özel Sektör İşbirliği” modelinden söz edeyim.
Hükümet, PPP projelerine sıcak duruyor. Yasal düzenlemeler yapıyor. İşsizlikle mücadele programında kamu altyapı ve ulaşım yatırımları öne çıkıyor.
Türkiye’de ve yurtdışında çok sayıda otoyol projesine imza atan Makyol İnşaat’ın İcra Kurulu Başkanı Adnan Çebi de aynı noktaya dikkati çekiyor ve “Bu dönemde yurt içinde ve dışında tren, havaalanı, otoyol gibi altyapı yatırımlarında artış var. Umman, Fas, Cezayir, Irak, Azerbaycan, Libya, Arnavutluk, Polonya’dan, hatta Avrupa’dan işler alıyoruz. Bu süreç 5-10 yıl sürer” diyor.
Yol müteahhitleri parlayacak
Çebi’nin “Konut ve binanın yerini altyapı müteahhitliği alacak“ tezine, Ulukar Grubu Başkanı Özcan Uluğ’dan destek geliyor.
Ulukar, otoyollar ve yollardaki işaret levhaları, güvenlik çizgileri gibi ulaşım elemanlarının mühendisliğini ve yapımını sürdürüyor.
Türk müteahhitlerinin yakın coğrafyadaki başarısı, inşaat malzemesi ihracatçıları için de kapı açıyor.
İTO Başkanı Murat Yalçıntaş’ın 2-5 Ekim tarihleri arasında Katar’da düzenlenecek “Türk İhraç Ürünleri Fuarı“ için söylediklerine yer vermek istiyorum:
“Körfez ülkelerinde en büyük ihraç ürünleri fuarını açıyoruz. 15 bin metrekare kapalı alanda düzenlenen fuara Türkiye’den 200 firma, 800 kişi katılacak.“
Ekonomik krizin sonuçlarını, kamu yatırımlarıyla aşmaya çalışan ülkelerin açtıkları “önlem paketleri“, bu hafta İstanbul’da düzenlenen IMF-Dünya Bankası (DB) toplantılarının da ana konularından biri olacak.