Bu söz üzerine "dayanışma" faktörünü öteleyerek, geçmiş deneyimlere işaret eden bir yazı yazdım.Hisarcıklıoğlu ve Giresun Sanayi Odası Başkanı İbrahim Yamak'ın görüşlerine yer vermeden önce yazımdan bazı özetler aktarmalıyım... İki ilin birleşerek ortak bir havalimanı talep etmelerini, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu "İlk kez iki ilin dayanışma göstererek, ortak hareket ettiğine tanık oluyorum" diyerek övüyordu. Geçen günlerde eski THY Yönetim Kurulu başkanlarından Cem Kozlu ve Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı ile birlikte tam da bu konuları konuşuyorduk.Kozlu, "Dönemimde havalimanı isteyen işadamlarına 'Bölgenizdeki ticaret ve sanayi odası koltuk satın alsın' önerisi götürüyordum, kabul görmedi" diyordu...Sabancı da Pegasus'un benzer bir model üzerinde çalıştığını söyleyip, illerden "uçuş talep" edenlere, "Ya uçağı dolduramazsak ne olacak?" sorusunu yönelttiğini anlatıyordu. Boş uçak endişesi Hisarcıklıoğlu, Kozlu'nun yıllar önce getirdiği "İllerdeki oda ve borsalar koltuk satın alsın" önerisinin sonraki yıllarda Sivas, Gaziantep, Nevşehir ve Konya gibi bazı illerde uygulandığını belirtiyor.Giresun Sanayi Odası İbrahim Yamak ise 7-8 yıl önce iki ilin valisinin bir araya gelerek Ordu ve Giresun Vakfı'nın kuruluşuna öncülük ettiklerini ve bu vakfın ortak havalimanı yatırımına kaynak ürettiğini belirtiyor.Yaklaşık olarak Ordu'nun 800, Giresun'un 600 bin nüfusu bulunuyor. Gerek Türkiye'nin çeşitli bölgelerine, gerek yurtdışına göç veren iki il. Bu nedenle de "ulaşım hareketliliği" yoğun.Özel hava taşımalarının artmasıyla bilet fiyatlarının 55 milyon liraya kadar düşmesi ve çapraz uçuşların (İzmir-Trabzon gibi) başlaması nedeniyle uçakla yolculuk, karayollarına göre daha çok tercih edilmeye başlıyor. Yamak, Trabzon Teknik Üniversitesi'nin hazırladığı fizibilite raporuna göre, Türkiye genelinde özel havayolu taşımalarının artmasıyla karayolundan havayoluna geçiş oranının yüzde 2 olduğunu, Giresun ve Ordu'da bu oranın yüzde 20'lere çıktığını söylüyor. Giresun ve Ordu Yamak, Teşvik Yasası'ndan sonra Giresun'da Damat Tween'e, ABD'ye üretim yapan iki ayrı konfeksiyon ve tekstil yatırımının yapıldığını, gelişen sanayinin de havalimanı ihtiyacını artırdığını sözlerine ekliyor.Eskişehir Sanayici ve İşadamları Derneği Başkanı Onur Sürmeli ile de konuşuyorum, "Eskişehir ile Kütahya'nın ortak kullanacağı" hava ulaşımının gerekliliğine işaret ediyor.Özel havayolu taşımasının cazibesi arttıkça, illerin havalimanı talebi de yükselecek. Ancak kamunun yatırım "gücü" yok, çözüm formülü var mı, bilmiyorum. syilmaz@milliyet.com.tr Eskişehir ve Kütahya