Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Geçtiğimiz aylarda Ayvalık Ticaret Odası'nın düzenlediği bir konferansla ortaya çıkan "çelişkiler" CHP'yi harekete geçirdi ve CHP'liler bölgede geniş çaplı tarama yaptı.Sayıları 15'i bulan CHP milletvekilleri, Ege ve Marmara'yı kapsayan bir inceleme gezisinin ardından ortaya çıkan raporu TBMM'ye götürdü. Bunun sonucunda TBMM'de 3 aylık bir dönemi içeren araştırma komisyonu kuruldu. Komisyon, çalışmalarını 1 ay daha uzattı.Komisyonun AKP'li üyelerinin isteğiyle "bitkisel yağlar" başlığı altında yürütülen çalışma pamuk, ayçiçek yağı ve biyodizel yakıt üretiminde kullanılan kanola yağlarını içine alacak biçimde genişletildi.Henüz TBMM'den "yol haritası" çıkmış değil, ancak sektörün dinamizmini ve etkileşimini artırmak yönünde çok önemli adımlar atılmış oluyor. TBMM, ilk kez bir tarımsal ürünü gündemine alarak "araştırma komisyonu" kurdu. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Cahit Çetin ile Genel Müdür Fatih Cenikli, "Tariş organizasyon depreminden sonra" gazetemizi ziyarete geldiler.Merak ettiğimiz konuların başında Tariş'e, zeytin ve zeytinyağı gibi üzüm, incir ve pamuk birlikleri de bağlıydı ve "sancılı" bir şekilde, zeytin bu yapıdan ayrıldı. Cenikli, ayrılıktan önce 4 birliğin genel müdürüydü.Çetin, "1 Nisan'da Tariş'te bütün tersanelere girildi, kaleler zaptedildi" sözleriyle, bir İstiklal Savaşı benzetmesi yapıyor. Bu tarihten itibaren Tariş'teki birliklerin ortak hizmetine verilen 125 çalışanın, zeytin grubuna hizmet vermediğini anlatıyor. Bunlar içinde doktordan santral memuruna çeşitli statülerde personel bulunuyormuş.Çetin, "26 özel kadromuz vardı, böyle kaldık. Personel giderlerimizde yıllık 1 trilyon tasarruf sağladık" diyor. Sancılı kopuş Asıl Tariş devrimi 2000 yılındaki özerkleşme ve 2001 yılında kurulan Tariş Zeytin AŞ...Tariş kendine marka yolunu açtı. İlk olarak Chicago'nun en ünlü alışveriş merkezlerinden North Bridge Shopping Center'da yaklaşık 2 bin 500 Tariş ürününün satıldığı Ta-Ze mağazası yer aldı. Ardından Kanada Montreal ve Londra'da yalnızca düzgün giyimlilerin içeri alındığı, kraliyet ailesinin alışveriş yaptığı mağaza olarak bilinen Harrods da Ta-Ze zincirinin içine girdi.İstanbul'da Suadiye, İzmir'de de Konak Pier'deki mağazaları da "büyük marka" anlayışının bir devamı olarak sürdü.Çetin, "Kendi markamızla yurtdışına açılacağımızı söylediğimiz zaman bana bürokratlar "Cahitinni markası bile Tariş adından çok satar" diyorlardı. Çünkü o tarihe kadar marka denemeleri hep dünya pazarlarında liderliği elinde bulunduran İtalya'dan esinleniliyordu" açıklamasını yapıyor.90 yıllık Tariş birikiminden, yılda 1 trilyon lira civarında reklam harcaması yapan, özel sektörün rekabetçi yanını öne çıkaran Çetin'in adımları "kârlılık" açısından konuya yaklaşanların eleştirisini alıyor.Dikkatlerden kaçmaması gereken noktalardan biri, rakip ülkeler yerinde saymıyor. Düne kadar Türkiye zeytinyağı pazarında İtalya ve İspanya'dan sonra geliyordu. Giderek Yunanistan, Tunus ve Suriye'nin arkasına düştü.Zeytin fidesi ekiminin artması kadar "dış pazarlarda marka bilinci" oluşturmak ve iç tüketimi artırmak için zamana karşı yarışmak gerekiyor.Bu yarışı kim üstlenecek? syilmaz@milliyet.com.tr Markalaşma dönemi