Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Doğuş grubuna bağlı Bodrum Turgutreis D-Marin Genel Müdürü Ali Erkan Bezirgan, "1995 yılında açılan 9 marina ihalesinden yalnızca biri hayata geçti" diyor. Ocak ayında da ihale açılması bekleniyor. Danıştay 6. Dairesi, Muğla Dalaman Tarım İşletmeleri arazilerinin turizm bölgesi ilan edilmesine ilişkin Bakanlar Kurulu kararının yürütmesini durdururken, gözler Doğuş grubunun 1995'te Ulaştırma Bakanlığı'nın açtığı ihaleden aldığı Dalaman Marinası'nın yatırım izinlerine çevrildi. D-Marin'de görüştüğümüz Ali Erkan Bezirgan, Türkiye'de marinaların gelişmemesini bürokrasinin "engelleyici" tutumuna bağlıyor ve "42 genel müdürlükle çalışıyoruz" diyor.Doğuş, 1995'te açılan marina ihalelerinden 5'ini almasına karşılık bunlardan yalnızca Turgutreis'i açabildi. Didim Taşlı Burun'da, denizde 600 yat bağlama kapasiteli marinanın temelini attı. 52 milyon dolar yatırım yapılacak olan marinanın 2009'da hizmete girmesi hedefleniyor. Dalaman Marinası yatırım izni ise henüz çıkmadı.Bezirgan, Doğuş'un marina projelerinden Dalaman, Antalya ve Bodrum ihaleleriyle ilgili olarak "Dalaman yatırımına Anıtlar Kurulu'nun itirazı sürüyor. İhaleden bir hafta sonra Kurul, 2 derece sit alanı olan Dalaman Marina arazisini, 1. derece sit alanına çevirdi. İdare Mahkemesi'nin kararını bekliyoruz. Antalya askeri bölge, Bodrum Haremtan Koyu ise Bodrum Belediyesi'nin 'marinaya ihtiyaç yok' gerekçeleriyle iptal edildi" diyor. 5'inden 2'si izin alabildi Bezirgan, Deniz Ticaret Odası'nın (DTO) aksine, denizciliğin istenilen düzeye gelmediğini ileri sürerek şöyle konuşuyor:"Denizcilik sektöründe gelişme olduğunu söyleyebilmek için denizlerden yolcu ve yük taşımasını başarmamız, bürokrasiyi azaltmamız, Türk bayrağı yerine yabancı bayrak takılmasını engellemek için vergi kolaylığı sağlamamız gerekirdi. Marinalar Turizm Bakanlığı'na, balıkçı barınakları Tarım Bakanlığı'na, kıyı sınır çizgisi Bayındırlık Bakanlığı'na bağlı. Oysa denizcilik bakanlığı kurulup tümü tek otoriteye bağlanabilir." "AB'nin iki otoriteye indirdiği giriş-çıkışlar bizde hâlâ 5 otoritenin imzasını gerektiriyor. Marinaya gelen bir yat, pasaporttan geçtikten sonra bir günde işlemlerini tamamlayabiliyor" diyen Bezirgan şunları söylüyor:"Yüksek vergiler yüzünden satılan yatların yüzde 75'i yabancı bayraklı. Karada motorlu taşıtlar vergisi (MTV) yüzde 8 olurken, deniz araçlarındaki MTV oranı yüzde 18. Oysa son iki-üç yıldır beyaz yakalı dediğimiz üst düzey yöneticiler de yat alıyorlar. Artık yat zenginlik aracı olmaktan çok amatör bir ilgi alanı oldu. Bodrum tersaneleri seri imalata geçti. Bodrum'da 25 metrenin altında yat yapılmıyor."Turizm yatırımlarıYat limanları için "Park yeri değillerdir, deniz kültürünü geliştirmek gibi sosyal görevleri de vardır" vurgusunu yapan Bezirgan, "DTO sorunlarımıza el atmıyor. Yalnızca armatörlerin kredileriyle ilgileniyor" diyerek kırgınlığını da dile getiriyor.1980 yılından beri marina işinde olan Bezirgan gibi düşünen marinacılar 1992 yılında Deniz Turizm Birliği adında bir organizasyon kurmuştu. Hedefleri turizm gelirleri içinde yüzde 30'larda olan denizcilik gelirlerinin 4 milyar dolardan 10 milyar dolara ulaşması.Fransa'nın her yıl denize 8 bin yat indirdiğini kaydeden Bezirgan, AB'de yeni marina inşaatlarına izin çıkmadığını ve bu nedenle önümüzdeki yıllarda yatların bağlanacak yer bulmakta güçlük çekeceğini de kaydediyor. Doğuş, Turgutreis ve Didim'in yanı sıra Dalaman'ın da gerçekleşmesi halinde Türkiye'ye gelen yılda 15 bin yattan, yüzde 20'lik pay hedefliyor. Grubun turizm sektöründeki yatırımları içinde ayrıca İstanbul Hyatt Regency, Marmaris Grand Azur, Antalya Sheraton ve Alantur otelleri bulunuyor. Ayrıca Doğuş'un, Nişantaşı'nda restorasyonu süren tarihi Maçka Palas binası, Park Hyatt Oteli olarak açılacak. syilmaz@milliyet.com.tr Türk bayrağı asmıyor!