Şebnem Burcuoğlu

Şebnem Burcuoğlu

sebnem.burcuoglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Y kuşağından sonra, Alfa kuşağından önce gelen Z kuşağı, namıdiğer “dijital yerliler”, 2022 trendlerinin belirleyicisi olacak. Bakalım neler olacak?

Henüz üç yaşına yeni giren minik oğluma baktıkça şükrediyorum: “İyi ki sen varsın, yoksa geleceğe uyum sağlamam imkânsız olacaktı!” NFT’ler, kripto paralar an itibarıyla havalarda uçuşurken, tüm bu hızlı geçişleri anlamak için bir tek oğluma güveniyorum yalan yok. Biliyorsunuz, her yeni yılın ilk haftasında, o yılki trendleri sizinle paylaşırım, önümüzdeki maçlara hazırlıklı olalım diye. Malum 2022’nin trendleri Z kuşağı tarafından belirleniyor. Ben de kolları sıvayıp minnoş bir araştırma yaptım. Bu yıl da “yeni trendler” geleneğimi sürdürüyor ve herkese mutlu yıllar diliyorum!

Haberin Devamı

AKIŞKAN CİNSİYET

İlk sözlerim, cinsiyet kavramı üzerine olacak; çünkü bu alanda ezberimiz bozuluyor. Zira Z kuşağı, ikili cinsiyet sistemiyle ilgili tüm tabuları yıkıyor. Gender-fluid, yani “Akışkan cinsiyet” isimli kavram özetle şudur: Toplumsal cinsiyet kimliği ya da ifadesi sabit olmayan, duruma ya da zamana göre kimliği değişen insan. Önümüzdeki dönem “kadına özel”, “erkeğe özel” ürünlerin unisex olarak karşımıza çıkacağı bir dönem olacak. Hatırlarsanız Facebook, 2015 yılında profil bölümüne kadın ve erkek seçeneklerinin yanı sıra androjen, trans birey gibi opsiyonlar eklemişti.

TEMİZ İÇERİK

American Egg Board’un yaptığı güncel araştırma gösteriyor ki, Z kuşağının yemek seçimleri üç maddeye dayanıyor: Sosyal medya, ikna kabiliyeti ve sağlık. Bu kuşağın yüzde 67’si, yediklerinde besleyici içerik arıyor, bitki bazlı ürünleri tercih ediyor ve vejetaryenliğe geçiyor. Package Facts’in araştırması der ki, gençler eski usül üç öğün yemeği tercih etmiyor. Onların hayatlarında küçük porsiyonlarda bol bol atıştırmalıklar var. Tabii bu değişim, direkt olarak restoranları etkiliyor. Daha otantik, daha sürprizli ve temiz içerikli yiyecekler için beyin fırtınaları esmekte restoranlarda.

YORUMLAR& TAVSİYELER

Yorum deyip geçmeyin, an itibarıyla her yorum altın değerinde. Çünkü Z kuşağı, online ürün yorumu okumadan şuradan şuraya adım atmıyor. Social Media Link’in araştırmasına göre, söz konusu kuşağın yüzde 96’sı, ürün ve tavsiye okuyor. Bu nedenle marka reputasyonunu iyileştirecek firmalar mantar gibi türemekte Yotpo, Hootsuite, Sprout Social ve BrandYourself, bu firmaların önde gelenlerinden. Kovid’ten ötürü, Z kuşağının yüzde 52 oranında online alışverişe yöneldiğini de notlarıma ekleyeyim.

Haberin Devamı

AKIL SAĞLIĞI

Bizim kuşakta debelenirken akıl sağlığımızı belli oranda kaybetmemize rağmen pek de sesimizi çıkarmadık. Z kuşağı ise bangır bangır geliyor. Göç, cinsel saldırı, cinayet, iklim sorunu gibi konu başlıkları onları derinden etkiliyor ve endişeyle strese sokuyor. Deloitte’un 2020’de yaptığı araştırmaya göre, Z kuşağı mensuplarında 10 kişiden 9’u duygusal veya fiziksel stres yaşamakta. American Psychological Association açıkladı: Gençlerin yüzde 58’i kendisini üzgün ve depresif; yüzde 55’i motivasyonda ve enerjide odaklanma sorunlu olarak tanımlamış. Sonuç mu? İşverenlere büyük iş düşüyor. Amerika’daki ofislerde mental wellness, yani akıl sağlığı eğitimleri başlamış bile. Darısı başımıza.

Haberin Devamı

ÇEŞİTLİLİK

Z kuşağının dünyamıza kattığı en yapıcı değişikliklerden birisi de etnik farklılığı, çeşitliliği destekleyen bakış açıları bence. 10 kişiden 6’sının sürdürülebilir ürün tercih ettiği; yüzde 73’ünün çevre dostu ürün satın aldığı bir jenerasyondan da bu beklenirdi. Diverse Brands Marketer’ın araştırmasına göre, Z kuşağı mensuplarının 10’da 6’sı, reklamlarda farklı etnik yapıda aile görmek istiyor. Merceklerinin altındaki markaların da etnik bakış açısına önem veriyorlar. Özetle ırkçılığa asla toleransları yok.

Yeni yılı şekillendiren Z kuşağı

KISA KISA 2022 TRENDLERİ

Tekstil: Nefes alabilir, organik kumaşlar, unisex olarak üretilecek.

Seyahat: Sağlık ve hijyen koşullarının ön planda olduğu mikro seyahatler yapılacak.

Yemek: Temiz içerikli, bitkisel bazlı gıdalar tüketilecek.

Sosyal medya: TikTok domine edecek. Şirketler, sosyal medya departmanlarına ekstra işe alım yapacak. Artırılmış gerçeklik ön plana çıkacak.

Meslek: Evde kişisel sağlık bakımı, hemşirelik, yazılım geliştirme analistliği, tedarik zinciri uzmanlığı, finansal analist gibi meslekler yükselişe geçecek.

Makyaj: Temiz içerikli, inovatif cilt bakım ürünleri yükselişe geçecek.