Şebnem Burcuoğlu

Şebnem Burcuoğlu

sebnem.burcuoglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Ünlü olma durumu, ulaşılamaz olmaya denkti bir zamanlar. Şimdiyse sosyal medyanın yarattığı yeni nesil ünlüler var hayatımızda. Ve hiç de ünlü gibi değiller!

"Babaanneniz konuşuyor" diyerek başlayayım yazıma. Zira ne zaman eskiye dönük bir şey anlatsam, bunu söyleme ihtiyacı duyuyorum. Başlıktan da anladığınız üzere, yeni nesil ünlülük üzerine biraz kafa yoracağız bugün. Önce eski ünlülüğün nasıl işlediğini hatırlamak için birkaç not bırakıyorum şuracığa: Dokunulmazlık, ulaşılmazlık, pırıltılı hayatlar, sınırlarda yaşamak, zenginlik, zenginlik, zenginlik... Ya şimdi? Sosyal medya dünyasıyla birlikte oyuncu, şarkıcı, futbolcu, özetle her telden ünlü, son derece ulaşılabilir oldu. Diyeceksiniz, “Şöyle karşılıklı oturup iki laf edemedikten sonra ne anlamı var?”. Fiziksel olarak ulaşılabilir olmasa da çoğu ünlünün evini, yatak odasından mutfağına kadar biliyoruz. Sabah kalkınca ne yediklerine ne içtiklerine hâkimiz. Çocukları ne zaman ağlar ne zaman mutlu olur iyi kötü bir fikrimiz var. Sabah yataktan kalktıklarında nasıl göründüklerini âdeta ezberlemişiz. E bir grup insan baktık ki bunlar da bizim gibi etten kemikten yapılma, hisli insanlar, biz de ünlü olabiliriz, dediler. Ve hatta oldular da.

Haberin Devamı

Ünlü olmanın yolları

Bir web sitesinde karşıma “Nasıl Ünlü Olunur?” diye bir yazı çıktı. Adım adım yazılmış öneriler: -Ne kadar ünlü olmak istediğini belirle. -Özgün ol. -Ses, yetenek, katılabileceğin tüm yarışmalara katıl. -Evlilik programlarına katıl. -Sıra dışı bir video yayınla... Böyle uzayıp gidiyor yapılması gerekenler. Geçmişte belki gülüp geçerdik bu listeye. Ancak şimdi her şey o kadar sıradanlaştı ki, piyango yanında oturan arkadaşına, hatta sana bile vurabilir. 137 milyonu aşkın takipçisiyle TikTok’un bir numaralı ismi olan Charli D’Amelio, verebileceğim en güzel örneklerden. Orta sınıf bir aileye mensup bu gencecik kız, dans yeteneğini (arakladığı sonradan ortaya çıkan) bir videoyla TikTok’a yükledi ve BUM! Hayatı değişti. Kız o videoyla yetinmedi, yüklendi olaya. Şimdi bütün ailesi işin içinde, dev bir şirket olup çılgınca para kazanıyorlar. TikTok’çu Addison Rae, Instagram Influencer’ı Khaby Lame ve internet ünlüsü Zach King de voliyi vurdu ama asla durmadı, büyümeyi sürdürdü. Felix Arvid, namıdiğer PewDiePie, YouTube’da 111 milyon takipçisiyle gamer’lığın kitabını yazdı, yazmaya da devam ediyor. Sosyal medyadan yürüyüp ünlü kalmanın sırrı da işte tam bu noktada gizli. “Senin benim gibi bir tip, bunun niçin milyon takipçisi var?” dediklerimiz, sosyal medyanın ünlü kalma dehlizlerinde ciddi bir mesai yapıyor, sürdürülebilirliğin kitabını yazıyor; kendi markasını kuruyor, televizyon şovunu yapıyor. Ünlü markaların kıyafetlerini giyip dolaşan minnoş sarışın Chiara Ferragni’nin sosyal medya imparatoriçesi olma hikâyesi de aynen böyle.

Haberin Devamı

Ünlü gibi olmayan ünlüler

Kar topundan çığ olmak

Earth Web verilerine göre, Instagram’da 37 ile 80 milyon arasında influencer varmış. YouTube’da 1.5 milyonla 5 milyon arasında değişen influencer rakamı, TikTok’ta 50 bin civarındaymış. Bu düşük rakamın sebebi, TikTok’un influencer’lık konusunda daha konservatif bir platform olmasıymış. Influencer’lık işinin kar topundan çığa dönüştüğünü söylesem yanlış olmaz. Eskiden bildiğimiz ünlülerin bugün şeffaf bir yaşamı tercih etmesinde, ünlü influencer’ların büyük etkisinin olduğunu düşünüyorum. Evet, pandemi sürecinde bu şeffaflık iyice arttı paylaşacak başka bir şey olmadığından ama sosyal medya ünlüleri her şekilde o kadar açık oynadılar ki oyunu, ünlülük kelimesi, ulaşılmazlık kelimesinden fersah fersah uzaklaştı. Şimdi biz, bir ünlünün Instagram fotosunun altına mesaj yazsak, o da bize cevap verse şaşırırız ama öyle “Vouuuvv!” da olmayız. Ünlülerden etkileşim beklentimiz var artık. Çünkü bizim için ünlü dediğin, ünlü gibi olmayan ünlüdür bundan kelli!

Haberin Devamı

Ünlü gibi olmayan ünlüler