Numaralı gözlüğe burun kıvırıp kontakt lense sarıldığımız bir dönem olmuştu. Ancak geride bıraktığımız moda haftaları gösteriyor ki optikler yeniden yüzümüzdeki yerini alacak.
TikTok’un “cottagecore challange”ının (kırsal kesimde yaşama stili) ardından çıkan dark academia challange (Yale veya Oxford gibi bir üniversitede okuma stili) ile anladık ki optik gözlük yeniden moda oluyor. Eski, kasvetli binalarda sözde öğrenci moduna giren TikTok kullanıcıları, videolarındaki look’larını numaralı gözlüklerle tamamladılar çünkü. Trend rüzgârları bu aralar TikTok’tan estiğinden, bu challenge’ın akabinde gerçekleşen moda haftalarında optik gözlük takanların sayısı arttı.
Ben konuyu böyle bağladım ve mevcut trendden son derece memnunum, çünkü kendimi bildim bileli numaralı gözlük kullanıyorum. O yüzden “Yaşasın optiklendik!” diyerek yazıma başlıyor ve tüm miyop kardeşlerime en içten sevgilerimi iletiyorum.
Gözlüklü ünlüler
Oyuncu Kate Winslet’in 2016’daki Oscar töreninde optik gözlükleriyle yaptığı konuşmayı, 2018 Oscar’larında optikleriyle Lupita Nyong, Laura Dern, Meryl Streep, Rita Moreno izledi.
Kırmızı halı görüntülerinde Katy Perry, Justin Timberlake, Dwayne Johnson, Demi Lovato, Karlie Kloss, Robert Downey Jr, Jennifer Aniston, Cate Blanchett ve Julia Roberts hafızamıza kazındı.
Hele ki fotoğrafçı Annie Leibovitz’in, Amerika’nın First Lady’si Jill Biden’ı siyah çerçeveli gözlükleriyle Vogue için çektiği kareler pek bir cool geldi gözümüze. Eskinin gözlüklü “nerd” (inek öğrenci) terimi, tüm bu yıldız ünlülerle birlikte yerini cool (havalı) terimine bıraktı.
Gözlük trendleri
“Roma İmparatoru Nero, gladyatör dövüşlerini bir zümrütten bakarak izliyor” cümlesi, merceği bir gözlük olarak ilk defa kullananların Romalılar olduğuna işaret ediyor.
16’ncı yüzyıl Londra’sında gözlük takmak, zekânın, statünün ve varlıklı olmanın işaretiymiş. Günümüze yaklaştıkça ünlü isimlerle optik gözlük olayı renklenmiş: James Dean’in kaplumbağa kabuğu stili optikleri, Marilyn Monroe’nun kedi gözü optikleri, Andy Warhol’un açık renk kemik çerçeveli optikleri, John Lennon’ın yuvarlak çerçeveli optikleri; gözü bozuk olana, olmayana, onlardan sonraki gözlüklülere stil ilhamı verdi.
Mini bir not:
1961’in hit filmlerinden “Breakfast at Tiffanys”de taktığı kocaman kedi gözü güneş gözlükleriyle ikon haline gelen Audrey Hepburn’ü biliyoruz. Bu güneş gözlükleri aslında optik gözlük olarak tasarlanmış, fakat sözünü ettiğim filmde güneş gözlüğüne evrilmiş ve sinema tarihinin en ikonik anlarından birinde yerini almış. Grace Kelly, Elizabeth Taylor hep bu gözlük modeliyle hatıralarımızın çoğunda mesela.
Takalım çıkalım
Kendall Jenner, Emily Ratajkowski, Hailey Bieber, Hadid kardeşler artık optikleriyle arzıendam ediyorlar mekânlarda. Filtre yerine otantik ve doğal olmanın nihayet yükselişe geçtiği sosyal medya âleminde de net bir optik hareketi var. Harry Potter ile büyüyen Z Jenerasyonu, numaralı gözlük takmanın bir kusur değil, sevimlilik olduğunu düşünüyor. Hele ki pandemi döneminde, bilgisayarın, cep telefonunun, iPad’in içine düştüğümüzden hepten bozulan gözlerimin ilacının lens olmadığını büyük çoğunluk anladı. Takalım gözlüklerimizi, rahat rahat yaşayalım, değil mi ama?