Eski ismiyle Facebook, yeni ismiyle Meta, ilk fiziksel mağazasının kapılarını yarın, Kaliforniya’da açıyor. Sanal ve artırılmış gerçekliği deneyimlemek isteyenler, heyecanlı bir bekleyiş içerisinde.
"Hey Facebook fotoğraf çek!" diye mırıldandığımızda akıllı güneş gözlüğümüzün çıkırt diye kendi kendine fotoğraf çektiği günleri de gördük çok şükür. Sosyal medya devi Facebook’un, gözlük şirketi Luxottica ile ortak geliştirdiği akıllı gözlüklerin satışa sunulduğu haberini ilk okuduğumda dedim, “Sevim koş, bilim kurgu filmleri ayağımıza geldi!” Güneş gözlüğünün sağdaki düğmesine basarak fotoğraf veya video çekebiliyoruz, minik hoparlörden müzik dinleyebiliyor ve hatta mikrofonu aracılığıyla telefonla konuşabiliyoruz. Çektiğimiz fotolar-videoları, Facebook’un bu gözlüklere özel geliştirdiği View isimli uygulamada kare biçiminde görebiliyor ve hatta bunları sosyal medya hesaplarımızdan paylaşabiliyor yahut arşive indirebiliyoruz. Sözünü ettiğim akıllı Ray-Ban Stories gözlükler an itibarıyla 299 dolar’dan satın alınabiliyor. “OK, alınabiliyor da ben şahsen denemek isterim almadan önce” diyenler, sizi de unutmadık! Kaliforniya’da, 9 Mayıs’ta açılacak olan Meta Store, metaverse içerikli ürünleri kullanıcılarla buluşturacak.
İlk fiziksel mağaza
Eski ismiyle Facebook, yeni ismiyle Meta, daha önce Amerika’nın çeşitli yerlerinden pop-up seyyar mağazalar konumlandırmıştı. Fakat yarın, 144 metre karelik ilk fiziksel mağazasının kapılarını açıyor. VR kulaklıklar, Quest 2 VR gözlükler ve Ray-Ban Stories gözlükler burada birebir deneyimlenebilecek. Beat Saber, GOLF+, Real VR Fishing ve Supernatural oyunları mağazada oynanabilecek. Meta.com üzerinden de satış olacak ama mağaza açmanın esas hedefi, daha fazla insanın sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojisine “Hello!” diyebilmesi. VR başlıkları ve akıllı saatler de yoldaymış. Belli ki Meta’cılar harıl harıl çalışıyor, zira geçen şubat ayında dördüncü çeyrek verileri pek parlak değildi, 10.2 milyar dolarlık bir kayıp söz konusuydu.
Ne olacak halimiz?
An itibarıyla bir kesim metaverse dünyasına balıklama daldı, bir kesim ise konuyu kesinlikle anlamadı. Evet, orada bir metaverse var uzakta ama bu iş nasıl bir ekosisteme dönüşecek, orası henüz bulanık. Metaverse’e yüzde yüz inananlar ise, onun tüm gelenekselciliği yerle bir edeceğini söylüyor. Geçen gün okuduğum bir yazı, “Televizyon kanalları hayatta kalmak istiyorsa, çevrimiçi eğlence dünyasına adım atmalılar”dan söz ediyordu. Bunu destekler nitelikte, Sysk’ın kurucu ortağı Federic Cavazza ise bir kanala verdiği röportajda, “Gençler, pasif TV izleyicilerinden aktif oyunculara dönüştüler ve ekranlardan akıllı telefonlara döndüler. TV kanalları izleyicileri ile birlikte ölecek” diyordu. Statista’nın verileri, otuz beş yaş altı TV izleyicilerinin son on yılda yarı yarıya azaldığını gösteriyordu. Belki tam hissetmiyoruz ama metaverse geliştikçe, gerçekten de yıllardır bildiğimiz doğrular değişecek ve uyum sağlayanlar yükselişe geçecek. Halimizin ne olacağını hep birlikte ve kısa zaman içinde göreceğiz.
Metaverse’ü anlamamıza yardımcı 5 film
1 The Matrix (1999-2021)
2 Inception (2010)
3 The Thirteenth Floor (1999)
4 Total Recall (1990)
5 Ready Player One (2018)
Metaverse’de kendi alemi olan ünlüler
1 Snoop Dogg
2 Paris Hilton
3 Sara Sampaio
4 Stanislas Wawrinka
5 Pooja Entertainment