Prof. Dr. Erol Ulusoy

Prof. Dr. Erol Ulusoy

erolulusoy@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Sıcaklar rekor üstüne rekor kırıyor. Rekor düzeydeki hava sıcaklığı insanı ve birçok canlıyı bunaltıyor da bunaltıyor. Bu yaz böyle geçecek gibi.

Her ne kadar doğru sıcaklık ölçümü gölgede yapılanı olsa da, sürekli gölgede değiliz ki!

Bazıları güneşin altında zaman geçirmek ve çalışmak zorunda. Onlar için hissedilen sıcaklık kesinlikle ölçümlenenin çok üzerinde. Hele bir de özel kıyafetler giymek zorundaysalar, sıcaklık çekilmez bir hal alıyor. Öyle olunca da hem fiziki hem de psikolojik tepki veriyoruz.

Haberin Devamı

Sıcak havaların sadece bedenimize ve ruhumuza etkisi olmuyor, ekonomiye de etkisi büyük; bazı sektörlerin cirosu artarken, bazılarında satışlar durma noktasına geliyor. Sıcaklarda aynı sokaktaki markete bile alışverişe gitmek istemiyor insanlar. Ne yapıyorlar; internet alışveriş sitelerinden alışveriş yapıyorlar! Yemek siparişini online veriyorlar!

Verilen siparişleri de moto kuryeler zamanında teslim etmek için büyük gayret gösteriyorlar. Güvenli bir sürüş için mutlaka kask takıyorlar ve bazı moto kurye şirketleri koruyucu özel elbise giyilmesini de zorunlu kılıyorlar. Ve moto kurye güneşin altında, başında kaskı, üzerinde sıcağı emen genellikle koyu renkli elbisesi ile başlıyor müşteri müşteri ürün teslimine.

Güneşin kendi sıcaklığı bir taraftan, kask ve elbisenin sıcaklığı bir taraftan ve motorsiklet üzerinde seyahat etmenin verdiği fiziki performans nedeniyle vücudun ekstra ısınması bir taraftan, hayat moto kurye için gittikçe zorlaşır.

Kavurucu sıcağın altında

Ekmek parası için yiyeceğimizi restorandan, marketten süratlice getirmeye çalışır.

Bazı kurumsallaşmış moto kurye şirketleri kuryelerine hız sınırı koyuyor. Bu hız sınırını aşmada ısrar eden moto kuryelerle yollarını ayırıyor.

Hız sınırı olsa da, “dur-kalk” süratiyle ilerleyen trafikte moto kuryeler araç sürücülerine göre çok hızlı algılanıyor. Bazı moto kuryeler de kuralları hiçe sayıp, sağdan-soldan geçişler yapıyor. Ama bunun da bir sınırı oluyor; moto kuryelik de zaten belirli yaşlardan sonra yapılmıyor. Kuralsız moto kuryelik yapanların genellikle yaşları 25-26’dan küçük! En fazla kural hatası yapan moto kuryelerin ise kurumsal şirketlerin değil, market ve restoranların kendi moto kuryeleri olduğu iddia ediliyor.

Haberin Devamı

Araç sürücüleri klimalı araçlarının içinde sıcaktan etkilenmeden seyahat ederken, moto kuryeler için aynı şeyi söylemek mümkün değil. Konfor içinde seyahat edenlerden, kavurucu sıcağın altında ekmek parası için moto kuryelik yapanlara daha fazla anlayış göstermelerini beklemek yanlış olmaz diye düşünüyorum. Yeter ki can ve mal kaybına neden olacak ağırlıkta bir hata olmasın!