Prof. Dr. Erol Ulusoy

Prof. Dr. Erol Ulusoy

erolulusoy@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Otomotiv endüstrisi, geleceği, yakıt yönünden elektrikli otomobillerde görüyor. Hükümetler elektrikli araçları özel teşviklerle destekliyor. Elektrikli arabaların gelişimi hızla ilerliyor. Elektrikli oto teknolojisinin şu andaki önceliği, şarj mesafesini uzatmak ve maliyeti düşürmek. Peki elektrikli otomobillerin yaygınlaşması hayatımızda neyi değiştirecek?

Türkiye yıllık yaklaşık 25 milyon ton ham petrol ithal ediyor. İthal edilen ham petrolün büyük çoğunluğu motorlu taşıt yakıtı olarak kullanılıyor. Elektrikli otomobillerle döviz gelirimizin petrol ithalatına harcanmasında büyük düşüş olacak.

Haberin Devamı

Akaryakıt satan istasyonlar daha çok dinlenme ve alışveriş yerleri olarak işletilecek. Elektrikli otomobil şarj istasyonları her yere kurulabilecek. Hatta insanlar park yerlerinde arabalarını şarj edecek. Güneş enerjisi ve güneş panelleri teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak, elektrikli otomobil seyir halindeyken bile kendi kendini şarj edebilecek.

Özellikle dizel motorların çıkardığı karbon gazının nefes almayı güçleştirdiği, büyük bir çevre kirliliğine neden olduğunu bilmeyen yok. Bu konuda ünlü dizel skandalı da sorunun ne kadar önemli olduğunu gösterdi. Elektrikli arabalar yollarda çoğaldıkça hava kirliliği ortadan kalkacak.

Gürültü azalacak

Dizel motorların ne kadar gürültülü çalıştığı hepimizin malumu. Her ne kadar motor sesinin araç içine girmesini önleyici izolasyonda çok ilerleme kaydedilse de, hala motor gürültüsünün önüne tam olarak geçilememiştir.

Havalı egsoz taktırarak çıkan gürültüyle başkalarını rahatsız ederek mutlu olanlar, kendilerine başka bir tatmin yolu bulmak zorunda kalacak.

Elektrikli otomobillerde sadece araba lastiklerinin yere sürtünme sesi ile arabanın hareket halindeyken havayla sürtünmesinden çıkan sesini duyacağız. Motor sesi ve gürültüsü olmayacak. Elektrikli oto endüstrisinin gelişmesi, fosil yakıtlı araç endüstrisinin de gerilemesine yol açacak. Araçlarda ister manuel, ister otomatik olsun, vites gereksiz olacak ve şanzıman üretimine de ihtiyaç kalmayacak. Bir tahmine göre, otomotiv endüstrisinde çalışanların üçte biri işsiz kalacak.

Haberin Devamı

Elektrikli otomobil  her şeyi değiştirecek

Oto tamiri kolaylaşacak

Yaklaşık 12 bin parçadan oluşan motorda her bir parça arızası otomobil tamircileri için bir iş demektir. Motorda bir arıza olduğu zaman aracınızı tamirciye ve servise bıraktığınızda birkaç saat içinde tamir edilmiş olarak geri alamazsınız. Arızanın tespiti ve tamiri için ihtiyaç duyulan süre kadar, ki bu süre bazen bir haftayı dahi bulabilir, aracınızı tamircide, serviste bırakmak zorundasınız. Hele bir de tamir için gerekli motor parçası yurtdışından getirtilecekse, arabanızın tamircide kalma süresi daha da uzayacaktır.

Elektrikli motorlarda genellikle 17 - 20 parça bulunduğundan, tüm bu arıza tespiti, tamir, yurtdışından parça getirme gibi işlemler için harcanan sürelere gerek kalmayacak, elektrikli araba motorunu tamiri, siz kahvenizi içene kadar belki birkaç saatte bitecek ve arabanız size teslim edilecek.

Bayiler ne yapar?

Elektrikli oto üreticileri ürettikleri otomobilleri kendileri internet üzerinden satmayı tercih ediyorlar. TESLA bunun en güzel örneği. Elektronik ticaret gıda, seyahat veya bankacılık ile sınırlı kalmayacak, insanlar arabayı da bayi yerine doğrudan üreticisinden satın alacak. Böylece bayi kârı satış fiyatına yansımayacak, fiyat düşecek.

Haberin Devamı

Elektrikli otomobiller otonom araba olarak üretilecek. Otonom arabalarda sürücüye ihtiyaç olmayacağından, sürücü kurslarına, ehliyet sınavlarına da ihtiyaç olmayacak.

Sigortadaki durum

Elektrikli arabalar kaza yaptığında, dizel veya benzinli motorları olmayacağından motor hasarı da olmayacak. Bu araçların trafik ve kasko primleri daha düşük olacak.

Otonom arabaların sürücü hatasından kaynaklanan kazaları azalacağından, sigorta şirketlerinin gelirleri düşecek. Çünkü sigortacı hasarı rücu edecek hatalı sürücü bulamayacak. Arabanın ve pilot sistemini kuran üreticisi ile uğraşacak.

Elektriklide MTV olur mu?

Motorlu taşıtlar vergisi (MTV), adı üstünde, aracın motorunun hacmine göre belirlenir. 2016’da MTV geliri 10 milyar TL’dir.

Elektrikli arabalarda klasik anlamda motor olmadığından, yürürlükteki mevzuata göre MTV tahsil edilemeyecek. Elektrikli araba örneğin 1.6 cc motora sahip değil ki, motor hacmine göre hesaplanacak bir MTV ödeyeyim. ‘MTV yüzde 40, yüzde 15 arttı’ gibi tartışmalar sona erecek.

Hazine gelir kaybını önlemek için farklı bir vergi türü çıkaracak. MTV kalkacak ama belki elektrikli aracın gidiş mesafesine, değerine, koltuk sayısına, yaşına göre yeni vergi türleri gelecek.

Elektrikli otoların benzine ve dizele ihtiyacı olmayacağından, akaryakıttan alınan vergi geliri de azalacak. Hazine, vergi kaybının telafisi için yeni vergi türleri getirecek. Artık Hazine’nin hayal gücüne ve yaratıcılığına bakacağız.

İlk söz son söz olsun!

Tarihe değil, geleceğe yatırım yapan ayakta kalacaktır!