İzmir’de trafik tam kapanmanın sona erdiği 17 Mayıs’tan itibaren tam anlamıyla çekilmez bir hal aldı. Altınyol, Yeşildere, Alsancak başta olmak üzere trafik hemen hemen her noktada arapsaçı! Çevreyolu deseniz daha da beter! Özellikle pazartesi günleri… Abartmıyorum normalde 25-30 dakika süren Gaziemir-Bornova (çevre yolundan) arası 1.5-2 saat sürüyor.
Daha önce bahsetmiştim. Bu kadar trafiğin olması hiç şüphesiz yola çıkan araç sayısının 700 binlerden 1.5 milyona çıkması birinci neden. Pandemi nedeniyle toplu taşıma araçlarını kullanma alışkanlığını bıraktığımız da ayrı bir gerçek. Büyükşehir Belediyesi, toplu taşıma araçlarını cazibesini artırmak için ücretsiz internet hizmetini devreye soktu. İlk olarak tramvayda daha sonra metroda…
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer ve belediye bürokratları kent trafiğini rahatlatmak adına yoğun bir çalışma içerisinde olduklarını biliyorum. Soyer, geçtiğimiz günlerde araç sayısının azalmaması durumunda bu trafiğin yaşanmasının kaçınılmaz olduğunu ifade etti. Özellikle AK Parti cephesi bu sözlere tepki gösterdi.
Başkan Soyer’den trafiğin azalması noktasında yeni hamleler geldi. Başkanın söyledikleri belki bugünden yarına olacak şeyler değil ama önemli!
En büyük trafik Buca’da!
Soyer, trafikle ilgili şunları söyledi; “İlk olarak sorunun teşhisini yapmak lazım. Sorun pandemiden kaynaklanıyor. Nisan 2020’de yaklaşık 1 milyon 800 bin günlük biniş sayısı vardı. Mayıs 2021’de 900 binlere geriledi. Yüzde 50 toplu ulaşımda azalma var. Göç mü verdik? Göç almaya devam ediyoruz. Toplu ulaşım kullanılmıyor. İnsanlar pandemiyle bir arada olmak istemiyorlar. Güven duygusu kayboldu. Nisan 2020’de ortala 660 bin araç günlük trafikte iken Mayıs 2021’de bu sayısı 1 milyon 440 bine çıktı. Yüzde 110’un üzerinde büyük bir artış var. Bir kentin normal büyüme hızı içinde trafik ağaları çerçevesinde yükleneceğinden daha fazla yük yüklenmesi anlamına geliyor. Siz bir vizyon çiziyorsunuz. Ama bu planları alt üst eden projelerinizi manasız kılan yüklenmeyle karşılaşıyorsunuz. İzmir ağır yükle bocalamış durumda. Buraya müdahale edemezsiniz. En modern sinyalizasyonu yapan belediyeyiz. İZUM olağanüstü teknolojik bir merkez. Bu yük gerçekten alt yapının kaldıramayacağı bir yük. Bu tabloya seyirci kalmayacağız. Feribot alımına ve kiralanmasına çıktık. 15 dakikaya indirdik Üçkuyular-Bostanlı feribot seferlerini. İzmirli beklemek istemiyor. Çok büyük bir talep var. ‘Nasılsa beklemeyeceğim’ diyor. İlave feribot almamızın ve kiralamamızın sebebi o. Trafiği daha çok denize akıtmak zorundayız. Deniz ulaşımı teşvik etmek zorundayız. Şu anda payı yüzde 3 civarında. 5 yıl içerisinde hedefimiz yüzde 14.5 idi. Vızır vızır körfezde deniz trafiğini canlandıracağız. Buca metrosu İzmir tarihinin en büyük yatırım. Dev yatırım. 10 milyar TL’nin üzerinde. İzmir’de en büyük trafik Buca’da. Ekim-Kasım’da ilk kazma vurulacak. Benim başkanlığım döneminde bir durak biter. Şirinyer-Konak. Hepsini ben yapayım derdinde değilim. Bu bir nöbet. Narlıdere metrosu yüzde 76 seviyelerinde bitti. 2022 Ekimin’de açmış olacağız. Pandemiye, depreme rağmen ne ödememizde ne işin akış takviminde bir sıkıntı yaşanmadı. Bu çok önemli. Durmadık. Gaziemir-Karabağlar projelendirildi. Sondajlar açılıyor.”
Soyer, 4 yeni projeyi şu sözlerle açıkladı:
“Aliağa-Bergama İZBAN hattı uzatmak için proje yapım ihalesine çıkıyoruz. Tepeköy’den Bayındır-Tire-Ödemiş ring seferlerini başlatıyoruz. Otogar-Pınarbaşı ve üzerinden Kemalpaşa’ya İZBAN gidecek. Bu projeyle ilgili çalışmaya başladık. Narlıdere metrosunu Güzelbahçe’ye uzatacak proje ihalesine çıkıyoruz. Ulaşım krizini ortadan kaldıracak çözümler bunlar. Kalıcı çözüm bu. Hafif raylı sistemler. Deniz ulaşımı ve yayalaşma ve bisiklet ulaşımı. Trafik meselesi büyük bir sıkıntı. İnsanların kent içinde huzurunu ortadan kaldıracak bir şey. Bugünden yarına değil belki ama olabildiğince çabuk ve kalıcı çözümler üretiyoruz.” Bu dört proje bittiğinde gerçekten ulaşım konusu artık bir sıkıntı olmaktan çıkacak. Hükümet tarafından yapılacak yeni çevre yolu projesini de çok önemsiyorum.
Ancak İzmir’in biraz zamana ihtiyacı var.