Son yıllarda Türkiye’de yükselen lüks konut ilgisi, bu konuda hizmet veren danışman sayısını artırırken, lüks konut alıcısının taleplerini karşılama konusunda müteahhitler, iç mimarlar, dekoratörler, lüks mobilya üreticileri yaptıkları işe her gün yeni bir özellik katarak müşteriyi daha özel hissettirmenin peşindeler. Lüks konutlarda ilgilenen kitlenin kimi villa, kimi çiftlik, kimi malikane, kimi ise yalıda oturmayı tercih ediyor. Lüks konut alıcılarını mercek altına alan uluslararası araştırma şirketlerinin yaptığı araştırmalarda lüks alıcılar için en önemli üç öncelik arasında müstakil ev yüzde 97,5 oranıyla birinci sırada yer alıyor. Lüks alıcıların yüzde 38’i evi taşınmaya hazır olarak görmek ve satın almak istiyor. Birçoğu da kendi zevki ve ihtiyaçları doğrultusunda mimarlarla çalışmayı tercih ediyor. İki yıldan daha uzun tadilatı süren, inşaat malzemelerinin önemli bölümü ithal olan, mobilyaları kişiye özel üretilen lüks konutlar var. Araştırmada mevcut evlerinden daha büyük ev arayanların oranı ise yüzde 28 civarında. Bu oran yaş aldıkça tam tersi işliyor. Daha sadeleşmeye ve küçülmeye giden ama manzara ve lokasyondan taviz vermeyen müşteri kitlesi de bu grubun içinde yer alıyor.
Varlık sahibi alıcılar kendilerine güvenlikli ve sağlıklı ortamının yanı sıra mahremiyet veren gayrimenkullere daha fazla para vermeyi göze alıyor. Yeni dönemde lüks evlere olan talebin artmasında pandemi sırasından tatile ya da alışverişe harcama yapmayan hane halkı tasarruflarının önceki yıllara göre artması ve bu tasarrufların lüks mülklere yönelmesinin de büyük payı var. Pandemide evden çalışma ve uzaktan eğitim, insanlara yalnızca tatil için değil, tatil köyü yaşam tarzının avantajlarından yararlanma esnekliğini de sağlamış oldu.
Son yıllarda satılan konutlardaki lüks-normal mülk oranı lüks konutların lehine artışı dikkat çekiyor. Bu sebeple lüks pazarın nabzını iyi tutmakta fayda var. Lüks konut alıcıları arasında çarpıcı farklılıklar olduğunu söyleyebilirim. Alıcının yaşı, zevkleri ve lüks kriterlerini belirleyen en önemli unsurların başında geliyor. Mesela orta yaş üstü lüks konut alıcıları evde konfor ve güvene önem verirken, gençlerin tercihi akıllı konutlar olabiliyor. Bu genç grup evlerini cep telefonlarından kontrol etmekten keyif alıyorlar. Eğer lüks konut alıcısı aile ise bölgedeki özel okulların, spor salonlarının nerede olduğuyla yakından ilgileniyor. Birçok lüks konut alıcısı golf sahaları, tenis kulüplerine ya da doğanın içinde at binebilecekleri parkurlara yakın olmak istiyor. Alıcı müşterinin teknesi varsa marinaya yakın bir yerde oturmayı tercih ediyor. Denizaşırı mülklere artan ilgiyle birlikte, lüks alıcılar daha çok açık hava yaşam tarzına, yüzme havuzları ve plajlara erişimi olan evlere de büyük ilgi gösteriyor.
Lüks konutlarda fiyatlar yükseldikçe seçicilik ve kriterler daha niş alanlara kayıyor. Kimi için mutfakta kullanılan tezgâhın rengi önemliyken bu gruptaki müşteri mutfak tezgahının markasına, antibakteriyel olup olmadığına, klozetlerin ısıtmalı olmasına, tüm elektrik ve ısıtma-soğutma sisteminin oda bazında açılıp kapatılma seçeneğinin varlığına önem veriyor.
Lüks konut satışında görsellik de çok önemli. Zaman herkes için çok değerli ama parası çok olan için daha değerli. Bu nedenle yüksek rakamlara satılan mülkleri önce fotoğraf ve videolar sattırıyor. Konutta bulunan havuz, kış bahçesi, şömine, ışıklandırma, manzara gibi ayrıntılar mülke değer katıyor.
Önümüze gelen rakamlar ve piyasa bize lüks segmentteki mülklerin önümüzdeki yıllarda oldukça hareketli bir dönem yaşamaya hazırlandığını söylüyor.