Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İlk defa bir Türk şirketi dünya çapında bir marka satın aldı.İsteyen bunu "Yeşil sermayenin durdurulamaz ilerleyişi" olarak görüp mateme bürünebilir. İsteyen "Yeşil sermaye durdurulamaz" deyip eteklerinden güller atarak dans edebilir. Beni Ülker'in Türkiye'de gösterdiği başarıyı uluslararası arenada da sürdürüp sürdürmeyeceği, başka Türk şirketlerinin onu izleyip izlemeyeceği ilgilendiriyor.Godiva 60 yılı geride bırakmış olan Ülker için çetin bir sınav olacak.Her ne kadar örtüşüyor gibi görünseler de iki şirket birbirinden çok farklıdır. Usta ve deneyimli oldukları konular, hitap ettikleri pazar dilimleri değişiktir.Ülker gıda ve dağıtım pazarında Türkiye'de faaliyet gösteren şirketlerin en büyüğüdür. Bisküvi ve çikolata ürünlerinde pazarın yüzde 60'ını elinde tutuyor. Ülker'in lüks çikolata markalarının Rolls Royce'larından biri olan Godiva'yı satın alması Türk özel sektöründe bir dönüm noktasıdır. Ülker pazarın alt segmentine hitap ederken, Godiva "high end" denilen üst gelir dilimine mal satıyor. Dünyanın birçok ülkesine dağılmış 450 çikolata butiği ve 9300 satış noktasıyla Godiva, Ülker ürünleri için bir "outlet" olamaz. Pahalı olduğu için Türkiye'de satış potansiyeli sınırlıdır. Ne Ülker Godiva'nın dağıtım kanallarını kullanabilir, ne de Godiva Ülker'in. Ülker'in lüks ürün yapma ve satma deneyimi yoktur.Türkiye'nin kalite çağrıştıran bir ülke olmaması Ülker'in aşacağı dağlardan biri olacak. Ülker Kurumsal İletişim Genel Müdürü Zuhal Şeker, Ülker'in karşılarındaki zor işin farkında olduğunu söyledi. "Evet, biz kilosu 50 dolara hiç çikolata satmadık. Evet, bizi test edecek bir girişim. Ama bizim patronun (Murat Ülker) bu işi başarıya götürecek düş ve ufku var." Segmentleri farklı Ülker'in bir rakibi de "Becerirler" diye konuştu. "Orada düzgün bir yönetim var. Godiva ile uyum içinde çalışırlarsa onlara katacak şeyleri olur."Ülker'in kurucusu Sabri Ülker şirketin başarı sırrını "Çok çalışmak, mütevazı olmak, tüketiciye saygı duymak ve zamana ayak uydurmak" olarak özetliyor.Aynı prensipler Godiva'nın başarıya ulaşması için yeterlidir.Ülker'in başarısı diğer Türk müteşebbislerini de yüreklendireceği için bir kat daha önemlidir. Umalım ki uluslararası bir marka yaratmak yerine yerleşik bir markayı satın almak, tekstilden başlayarak diğer sektörlerde de revaçta bir girişim haline gelsin. mmunir@milliyet.com.tr Ülker başarırsa, yüreklendirir