Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Okul tatilleri sona erdiği için çocuklarım pazartesi günü Türk Hava Yolları (THY) ile Londra’ya gideceklerdi.
İzlanda’da patlayan yanardağın atmosferi kirletmesi nedeniyle uçuşları iptal oldu.
Durumda bir değişiklik var mı diye kontrol etmek için her gün birkaç defa THY’nin internet sitesine girmeye başladım.
Türkçe sitedeki açıklamaları okuduktan sonra “Acaba ek bir şey var mı?” diye İngilizce siteye girdim ve hafif bir şoka uğradım. Kötü, anlaşılması imkânsız bir İngilizce. Eski ve eksik bilgiler. Dün (salı) baktığımda bilgilerin çoğu iki günlüktü. Ana açıklama uçuşların ilk iptalinden bu yana yenilenmemişti.

Ustaca gizlenmiş
Türkçe sitede hangi havaalanlarının açıldığı vardı. İngilizcede yoktu. Veya ustaca gizlenmişti.
İngilizce basın bildirilerine girince orada da standart altı bir İngilizceyle karşılaştım.
Bu durum uluslararası bir havayolu olma hayali kuran bir şirkete yakışmaz.
Barcelona futbol takımına milyonlarca dolar sponsorluk parası ödeyen bir şirketin doğru dürüst bir İngilizce sitesinin olmaması... Ne diyeyim?.. Ayıp? Skandal? Alaturkalık? Ayrıntılara özen göstermemek?
Barcelona reklamı eşliğinde söylenen cıngılda “Biz Türk Hava Yollarıyız/ Bütün kürede hizmetinizdeyiz” diyor şirket.
O dünyanın dilini çok iyi konuşmadan global olunmaz.
Türk Hava Yolları’nın ilk müşterisi olduğum yıllarda artık müzelerde bulunan uçaklarla uçuyorum. O zamanlar THY o kadar kötü idi ki yabancılar THY They Hate You’nun (Senden Nefret Ediyorlar) kısaltılmışıdır derlerdi. O günden bu yana ulusal havayolu çok büyük adımlar attı.

Düzeltilmesi gerek
Ama hâlâ düzeltilmesi gereken işler var. Kaza sicili kötü ve bu, kültürle ilgili, derin bir sorun. Kokpitte astların üstlerine karşı daha cesur olması, gereksiz risk almamak öğretilmesi gereken şeyler. Umarım bu konuda psikologların da yardımıyla pilotlar eğitimden geçiyorlardır.
Uçaklarda makineli tüfek hızıyla yapılan anonslar da Türk Hava Yolları’na yakışmıyor. Bu anonsların amacı yapılmaları değil anlaşılmalarıdır. Anons 23 Nisan’da şiir okur gibi bağırarak değil yumuşak bir sesle yapılır.
İyi hizmet, ayrıntıya verilen önemin ürünüdür. Yeni uçak almak için milyarlar öderken, THY kalitesini yükseltmek, daha stylish olmak için de para harcamalıdır.
O zaman I feel like a star, diyebilir.