Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Beklediğim gibi oldu.   
Başbakanlık’a, Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na ve Genelkurmay Başkanlığı’na yolladığım mail’lere cevap gelmedi.
Mail’lerim çarşamba günü çıkan yazımda bahsettiğim mayına karşı koruyan zırhlı personel taşıyıcılarıyla ilgiliydi.
Sık sık Doğu’da askerlerin PKK mayınlarıyla şehit edildiğini duyuyorduk. Neden askerlerimizde Mayın Korumalı Zırhlı Personel Taşıyıcısı yoktu? Neden bu açık 30 senedir kapatılmıyordu? Neden bu araçlar yokken Türk tipi tank geliştirmek için 500 milyon dolarlık proje başlatılıyordu?
Bana cevap vermediler, çünkü verilecek cevapları yok.
Wikipedia ve diğer kaynaklardan öğrendiğime göre, Irak’taki çatışmalarda meydana gelen ölüm ve yaralanma olaylarının yüzde 63’üne mayın ve benzer patlayıcılar sebep olmaktadır. (Bizde bu oran nedir acaba?) 

Ölümleri yüzde 90 azaltıyor
Geçtiğimiz haziranda da US Today adlı Amerikan gazetesi Mayın Korumalı Zırhlı Personel Taşıyıcısı kullanımının bu tür olaylarda meydana gelen ölüm vakalarını yüzde 90 azalttığını yazdı. (Bizde kaç hayat kurtarılabilirdi?)
Türkiye askeri alımlar için her yıl milyarlarca dolar harcıyor. Demokratik Batı ülkelerinde bu kararlar, kimin tayin ettiği belli olmayan önceliklere göre, şeffaf olmayan, tartışmalı yöntemlerle alınmaz. Fizibilite raporları hazırlanır. Komisyonlar toplanır. Harcamaları onaylamak için mecliste eller kalkar.
Savunma Sanayii Müsteşarlığı’ndan bir üst düzey yetkili mayına dayanıklı araç almak için ihale açıldığını açıkladı. Ancak bu araçların askerin emrine verilmesi 5-6 yıl alacakmış.
Neden 5-6 yıl alacak biliyor musunuz?
Çünkü politika mümkün olduğu kadar çok savunma araç ve gerecini Türkiye’de imal ettirmek. Bunun için ithal yerine yerli imalata öncelik tanınıyor. 

Üretim yoksa ithal edilmeli
Bu politika akıllı olabilir. Ama insanlar ölürken değil.
Türkiye’de BMC, FNSS, HEMA NUROL, OTOKAR, UZEL-ŞINLAK, Otokar, MAN gibi Türk şirketleri savunma sanayiine araç yapıyor. Ama bunların olanakları kısıtlıdır. Mayına dayanıklı zırhlı araç üretmiyorlar. Üretmek için önce bir prototip geliştirmeleri lazım. Sonra bu imal edilip denenecek. Sonra uzun bir değerlendirme süreci başlayacak. Sonra ihaleye çıkılacak. Sonra imalata başlanacak.
Bu arada sokaklardan kaç şehit cenazesi geçecek?
Mayına dayanıklı araç yapmak PKK olayı başladıktan neredeyse 30 sene sonra akla gelmemeliydi. Ve yerli üreticiler üretim hazırlıklarını tamamlayıncaya kadar bu araçlar ithal edilmeliydi.
Aceleniz mi yok? Birilerinin gelip mayına şehit düşen bütün askerlerin fotoğraflarını Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nın kapısına çakmasını mı bekleyeceksiniz?