Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Önüne ilginç bir proje kondu mu kolay heyecanlanıyormuş.Buna inanabilirim.Topbaş İstanbul'un trafik sorununu çözmek için bazı caddelerin altına tünel yapıp araçları buralardan geçirmeyi planlıyor.Yeraltı yollarının tek yöndeki uzunluğu yaklaşık 68 kilometre olacak, tüneller üç yılda tamamlanacak. Maliyet yaklaşık iki milyar dolar olacak. "Bir hafta içinde" ihale edilecek yaklaşık 17 kilometrelik karayolu tünel inşaatını 10 ayda bitirme sözü verdi Topbaş. "Bu tüneller bittiğinde Taksim'den Atatürk Havalimanı'na 17 dakikada gidilebilecek" dedi.Bu bir şaka olabilir mi? Topbaş'ın verdiği rakamların çılgın derecede iyimser olduğunu anlamak için müteahhit olmak gerekmez. İstanbul Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ı tanıyanlar onun dürüst ama hayalperest bir kişi olduğunu söylüyorlar. Metronun şu anda inşa edilmekte olan 5.5 kilometrelik bir ayağının en az iki buçuk senede biteceği hesaplanıyor. Eğer ödenekler zamanında verilirse (ki hiçbir zaman verilmez) ve delinmesi zor kayalara rastlanmazsa (ki her zaman rastlanır). Metronun çapı 5.5 metredir. Araç tüneli en az 8 metre çapında olacağı için süre daha uzun, maliyet daha yüksek olacaktır.Eski bir müteahhidi arayıp fikrini sordum.Güldü."Böyle bir proje 20 milyar doların altında gerçekleştirilemez" dedi.Peki iki senede biter mi?Gene güldü."Bu iş zamandan çok paraya bakar. Cebinde hazır 20 milyar dolar varsa iki üç yılda belki biter. Var mı?"Ben de aynı soruyu Sayın Belediye Başkanı'na soruyorum. Var mı? Yirmi milyar dolar senede yedi milyar demektir. Bu parayı hangi kaynaktan temin ettiniz? Proje ne zaman hazırlandı da ihale "bir hafta içinde" yapılacak? Süre uzun, maliyetler yüksek Yeryüzünde şehir içinde bu uzunlukta tünel yol yaparak trafik sorununu halletmiş belediye yoktur. Tabii, bu İstanbul'un ilk olmaması için bir neden değildir. Ama Sayın Belediye Başkanı'na sormak lazım: Paranız varsa neden metroyu bitirmiyorsunuz? İstanbul'un sorunu trafik değildir. Toplu taşımacılığın marjinal olmasıdır.Yollarda on binlerce araç var çünkü bu büyüklükteki bir şehir için şart olan metro Osmanlı'dan bu yana fazla bir aşama kaydetmedi.Metro, halkın hayatını kolaylaştırır. Tünel, araba alacak kadar parası olan halkın hayatını kolaylaştırır. Genel yararı düşünen bir belediye için seçeneğin açık olması lazım. mmunir@milliyet.com.tr Metro neden bitmiyor?