Chery (çeri okunuyor) konusunda bir sorum var, ama bayilikle ilgili değil. 1997'de, beş devlet kurumu tarafından Anhui eyaletinde kurulan Chery Automobile Co. Ltd. Çin'in en başarılı şirketlerinden biri sayılıyor. Yüzde 7 pazar payıyla, iç binek aracı piyasasında dördüncü en büyük oyuncu. Geçen yıl dörtte biri ihraç edilen 381.000 araba üretti. Bir şirket sözcüsüne göre 2010'da satışlar bir milyon araca ulaşacak. Chery Çin'deki birçok şirket gibi ihracata dayalı olarak büyümek istiyor. 2003'te İran'da, 2006'da Rusya ve Mısır'da fabrika açtı. İsrail'de "cip" türü araba üretecek. Fiat ve Chrysler'la ortaklık anlaşmaları var. Hürriyet geçen gün Mermerler Otomotiv tarafından ithal edilen Çin malı Chery otomobillerinin bayisi olmak için 1300 kişinin kuyruğa girdiğini yazdı. Avrupa, Ortadoğu ve Amerika Birleşik Devletleri'nde fabrika kurmayı planlıyor. Ortadoğu ve Avrupa pazarlarının ortasında bulunan Türkiye bu fabrikalardan birini kapmak için mükemmel bir aday.Yarıdan fazlası otomobil olmak üzere 1997'de 1.3 milyonluk üretim kapasitesi olan bir otomotiv sektörüne sahibiz. Yetmiş milyonu aşkın nüfusuyla Türkiye Doğu Avrupa'da Chery'ye ev sahipliği yapmak isteyecek ülkeler arasında en büyük ve zengin pazara sahiptir.Sorum şu:Başbakan, emrinde bulunan Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı'nı üretim üslerinden birini Türkiye'de kurması için Chery'nin kapısını aşındırmaya yolladı mı?Bunu bilmek çok ilginç olurdu.Hatırlayacaksınız, 2004'te Hyundai'nin Avrupa'da yapmayı planladığı 1.4 milyar dolarlık fabrikayı "Olurdu, olmazdı" diye kaçırdık.Ülkemizdeki genel inanç, yabancı sermayenin yeni kapitülasyonlar kurmak gibi hain planlarla hudutlarımızı kuşattığı yönündedir. Bu, birçok başka popüler inanç gibi, bir illüzyondur. Gerçekte yabancı sermaye, ona en iyi koşulu sağlayan yerde yatırım yapar. Fabrika kurmayı planlıyor Hyundai yatırım kararı almadan önce istekli ülkeler arasında neredeyse açık artırma yapmıştı.Umarım Chery konusu Alpaslan Korkmaz'ın enerjik yönetimindeki yeni Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı'nın dikkatinden kaçmadı.Çin'den Chery gibi büyük ve ilginç bir yatırımcıyı çekmek Türkiye'nin keyifsiz yabancı sermaye tarihinde önemli bir kilometre taşı olabilir. Ekonomisi dev adımlarla ilerleyen Çin, yakında en büyük denizaşırı yatırımcılardan biri haline gelecek. Chery'nin Türkiye'ye gelmesi ülkemizdeki yabancı sermaye çevresi için paha biçilmez bir propaganda, başka Çin yatırımlarının Türkiye'ye gelmesi için bir mıknatıs olabilir.Bu yatırımı Türkiye'ye çekmek için özel bir yasa bile düşünülmelidir. mmunir@milliyet.com.tr Özel yasa düşünülmeli