Marmaris Yat Marina’da büyük tekne ve mega yatlara
bakım yapan ekip. Genelde marinalar tekne bağlamanın dışında tamir, bakım ve onarım işlerine girişmezler. Bu işleri marinaların çekek sahalarında yer kiralayan küçük şirketler ve ustalar yapar. Küçük ve orta boy tekneler için bu sistem iyi çalışır. Ancak tekne boyu büyüdükçe, hele iş mega yatlara gelince, birkaç boya ustası, marangoz, elektrikçi ve motor ustasının kurduğu ya da taşeron olarak çalıştığı küçük şirketler yetersiz kalır. Bakım onarım esnasında ustalardan kaynaklanan herhangi bir zarar meydana geldiğinde, bu küçük şirket ya da ustaların bu zararı karşılayacak mesuliyet sigortası da yoktur. İş baştan savma yapıldıysa, hesap soracak muhatap da bulunamaz.
O nedenle büyük tekneler ve mega yatlar yıllık bakımları için tersanelere, genellikle İstanbul Tuzla’ya ya da İtalya’ya giderler.
Oysa Türkiye, mega yat üretiminde dünyanın ilk üç üreticisinden biridir. Ama mega yatların bakım onarımı konusunda aynı ataklığı yoktur. Burada en büyük sorun, yüksek tonajlı tekneleri karaya çekecek liftin yanı sıra, mega yat sahiplerinin karşılarında büyük ve ciddi bir firma arama talebi vardır.
400 tonluk lift kapasitesi olan Marmaris Yat Marina büyük teknelerin bakım onarım, refit (teknenin omurgası hariç her şeyinin yeniden yapılması) işlerini gerçekleştiren geniş bir ekip kurdu. Ekip ilk olarak bir İngiliz işadamına ait
40 metrelik motor yatın refit işlemini yaptı. Altı ay gibi bir sürede teknenin tik güvertesi ve içindeki tüm kaplamalar, mobilyalar değişti. Tekne boyandı. Motor aksamı ve elektrik aksamı elden geçti. 1971 yapımı 40 yaşındaki tekne suya indiğinde yeni yapılmış bir tekne gibiydi.
Marmaris Yat Marina Genel Müdürü Coşkun Başbuğ, yeni hizmetleri için şöyle diyor: “Mega yatların bakım ve onarımı konusunda Türkiye’de bir eksiklik vardı. Bu teknelerin sahipleri, dünyanın önemli şirketlerinin sahipleri ya da yöneticileri... Karşılarında bir ustadan çok kurumsal bir muhatap arıyorlar. Biz hem çok büyük çekek sahasına, hem 400 tonluk lifte, (yakında 1000 tonluk lift de devreye giriyor) ve esas olarak da Yönetim Kurulu Başkanımız Bilgin Özkaynak’ın 25 adet tanker ve yolcu gemisi ile çok sayıda irili ufaklı yat inşa etme tecrübesine sahibiz. Müşterilerimizden gelen istek üzerine bu hizmeti vermeye başladık. Bu hizmetin, tersane ortamında değil de marina bünyesinde verilmesi, bakım onarımı kontrol eden tekne sahibi ve kaptanı için büyük rahatlık ve avantaj sağlıyor. İşleri tersane yerine, geniş sosyal hizmet ağı olan bir marinada yürütüyorlar.”
Teknede buz yapmak hayal değilTürk firması Powmar, kendi geliştirdiği buz makinesi, redrasör (220 volt elektriği 12 volta çeviren ve aküleri dolduran cihaz) ve invertörler (akülerdeki 12 volt elektriği 220 volta çeviriyor) ile denizcilere ekonomik ve pratik faydalar sunuyor.
Yaz sıcaklarında teknelerde en çok aranan ihtiyaç maddelerinin başında buz gelir. Bundan birkaç sene öncesinde çoğu teknede buz bulmak, maden bulmak gibi bir işti. Sonra küçük ve fiyatları makul buz makineleri çıktı. 220 volt elektrik gerektirdiğinden küçük teknelerde yine kullanılamıyor, orta boy teknelerde rağbet görüyordu. Şimdi buz makinesinin daha küçüğü ve daha az enerji kullananı çıktı.
Benzerlerin neredeyse yarısı kadar olan buz makinesinin eni 30, genişliği 30, yüksekliği de 35 santim. Kapağının diğerleri gibi üstten değil de önden açılması da, çok daha dar ve küçük alanlara sığdırılmasına olanak sağlıyor. İşin güzel tarafı, buz makinesini çalıştırmak için 220 volt üreten bir jeneratöre de sahip olmak zorunda değilsiniz. Buz makinesi ilk demarja kalktığında 700 watt enerjiye ihtiyaç duyuyor, sonra da 100 watt gibi çok düşük bir enerji ile çalışıyor, akülerden saatte 10 amper harcıyor. Bunun için çok ekonomik bir fiyata temin edeceğiniz 1000 watlık bir invertör işinizi rahatlıkla çözüyor. İlk 10 dakikada 12 adet buz yapan makine, 40 dakikanın sonunda içinde dört kişi bulunan bir teknenin ihtiyaç duyacağı bir günlük buz üretiyor.
Powmar’ın buz makinesi, redrasör ve invertörleri, West Marine mağazaları ile Saray Denizcilik’in dağıtım yaptığı tüm marin marketlerde bulunuyor.