Meriç Köyatası

Meriç Köyatası

merickoyatasi@hotmail.com

Tüm Yazıları

Mustafa Miharbi yeni aldığı teknesi Filizim’i Türkiye’ye getirecek gemiye yüklemesi için bir transfer şirketine teslim edip uçakla Türkiye’ye döndü. Kısa bir süre cep telefonuna bir mesaj geldi. Filizim, Karayip Adaları arasında bir yerde kaybolmuştu

Kayıp teknenin macerası

Filizim teknesi, Atlantik yarışının son anlarında, dördüncü durumdaydı. Mustafa Miharbi’nin dümene geçip ekibi motive etmesiyle atağa kalktı ve St. Lucia adasına ulaştıklarında, kendi sınıflarında üçüncülüğü yakaladı.

Mustafa Miharbi Türkiye’nin duayen yelken yarışçılarından...
70 yaşındaki kurt denizci, işlerini de yoluna koyup artık yarıştan çok gezmeyi planlıyordu. Yarışçılığı için jübile yapmaya karar verdi. Duayen yelkencinin jübile yarışı da denizcilik
geçmişine yakışır şekilde olmalıydı. Atlantik Rallisi’ne katılmaya karar verdi. Atlantik
Rallisi eski yıllarda yarıştan ziyade Atlantik Okyanusu’nu toplu geçiş etkinliği idi ancak 1989’dan itibaren yarışa döndü.

Atlantik’i geçip, üçüncü oldular
Mihrabi hem Atlantik geçişine hem de bundan sonraki gezi programlarına uygun tekne arayışının sonunda yeni bir X-Yachts 55 (16.5 metre) aldı, adını da eşi Filiz hanımdan hareketle Filizim koydu. Daha önce de birlikte yarıştığı kişilerin de yer aldığı sağlam bir ekiple ralliye katıldı.
Miharbi’nin hedefi sadece Atlantik’i geçmek değil, derece yaparak geçmekti.
20 Kasım 2011’de Kanarya Adaları Las Palmas limanında start verildi. 4 Aralık’ta Karayipler’de St. Lucia adasında da finiş çizgisine ulaşıldı. Zorlu ve son ana kadar mücadele içinde geçen yarış sonucunda Miharbi’nin Filizim teknesi ve ekibi yarışı üçüncülükle bitirdi ve kürsüye çıktı.
Miharbi ve ekibi amaca ulaşmıştı. Sıra Türkiye’ye dönüşe gelmişti. Kasım-aralık ayları Atlantik’i Avrupa’dan Amerika’ya doğru geçiş için uygun mevsimdi ama geri dönüş için mayısı beklemeleri ve daha kuzeye çıkarak Bermuda Şeytan Üçgeni diye anılan bölge üzerinden gelmeleri gerekiyordu. Hemen dönmek için ise tek alternatif, Amerika’dan kalkıp Avrupa’ya tekne taşıyan gemilerden birine tekneyi yüklemekti. Miharbi bu yöntemi seçti.
Amerika’nın Florida limanından kalkan gemi, 26 Aralık tarihinde Karayipler’de St. Thomas adasına uğrayacak, Filizim teknesini yükleyecek, Avrupa’daki çeşitli limanlara uğraya uğraya İstanbul’a gelecekti.

Ve Filizim ortadan kayboluyor
Yarışın bittiği St Lucia ile geminin tekneyi teslim alacağı St. Thomas adası arasında 340 mil mesafe bulunuyordu. Mustafa bey tekne transferi yapan bir şirketle anlaştı. 12 Aralık’ta tekneyi bu firmaya teslim etti. Firma da Filizim teknesini 24 Aralık’ta St. Thomas adasına götürme taahhüdünde bulundu.
Miharbi uçakla Türkiye’ye döndü, yeni aldığı teknesini beklemeye başladı. Tekneyi transfer etmekle yükümlü şirketten cep telefonuna
21 Aralık’ta bir SMS geldi: “Tekneniz kayboldu.”
Yaptıkları anlaşmaya göre tekneyi transfer edecek kaptan ve yardımcısı hiç mola vermeden St. Thomas adasına gidecekti.

Meçhul biri 50 bin dolar istedi
Oysa bir-iki telefon konuşmasından sonra anlaşıldı ki, tekneyi transfer edecek kaptanla yardımcısı St. Martin adasında mola vermişti. Teknenin yedek çıpasına halat bağlayıp demir atmış, sahile çıkıp keyif çatmıştı. Beş saat sonra döndüklerinde teknenin yerinde yeller esiyordu.
Tekne ya çalınmış ya da demir tarayıp sürüklenmişti. Çok geçmeden netleşti: Adam nasıl kaptansa ve yedek çıpayı halatla nasıl bağlamışsa, halat çözülmüş, demir denizin dibinde boşta kalmış ve tekne 30 mil (saatte
55 kilometre) esen rüzgarla 35 mil uzakta bir başka adanın açıklarına doğru sürüklenmişti.
Tekneyi transfer etmekle yükümlü şirket ve sigorta şirketi ayrı ayrı uçak kiralayarak tekneyi aramaya başladı. İki uçak da “Tekneyi bulduk” diyor ama farklı yerlerin koordinatlarını veriyordu. Bu sırada meçhul bir adam ortaya çıktı, “Tekneyi ilk ben buldum ve kurtardım” diyerek Mustafa Mihrabi’den telefonda 50 bin dolar istedi, tekneyi rehin tuttu. Araya transfer şirketi ve sigorta şirketi girerek durumu çözdüğünü söyledi ama 50 bin dolar isteyen meçhul adamı nasıl ikna ettikleri hâlâ bilinmiyor.
Kâbus dolu dört gün sonunda Filizim teknesi tekrar gemiye yükleneceği St. Thomas adasına vardı. Sürüklenme esnasında, teknede bir hasar meydana gelmediği de tespit edildi. Sağ salim gemiye yüklendi. Filizim siz bu yazıyı okuduğunuz sıralarda kendisini taşıyan gemi ile Atlantik’ten Akdeniz’e doğru geliyor. Tahminen ay sonuna doğru, İstanbul’da olacak.

Haberin Devamı

Miharbi uyarıyor

Haberin Devamı

Bu tatsız olaydan sonra Miharbi şu uyarılarda bulunuyor: “Teknenizi, transfer etmek ya da başka bir gerekçe ile üçüncü şahsa emanet etmeniz gerekiyorsa sağlam bir kontrat yapın. Bu kontrattan sigorta şirketinizi haberdar edin. Transfer şirketinden her 12 saatte bir size durumu rapor etmesini isteyin. Transfer şirketinin de sorumluluk sigortasının olup olmadığını kontrol edin. Teknenizi mutlaka bir uydu takip sistemi ile donatın. Uluslararası sularda seyir yapmayı planlıyorsanız, sigorta şirketinizin dünyadaki diğer sigorta şirketleri ve temsilcileri ile ilişkisi olup olmadığını öğrenin.”