İstanbul cadde ve sokaklarındaki otopark mafyasını bitiren İspark, şimdi de koylarda tekne bağlama parkları kuruyor. İstinye ve Tarabya koyları haziranda hizmete girecek. Sırada, Paşabahçe, Bebek ve Kuruçeşme var...
İstanbul’un eski fotoğraflarına bakınca, özellikle kıyı bandı doldurulmadan önce çok sayıda küçük tekneler görüyoruz. Kürekle çekilen sandallar, irili ufaklı yelkenli tekneler... Sonradan yapılan sahil yolu ve dolgu nedeniyle İstanbul kıyılarının doğal kıvrımları, minik koyları da yok oldu gitti. Küçük teknelerin barınacağı, kışın karaya çekileceği yerler kalmadı. Yapılan üç marina orta boy ve büyük boy teknelerin barınmasına olanak sağladı ama küçük tekneler unutuldu, çoğu çürüyüp yok oldu.
Kuzey Avrupa ülkelerinin deniz kıyısı kentlerinde neredeyse hemen her ailenin bir teknesi var. İstanbul’un durumu ise yürekler acısı... Kayıtlı tekne sayısı 8 bin 500 civarında. 12 milyon nüfus deyip 3 milyon aile üzerinden hesap edersek, 400 aileye bir tekne düşüyor. İnsanların niyeti de olsa küçük bir sandal alayım diyenin teknesini bağlayacağı, denize indireceği yer yok. O yüzden İstanbul için “Bir deniz kenti değil, sadece deniz kıyısında bir kent” ifadesini kullanırım hep...
Bundan dört yıl önce, İstanbul’da düzenlenen Boat Show’da bir panelde konuşmacıydım. Konumuz tekne bağlama yerleri sıkıntısı idi. Konuşmalar bitti, dikkatlice dinleyen bir izleyici söz aldı. İspark görevlisi olduğunu, İstanbul’daki bağlama konuları ile ilgili sıkıntılar ve önerilerimizi dinlemek istediğini, bu konuyu da rapor olarak yönetime sunacağını söyledi. Aradan geçen bu süre içinde İspark epey mesafe aldı. İstinye ve Tarabya koylarında yakında tekne parkları açılacak. İstanbul’u bir deniz kentine dönüştürecek projenin sahibi Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş... Uygulayıcısı da İspark Genel Müdürü Mehmet Çevik... Genel Müdür Çevik’le sohbet ettik, son bilgileri aldık.
* İstinye ve Tarabya projelerinde son durum nedir?
Deniz taşıtlarının düzensiz parklanmasına çözüm üretmek amacıyla başlattığımız tekne park projelerinin yapımını hızla sürdürüyoruz. Projenin yapımı ile ilgili Demiryollar, Limanlar, Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’nün (DLH) onayı alındı. İstinye’de kurulan şantiyede hem İstinye hem de Tarabya için tekne park ünitelerinin, yüzer iskelelerin imalatı devam ediyor.
* Bu koylarda kuracağınız tekne parklar ne zaman bitecek, tekne kabulü ne zaman başlayacak?
Her iki tekne parkının inşaatını haziran ayında bitirmeyi planlıyoruz. İstanbul Boğazı’nda koyların sınırlı, tekne sayılarını ise fazla olması talepleri artırıyor. Bugüne kadar kurumumuza tekne sahipleri tarafından çok sayıda başvuru geldi. Mart ayında tekne sahiplerinin taleplerini değerlendirmek üzere toplayacağız.
* İstinye’nin ve Tarabya’nın kapasitesi ne olacak?
İstinye’de 180, Tarabya’da ise 208 olmak üzere toplam 388 tekne kapasiteli olacak.
* Bebek, Beykoz, Paşabahçe’de 11 projeden söz ediliyor. Kaç tekne kapasitelik bağlama yeri olacak?
Konu ile ilgili 11 noktada fizibilite çalışması yapıldı, bu çalışmalar sonunca altı-yedi noktada tekne park yapılabileceği öngörüldü. Öncelikli olarak Paşabahçe, Bebek ve Kuruçeşme’de projelerin yapımına başlanacak. Boğaz ve Marmara Denizi kıyıları içindeki uygun olan diğer noktaları da faaliyete geçirerek toplam 5 bin tekne kapasitesine ulaşmayı hedefliyoruz.
“Bu proje sayesinde ‘tonozcu’ denen illegal insanların etkisi de kalkacak”
*Bağlama fiyatları için bir çalışma yaptınız mı?
Fiyatlarla ilgili çalışmamız henüz netleşmedi, devam ediyor. İspark özel sektör mantığı ile işletmecilik yapmayı düşünmüyor. Maliyetler göz önünde bulundurularak konu ile ilgili titiz bir piyasa araştırması yapılıyor.
* Bu işletmelerde teknelere, tekne sahipleri ve misafirlerine ne tür hizmetler verilecek?
Boğaz’da bulunan koylarımız şu an tonozcu diye tabir edilen illegal insanların etkisi altında. Kurumumuz bu sorunu da çözerek denizdeki kayıt dışı yapılanmayı kayıt altına alacak. Tekne parklarımızda güvenli yanaşma ve bağlama, güvenlik, elektrik, su, duş, tuvalet hizmetleri sağlanacak. Çevre kirliliğinin önlemesi için de gerekli tedbirleri alıyoruz. Tüm atıkların toplanması ve uygun noktalara nakli, İBB Deniz Hizmetleri Müdürlüğü ve İSTAÇ A.Ş. tarafından mobil olarak verilecek.
KAPTAN ÇARŞIDA
Çaycı denizaltı
Sallama çaylara artık burun kıvırmak yok. Siyah ya da bitki çayını bardağa sallandıran mini bir demlik... Müthiş eğlenceli... Silikondan üretildi ve bulaşık makinesinde de yıkanabiliyor. Fiyatı 19.90 TL. www.buldumbuldum.com
Pratik bulaşık makinesi
Marin buzdolapları ve enerji sistemlerinde faaliyet gösteren Waeco/Dometic set üstü bulaşık makinesi, tekneler için büyük yardımcı. Karbon bölümü pas geçirmiyor. En önemli özelliği ise elle yıkanan bulaşığa göre çok az su tüketiyor. Hem teknede kıt olan tatlı su kaynaklarınızdan tasarruf ediyorsunuz hem de pis su tankınızı hemen doldurmuyorsunuz. Kampanyalı fiyatı 565-607 avro arasında... www.marinbuzdolabi.com
Tunca Bengin
İsrail teröründe neredesiniz?
23 Aralık 2024
Abdullah Karakuş
‘Benim teröristim iyi’ çıkmazı
23 Aralık 2024
Hakkı Öcal
Suriye’de barışı önlemenin yolu: YPG’yi korumak
23 Aralık 2024
Eren Aka
Belediyelerin borç tartışması bitmiyor!
23 Aralık 2024
R.Hakan Kırkoğlu
2025 size ne getirecek? Yengeç | Jüpiter ile şans ve bolluk sizinle olacak
23 Aralık 2024