Avrupa’da şiddetini artıran lojistik krizi, bir yandan üreticileri zora sokarken diğer yandan da yaratıcı çözümlere zorluyor. Stellantis Grubu, Fransa’daki bayilerine “Gelin, isterseniz araçlarınızı kendiniz alın!” alternatifi sunuyor.
Çip, Ukrayna savaşı, enflasyon, hammadde fiyatları gibi problemler arasında sayılan “lojistik problemi”, özellikle Avrupa’da yeniden kendisini hissettirmeye başladı. Nitekim Fransa, Çin ve Kore’de bazı üreticiler, ürettikleri araçları dağıtmakta ve ihraç etmekte zorluklar yaşarken, arada “cin fikirler” de üretmek durumunda kalıyor. Bünyesinde önemli markaları bulunduran Stellantis Grubu’nun Peugeot ürettimi yaptığı Sochaux fabrikası da, lojistik problemleri nedeniyle önemli sıkıntılar yaşayan tesislerden. Peugeot 3008 ve 5008 SUV modellerinin üretildiği fabrikada yeni araçların sevk edilmesinde yaşanan problemler nedeniyle fabrikanın bantlarından inmiş binlerce 3008’in gerek tesis otoparkında gerekse de fabrikanın dışında bekletildiği kaydediliyor.
Nedenler muhtelif
Stellantis yetkilileri, söz konusu problemin yaşandığını doğrularken, bekleyen araç sayısının günden güne değiştiğini kaydetti. Şirket sözcüsü, lojistik probleminin tüm sektörün sorunu olduğunu ifade ederken, bunun bir çözüme ulaştırılması yönünde çabaların sürdüğünü bildirdi.
Geçtiğimiz ay bir açıklama yapan şirketin Finans İşlerinden Sorumlu Üst Yöneticisi Richard Palmer, tren makinisti, vagon, TIR ve sürücü eksikliğinin yanı sıra gemi bulunabilirliği konusunda yaşanan problemlerin sürdüğünü belirterek, Stellantis’in bu yılın son çeyreğinde krizi hafifletmeyi öngördüğünü vurgulamıştı. Söz konusu problemde, Peugeot’nun üretimini artırmasının da büyük rolü bulunduğu beilrtilmekte.
Günde 1.000 aracın üretildiği fabrikanın yanı sıra diğer fabrikalarda üretilmiş araçların da toplanıp dağıtıldığı merkez olan Sochaux’da, bununla ilgili yeni yöntemler denenmeye başladığı da haber veriliyor. Nitekim Stellantis’in, özellikle yurt içindeki yetkili satıcılarına, araçlarını bizzat gelip kendileri almaları yönünde teklifler götürdüğü belirtiliyor.
Bununla birlikte işçi sendikası temsilcisi, üretimin sürdüğünü, fabrikada “her karış boşluğun” üretilen araçlarla dolduğunu, hatta bazı bitmiş araçlarnın yer kalmadığı için 50 km ilerideki bir parka dahi götürüldüğünü savundu.
Başkaları da var
Öte yandan söz konusu problem, elektrikli otomobil üreticisi Tesla’nın da başını ağrıtıyor. Son üç ayda geçen yıla oranla 22 bin daha fazla araç üreten Tesla’nın da, bu miktarı müşterilerine nasıl teslim edeceği konusuyla haşır neşir olduğu belirtiliyor. Tesla’nın Çin’de ürettiği otomobilleri Avrupa’ya göndermek için gemi bulmakta zorlandığı, aynı şekilde Avrupa ve ABD’de de parçaların fabrikaya taşınması konusunda kamyon bulma sıkıntısıyla karşılaştığı haber veriliyor.
Güney Kore’de ise büyük şirketler, ülke çapında yapılması beklenen muhtemel “kamyoncu grevi” için şimdiden tutuşmuş durumda. Kore’deki Toplu Taşıma ve Ulaştırma Çalışanları Sendikası’nın “Kamyon Sürücüleri Dayanışma” bölümünün grev nedeniyle ülkedeki limanlara girişi kapattığı, iş durdurduğu belirtiliyor. Bu yıl ikinci kez düzenlenen grevin ilki, 8 gün sürmüş ve 1.2 milyar dolarlık kayıp yaşanmasına neden olmuştu.
Hyundai Motor Company’nin, grev öncesi olabildiğince fazla yedek parça ve malzemeyi fabrikalarında stoklamaya çalıştığı belirtiliyor. Ancak grevin uzamasının, başka problemler doğurması olasılığı da bulunuyor.
Bu kez benzinlisiyle geldi
Ülkemiz pazarına öncelikle elektrikli modelleriyle giriş yapan MG markası, C-SUV segmentindeki iddialı modeli yeni HS’i satışa sundu. MG’nin C-SUV segmentindeki amiral gemisi yeni HS, 1.5 lt benzinli motora ve Euro NCAP’te alınmış 5 yıldızlı skora sahip.
“Comfort” ve “Luxury” olmak üzere iki farklı donanım seçeneğinin yanı sıra 5 yıl garatiyle ülkemizde satışına başlanan “HS”, yarı otonom sürüş imkanı sağlayan “MG Pilot” sistemini de sunmakta. Güvenlik riski durumunda sadece uyarı değil fren ve direksiyona da müdahale eden MG Pilot, ayrıca Adaptif Hız Sabitleyici, Şerit Takip Uyarısı ve Desteği, Ön Çarpışma Uyarısı, Otomatik Acil Fren Sistemi, Trafik İşareti Tanıma, Kör Nokta Monitörü, Arka Çapraz Trafik Uyarı sistemi, Akıllı Uzun Far kontrolü gibi çok sayıda özelliği içinde barındırıyor.
Geniş ve konforlu bir yaşam alanına sahip araç, panaromik cam tavan, 64 renkli kişiselleştirilebilir ambiyans aydınlatmasının yanı sıra gerçek deri ve Alcantara karışımı sportif koltuklarıyla dikkat çekiyor. 7 ileri DCT otomatik şanzıman, aracın yakıt tüketimini düşürürken, 4 silindirli 1.5 lt turbo benzinli motor, 162 PS güç ile 0’dan 100 km/s hıza 9.9 saniyede ulaşılabilmesine olanak tanıyor. HS’in ortalama yakıt tüketimi değeri fabrika verilerine göre 7.6 litre.
İki yenilik bir arada
Nissan, e-POWER teknolojili yeni nesil X-Trail ile Qashqai’nin aynı teknolojiyle donatılmış versiyonunu Türkiye’de satışa sundu.
Şirketin elektrikli geleceğini simgeleyen araçlar arasında yer alan 4. nesil X-Trail ile Qashqai e-POWER, daha verimli ve sessiz bir sürüş için dışarıdan şarj etmeye gerek kalmadan elektrik motorlarıyla yol alıyor. Her iki araç da, aslen elektrikli motorlarından güç alırken, “menzil artırıcı” ya da “jeneratör” görevi gören benzinli motor sayesinde kendisini şarj ediyor. Ancak bu 1.5 litrelik motor, araca hareket kazandırmıyor. Ayrıca yavaşlama ve frenleme anında geri kazanılan kinetik enerji de, yeniden kullanılmak üzere bataryaya yönlendiriliyor.
Aryıra Nissan, e-POWER teknolojili bu modellerinde “e-Pedal” olarak adlandırılan yeni “tek pedal” sürüş deneyimini de sunuyor. e-Pedal, sürücülerin yalnızca gaz pedalını kullanarak hızlanmasına ve yavaşlayabilmesine olanak tanıyor. Fren pedalı yalnızca sert frenleme gerektiren durumlarda ihtiyaç haline geliyor.
Çift motorlu
Yeni nesil X-Trail, 163 PS güç üreten 1.5 lt benzinli versiyonunun yanı sıra çift elektrik motoruna sahip “e-4ORCE” dört tekerlekten çekişli versiyonuyla satılıyor. Nissan’ın en gelişmiş çekiş sistemi teknolojisi e-4ORCE, yüzde 100 elektrikli motor tahrik sistemini kullandığı anlamına geliyor. İki ayrı elektrik motoru toplamda 213 PS güç üretiyor. Böylece X-Trail 0-100 km/s hızlanmasını 7 saniyede tamamlıyor.
e-POWER teknolojisine sahip Qashqai e-POWER ise, jeneratör ünitesi, invertör ve 140 kW güç üreten elektrik motorundan güç alıyor. Jeneratör ünitesinde bulunan 1.5 lt 3 silindirli benzinli motor, sürüş durumuna göre invertör aracılığıyla yüksek voltaj bataryasına, elektrik motoruna veya aynı anda her ikisine de enerji üretiyor.