Çip üretiminde arz yetersizliği, çelik fiyatlarında artış, lojistik derken, otomotiv endüstrisi nur topu gibi yeni bir probleme daha kavuştu! Çin’in daha az magnezyum üretmesi, otomotivde ciddi problemler doğurabilir
Pandemi dönemi ve sonrasında ortaya çıkan problemler henüz daha giderilememişken, dünya otomotiv endüstrisi “nur topu gibi” yeni krizlerle sarsılıyor. Nitekim çip üretiminin yetersiz olması, başta çelik olmak üzere hammadde fiyatlarının artması, lojistik ve konteyner konusunda sıkıntılar çıkması derken, bu kez de otomotivde magnezyum sorunu baş gösterdi.
Deutsche Welle’nin (DW) haberine göre, alüminyum içerikli alaşımların üretimi için gerekli çok önemli bir malzeme olan ve otomotiv endüstrisinde de ciddi yere sahip magnezyumda, Çin kaynaklı bir sorun başlamış durumda. Hafif olmasına karşın alüminyumun dayanıklılığını artıran bir metal olan magnezyumun en büyük tedarikçisinin Çin olduğu belirtilen haberde, bu ülkenin, enerji sıkıntısı yaşadığını gerekçe göstererek magnezyum üretimini azalttığı, bunun da var olan küresel darboğazı iyice rahatsız edici bir boyuta taşıdığı kaydedildi.
Elektrik kesintileri
Habere göre Pekin yönetimi, bir yandan sektördeki gücünü elinde tutmak ve dünya çapındaki alıcılarını kaybetmemek için çalışırken diğer yandan enerji kaynağı olarak kullandığı kömürü azalttı ve böylece magnezyum tedarikinde sorunlar arttı. Zira Çin, dünya magnezyum üretiminin yüzde 80’den fazlasını karşılıyor. Dolayısıyla da onun üretimindeki en ufak değişiklik bütün dünyadaki tedarik zincirine yansıyor. Özellikle de Avrupa Birliği (AB) magnezyum ihtiyacının yüzde 95’ini Çin’den sağlıyor.
Zirvede de tartışıldı
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA), geçen ay sonunda 11 sanayici birliği ile artan magnezyum darboğazı konusunda uyarıda bulundu ve “Kasım sonuna kadar Avrupa’daki magnezyum stoklarının tükenmiş olacağından yola çıkıyoruz” ifadesini kullandı. ACEA’nın uyarısında, magnezyum stoklarının tükenmesinin bazı üretim tesislerinin kapanmasına ve bunlara bağlı istihdam kaybı yaşanmasına neden olabileceğine dikkat çekildi.
Giderek ciddi bir tehdit haline gelen magnezyum konusunun, geçen ay sonunda Brüksel’de düzenlenen AB Zirvesi’nde de konuşulduğunu, Almanya Şansölyesi Angela Merkel ile Çekya Başbakanı Andrej Babis’in durumu dile getirdiğini hatırlatmakta yarar var. AB Komisyonu da, Pekin yönetimiyle darboğazın aşılması amacıyla bağlantıya geçtiğini duyurdu. Yani bu stratejik bağımlılığın uzun vadede nasıl aşılabileceği konusu üzerinde çalışılmaya başlandı.
Peki bunun alternatifi yok mu? Uzmanlara göre alüminyum üretiminde magnezyuma alternatif yok ve bu da otomotiv için büyük risk. Çünkü üreticiler, yeni nesil araçlarında “hafiflik ve yakıt ekonomisi” için ciddi oranda alüminyum kullanıyor. Çin’in sektördeki hakimiyeti o kadar büyük ki, bu ülkede enerji sıkıntısının sürmesi halinde oluşacak açığı başka üretici ülkelerin kapatması da imkânsız.
Bulunmaz bir şey değil, ama...
Magnezyum, nadir bulunan bir malzeme değil. Hatta tamamen aksine, gayet bol. Yerkabuğunda en çok rastlanan 10 elementten biri.
Pek çok mineralde magnezyuma rastlandığı gibi bitkiler ve yeşil yapraklarda da var. Ancak sorun varlığı değil, kazanılması. Küresel çapta geçen yıl üretilen 1 milyon 90 bin ton magnezyumun 886 bin tonu Çin’de üretildi. Onu açık arayla Rusya ve ABD izliyor. Ancak bu iki ülkenin geçen yılki arzı ise sadece 65 bin ton oldu.
Moda ikonu olabilir
Toyota, A sınıfında yer alacak tamamen yeni minik crossover modeli “Aygo X”i resmen tanıttı. 2022’de Avrupa yollarına çıkmaya başlayacak “Aygo X”in, popüler bir otomobilin yanı sıra “moda ikonu” olacağı da söylenmekte. Yani en azından üreticinin iddiası bu yönde.
Avrupa’da tasarlanan ve üretilecek Aygo X, Avrupalı müşterilerin beklentileri doğrultusunda şık, kompakt ve güven veren bir otomobil olarak geliştirilmiş. Yen Yaris ve Yaris Cross’la aynı temelleri paylaşan araç, dikkat çekici renkleri, dinamik ve sportif imajıyla dikkat çekecek. Bununla birlikte Aygo X’in en önemli özelliği, bir crossover modelinde ilk kez kullanılacak katlanabilir kanvas tavana sahip olması. Eski dönemlerde genel olarak minik Avrupalı otomobil modellerinde rastlanan bu özellik, bir yandan nostaljik bir çağrışım yaparken, aynı zamanda sürücü deneyimini maksimuma çıkarmayı hedeflemiş. Bu tavan suya ve toza dayanıklı olarak geliştirilirken, yeni rüzgâr deflektörü sayesinde açıldığında da içeride daha sakin ve sessiz bir atmosfer sağlıyor.
Aygo X’te 72 HP’lik 1.0 lt 3 silindirli benzinli motor yer alacak. Daha fazla performans ve daha düşük tüketim sunacak şekilde geliştirilen motor, fabrika verilerine göre Aygo X’in 100 km’de 4.7 lt yakıtla yetinmesini sağlıyor. Aygo X “S-CVT” otomatik veya 5 ileri manuel şanzımanla alınabilecek.
Elektrikli bir Çinli daha Türkiye’de
Türkiye’de satılan elektrikli araç modellerinde artış sürerken, tamamen elektrikli yeni bir Çinli marka da ülkemizde satışa sunuldu. Ulubaşlar Grubu şirketlerinden Ulu Motor tarafından Türkiye’ye getirilen Skywell, ilk etapta “ET5” modeliyle satışa sunuluyor. Üç farklı donanım paketi seçeneğine sahip olacak ET5, şimdiden 25 adetlik ön siparişe ulaşmış. 550 bin TL’den başlayan anahtar teslim fiyatıyla dikkat çeken aracın 520 km’ye çıkabilen menzili, yarı otonom sürüş özelliği ve 8 yıl/150 bin km batarya garantisiyle iddialı. Ulu Motor, bu yıl 100 adetlik satışa ulaşılmayı hedeflerken, gelecek 5 yıl içinde, 5 farklı modeli pazara sunmayı planlıyor. Bununla birlikte Ulu Motor, Skywell ile Ar-Ge süreçlerinde birlikte çalışıldığını, yazılım geliştirme tarafını Türkiye’de yaparak teknoloji ihraç ettiklerini belirtti.
TOGG’un test süreçleri başladı
Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) fabrika yatırımında işler planlandığı gibi yürürken, üretime alınacak ilk modelin test süreçleri de başlatıldı. TOGG’un sosyal medya hesabından yapılan paylaşımda, testlere ilişkin kısa bir videoya yer verildi ve “Ürün stratejimizin en önemli aşamalarından biri olan test süreçlerimiz, farklı lokasyonlardaki akredite test merkezlerinde başladı. Şasi prototipi yol testi, dayanım testi, aerodinamik ve aeroakustik testlerimiz planlarımız doğrultusunda devam ediyor” ifadeleri kullanıldı. Kısa süre önce otomobilin tasarımında ufak değişiklikler yapan TOGG, otomobilin montaj hattından prototip üretimi görüntülerini de paylaşmıştı. TOGG, SUV aracını İstanbul Park Pisti’ne de çıkarırken, yine geçtiğimiz günlerde, TOGG nezdinde elektrikli araç şarj üniteleri ve istasyonları hakkında hazırlanan standartlar açıklanmıştı. İlk aracın seri üretiminin, 2022’nin son çeyreğinde başlaması planlanıyor.