Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Elektrikli araçlar konusundaki ilerleme, ağır ticari araçlarda “ağır” kalınca, Avrupa’da hidrojen çözümü devreye girmeye başladı. Aralarında Türk markalarının da bulunduğu pek çok üretici, elektrikle birlikte hidrojene de hazırlanıyor.

Avrupa’da bir yandan elektrikli araç satışları hızla yükselirken diğer yandan da, özellikle ağır ticari araçlarda “hidrojen” konusundaki adımlar da sıklaşmaya başladı. Söz konusu adımlar, geçtiğimiz hafta kapılarını açan IAA Hannover Ticari Araçlar Fuarı’nda da kendini gösterdi.

Haberin Devamı

Gelecekte pil üretimi için gerekli olan lityum, nikel ve kobalt gibi madenlerdeki üretim sıkıntısının tedarik zincirinde sorunlar yaratabileceğini düşünen üreticiler, çevreci dönüşüm için elektrikli araçların ağır ticari araçlarda pek de işe yaramayabileceğini belirtiyor. Her ne kadar başta Tesla olmak üzere Avrupalı ve Asyalı pek çok üretici elektrikli modellerini hazır etmiş olsa da, uzmanlar, ağır ticari araçlarda daha fazla çekiş gücü için büyük bataryalar kullanılması gerektiğini, bunun da daha fazla ağırlığa neden olacağını belirtiyor. Uzmanlar, bununla birlikte, her ne kadar şehir içi taşımacılıkta giderek artan sayıda elektrikli araç kullanılsa da, aynı çözümün şehirler arası otobüslerde yaygınlaşmasını da beklemiyor. İşte bu nedenle, IAA Fuarı’nda büyük üreticiler, elektrikli ağır ticarilerinin yanında hidrojenli alternatiflerini de sergilemeyi ihmal etmedi. Nitekim özellikle Almanya gibi ülkeler, hidrojenli araçlara yönelik ciddi teşvikler de ayırmış durumda.

2030’da 100 bin araç

Asya ülkelerinde hayli yaygın olmasına karşın Avrupa’da dolum istasyonlarının da yetersizliği nedeniyle henüz emekleme evresinde bulunan hidrojenli ticari araçlar için konulmuş bir hedef bulunuyor. O da, 2030 yılına kadar hidrojenli araç sayısının 100 bin, dolum istasyonu sayısının da 1500’e çıkması. 

Peki bu konuyla ilgili hazırlık yapanların arasında hangi üreticiler var? Öncelikle, Türkiye’nin önemli üreticilerinden Karsan, IAA’da ilk hidrojenli otobüsünü tanıttı. Birkaç yerli otobüs üreticisinin daha aynı yolu izlemesi bekleniyor. Bununla birlikte Daimler Truck, Volvo ve Renault, kamyonlar için “fuel cell” yani hidrojen yakıt hücreli sisteme sahip araç üretimi konusunda ortak çalışıyor. Mercedes’in kendi geliştirdiği ağır kamyon prototipi de mevcut.

Haberin Devamı

MAN da bu konuda çalışmalarını sürdürürken, kardeş kuruluşu “Traton” da, Japon Hino ile hirdojenli motorlarda işbirliğine gitti. Zira Toyota ve Hino, bu konuda hayli ilerlemiş durumda. ABD’li “Nikola” ise, İtalyan Iveco ile “Nikola Tre” modelini üretme konusunda anlaşmış. Araç, yakıt hücreli motorla da satışa sunulacak. Güney Koreli Hyundai’nin de, bu konuda seri üretime başladığını ve ilk araçların İsviçre’de yollara çıktığını hatırlatalım.

İki türde kullanılıyor

Hidrojen, araçlarda iki farklı şekilde kullanılabiliyor. Bunlardan ilki, hidrojen yakıt hücresinin oksijenle kimyasal reaksiyona girmesi ve araçların böylelikle kendi elektriğini kendisi üretmesi şeklinde oluyor. Bu elektrik, elbette aracın elektrik motorunda kullanılıyor ve şarj etmeye gerek kalmıyor. Motor yapıları hayli karmaşık ve şimdilik çok pahalılar. Egzoz gazı olarak da açığa sadece su buharı çıkıyor. Hirdojen özel istasyonlarda dolduruluyor.

Haberin Devamı

İkinci yolla da hidrojen, içten yanmalı motorlarda yakıt olarak kullanılabiliyor. Burada, yine yüksek basınçlı tanklarda bulunan hirdojen yakıt hücreleri, benzin ya da dizel yerine geçerek aracı çalıştırıyor. Bu yöntemde mevcut içten yanmalı motorların hidrojene uygun hale getirilebilmesi, Ar-Ge maliyetlerini azaltabiliyor. Yani hidrojen yakıt hücreli araçlara göre daha basit yapıya ve düşük fiyata sahipler.

Avrupa’da ‘ağır’ hidrojen atağı

Avrupa’da ‘ağır’ hidrojen atağı

Orta sınıfa yeni rakip

Fransız üretici Peugeot’nun tamamen yenilenen 308 modeli, 775 bin TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye pazarında da satışa sunuldu. Markanın yeni aslan logosunun ilk kez kullanıldığı yeni 308, EAT8 otomatik şanzımanla eşleştirilmiş 130 HP’lik 3 silindirli turbo beslemeli 1.2 PureTech motor satılıyor. Üç ayrı donanım seçeneğiyle satın alınabilen ve bu ay satışına başlanan yeni 308’in, VW Golf ve Opel Astra ile rekabet etmesi bekleniyor. Peugeot Türkiye Genel Müdürü Gülin Reyhanoğlu, “Satışlarımızın yarısını oluşturan 2008, 3008 ve 5008 gibi SUV modellerimizle süregelen atağımızı, yeni 308 ile bir üst seviyeye taşıyarak yeni bir rekor kıracağımıza inanıyoruz” dedi.

Avrupa’da ‘ağır’ hidrojen atağı

Yine Guinness rekoru kırdı!

Dünyanın ikon haline gelmiş sayılı modellerinden biri olan Mazda MX-5, Guinness Rekorlar Kitabı’na adını yazdırmaya devam ediyor. En son 2013’te, Hollanda’da düzenlenen geçitte 683 adet otomobille Guinness Dünya Rekoru’nu kıran Mazda, bu yıl rekoru bir adım ileriye götürdü. 18 Ekim’de, İtalya’nın ünlü Modena Pisti’nde gerçekleşen buluşmaya tam 707 adet MX-5 katıldı. 4 farklı neslin bir araya gelme şansını yakaladığı geçide katılan Guinness Hakemleri, etkinliğin, “Dünyanın En Büyük Mazda Geçit Töreni” unvanına hak kazandığını duyurdu.

Avrupa’da ‘ağır’ hidrojen atağı

Kiralamaya Alman katkısı

İstanbul ve İzmir’de çeşitli otomobil markalarının bayiliklerini yürüten Hunko Otomotiv’in şemsiyesi altında 2014’den bu yana araç kiralama faaliyeti gösteren “WindyCar Rental”, Almanya’nın araç kiralama ve teknoloji devi “wheego” ile güçlerini birleştirdi. “wheego WindyCar” işbirliğinden heyecan duyduklarını belirten Hunko Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Koyuncu, “Ortaklığımızla birlikte Türkiye’den Avrupa’ya gidecek müşterilerimizin markamızla Avrupa’da araç kiralama imkanı olacak. Avrupa’dan Türkiye’ye gelenler de, aynı üyelikle online rezervasyon yapma imkanı bulacaklar” dedi.

wheego CEO’su Hubert Terstappen ise, Türkiye’nin potansiyelinin altını çizerek, “Türkiye pazarı çok büyük ve bu pazarın potansiyeline inanıyoruz. Burada çok dinamik işler yapmayı planlıyoruz” diye konuştu.

Avrupa’da ‘ağır’ hidrojen atağı