Pandemi dönemi, Avrupa’da toplu taşımada çevreci alternatiflerin daha çok değer kazandığı ve tercih edildiği bir dönem oldu. Nitekim Batı Avrupa’da elektrikli otobüs pazarı yüzde 22’lik artış kaydetti
Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) pandemisi döneminde insanların bireysel ulaşım çözümlerine yöneldiği söylense de, toplu taşımanın ağırlığı hala sürüyor. Pandemide bir yıl geride kalırken, bu süreçte Avrupa’nın toplu taşıma yatırımları hız kesmedi. Yayınlanan son verilere göre, geçen yıl Batı Avrupa pazarında satılan elektrikli otobüs miktarı yüzde 22 oranında arttı.
1 Ocak-31 Aralık 2020 tarihlerini kapsayan verilere göre Polonya da dahil olmak üzere Batı Avrupa’da satılan tamamen elektrikli otobüslerin sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 22 artışla 2 bin 62 oldu. Üstelik bu sayıya, elektrikli troleybüsler dahil edilmemiş. Yani bu miktar, aslında 2019’da 1.685 adetlik rekorun yenilendiği anlamına da geliyor. Aynı verilere göre yine Avrupa pazarında 2012 yılından bu yana toplamda 5 bin 87 elektrikli otobüs satılırken, bunların yüzde 75’i 2019 ve 2020 yıllarında, bir başka deyişle son iki yılda yollara çıkmış.
Çinliler ağırlıkta
“Chatrou CME Solutions” şirketinin yayınladığı verilerde, geçtiğimiz yıl Avrupa’da trafiğe kaydolan şehir içi otobüslerin yüzde 53’ü alternatif yakıtlarla çalışıyor. Bu oranın, 2019’da yüzde 39.6 olduğu belirtiliyor. Yine aynı verilere bakılırsa, bu miktarın içinde tamamen elektrikli otobüslerin oranı yüzde 15. Kalanlar ise hibrit teknolojiye sahip ya da doğal gaz veya hidrojenle çalışıyor.
Avrupa pazarında elektrikli otobüs konusunda 1-2 firmanın ağırlıkta olduğu görülüyor. Nitekim Çinli BYD ve Polonyalı Solaris, pazarı domine etmiş görünüyor. Bu iki markayı Volvo, VDL, Iveco gibi önemli oyuncular izliyor.
Alternatif yakıtlılarda aslan payı, 2 bin 733 adetle hibrit (dizel-elektrikli) otobüslerde. Onu, 2 bin 636 adetle CNG yani doğal gazlı otobüsler izliyor. Geçen yıl Avrupa’da satılan hidrojenli otobüs sayısı ise sadece 47 adet olmuş.
Öte yandan ülkemizde geçen yıl kaç adet “tamamen elektrikli” otobüs satıldığına ilişkin gözüme çarpan bir bilgi yok. Bunun yanında her ne kadar Türkiye’de elektrikli otobüs üreten marka bolluğu olmasına rağmen, bu satışların, henüz istatistiklerde öne çıkacak kadar fazla olmadığı da göze çarpıyor. Umarız, ileriki dönemlerde bu sayı artar.
50 yaşında ve hâlâ çekici
İtalyan lüks otomobil markası Maserati için önemli bir dönemi temsil eden ve ilk kez 11 Mart 1971’de Cenevre Uluslararası Otomobil Fuarı’nda tanıtılan “Bora”, 50 yaşını kutluyor. Markanın ilk arka-orta motorlu modeli olan Bora, 1978 yılına kadar 564 adet üretildi ve Türkiye’de bir ya da iki tane bulunduğu sanılıyor.
Bora, kendinden sonraki modellere Maserati’nin tüm modelleri gibi ayrıcalık, sportiflik ve benzersizlik kavramlarını miras bıraktı. Maserati DNA’sını kendinden sonraki modellere aktarmakla kalmayan Bora, ilk kez Tipo 63 (1961) modelinde tanıtılan, ardından da MC12’de kullanılan ve yeni MC20 modelinin en önemli özelliklerinden biri olan arka-orta motor konumunun kullanıldığı ilk Maserati modeli oldu.
Giorgetto Giugiaro imzalı tasarımıyla bugün bile çekiciliğini koruyan Bora, 4.7 lt hacimli V8 motoru sayesinde 310 HP güç üretiyordu. Daha sonra güç ünitesi 4.9 lt motorla değiştirildi. 5 vitesli şanzımanıyla da 280 km/s’nin üzerinde hıza ulaşabilen Bora, aerodinamik tasarımı ve konforlu iç mekanıyla da ilgi çekiyordu.
MG’nin voltajı giderek yükseliyor
Doğan Trend Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği İngiliz kökenli efsanevi otomobil markası MG, yeni elektrikli modelleriyle dikkatleri üstüne çekmeye devam ediyor. Markanın “ZS EV” modelinin Türkiye’de satışa sunulmasına çok az bir zaman kala, Avrupa pazarlarındaki planlarında önemli bir rol oynayacak yeni nesil yüzde 100 elektrikli premium SUV modeli “Marvel R Electric” de tanıtıldı. “Marvel R Electric”, yenilikçi tasarımlı, yüksek performanslı ve uzun bir menzile sahip çekici fiyatlı premium bir elektrikli SUV talep eden Avrupalı sürücülere yönelik geliştirilmiş bir model. Araç 400 kilometrenin üzerindeki menzile ve araçtan cihaza elektrik aktarım sistemine sahip. Bu teknoloji, aracın yüksek voltajlı bataryasının, elektrikli scooter, dizüstü bilgisayar, hatta bir başka elektrikli aracı şarj edebilmesini sağlıyor.
Manta efsanesi ‘farklı’ dönüyor
Opel, “efsane” modeli Manta’nın ilk neslini elektriklendirip, günümüze uyarlamaya karar verdi. Yeni Opel “Manta Gse ElektroMOD”u hayata geçirmeye hazırlanan firma, geçmişin efsane tasarımını bugünün sıfır emisyon teknolojisiyle harmanlayarak heyecan verici bir projeye dönüştürecek. Aracın tasarımının, Manta A yani bu modelin ilk neslinin izlerini taşıdığı görülüyor.
Minivan sınıfına kayıtsız kalmadı
Hyundai, bu yılın ilk yarısında tanıtmayı planladığı yeni minivan modeli “Staria”nın görsellerini paylaştı. Her ne kadar tüm dünyada satışları dibe yaklaşan MPV sınıfında olduğu belirtilse de, “Staria”nın, bir dönem Türkiye’de de popüler olan “Starex”i çağrıştırdığı kesin.
Zira tanıtımında “bu modelle hem aileler hem de ticari işletmeler için özel çözümler sunmuş oluyor” ibaresi geçmekte.
Dış görünümü sınıfına göre hayli yenilikçi ve farklı görünürken, iç mekan kullanımında da modülerlik ön planda tutulmuş. Nitekim Staria’da oturma düzeni, ihtiyaca bağlı olarak değiştirilebiliyor. İç mekandaki kalite algısının da üst sınıfları aratmayacağı belirtiliyor.
Doğa ve yarış tutkunları buluşuyor
Anadolu Yakası’nın sahil cephesi en geniş olan, açık alanlı alışveriş merkezi İstMarina AVM, 18 Mart-3 Nisan tarihleri arasında “Doğa’da Yaşam İstMarina AVM’de” etkinliğine ev sahipliği yapıyor. Toplam 12 gün sürecek etkinlikte, off-road araçları ve off-road karavanlardan Tiny House’a (minimalist evler), motosikletten teknelere birçok araç sergilenecek.