Gösterge Mayıs ayında bazı düzelmeler görünse de tek bir ay üzerinden yorum yapmak yanlış. Oysa 2007 yılının ilk 5 ayı toplu olarak değerlendirildiğinde harcamalardaki olağanüstü artış dikkat çekiyor. Üstelik sadece mayıs verilerine bakıldığında bile harcamaların yüzde 31, gelirlerin de yüzde 8 arttığı gözleniyor...Ancak 2007 bütçesinde en fazla dikkat çeken husus vergi gelirlerindeki artışın enflasyona yenik düşmesi; yani reel olarak azalması. İlginçtir bu ne yeterince tartışılıyor, ne de nedeni merak ediliyor. Görülüyor ki; iç tüketimdeki, özellikle dayanıklı tüketim mallarındaki satış yavaşlaması vergi gelirlerine hemen yansıyor. Üstelik iç tüketimin daha da düşmesi hedefleniyor. Şimdilik iç talep para politikasıyla kontrol edilmeye çalışılıyor. Seçimlerden sonra ise, kamu harcamalarında ciddi bir disiplin bekleniyor. Ancak bu durumda vergi gelirleri daha da keskin biçimde düşebilir. Diğer bir deyimle, vergi gelirleri ancak iç talebe ya da tüketime dayalı bir büyüme yapısıyla elde edilebiliyor. Önceki gün Maliye Bakanı Unakıtan bir toplantı düzenleyerek seçimler nedeniyle popülizm yapılmadığını, mali disiplinin sürdüğünü savundu. Unakıtan önce gelinen noktanın ne denli bir başarı olduğunu, sonra da mayıs verilerinin mali disiplini gösterdiğini savunmaya çalıştı. Ocak-mayıs dönemi 2006 2007 % değişimHarcamalar 67.923.300 82.742.433 21.81- Faiz hariç harcama 47.860.635 59.077.312 23.4 Personel giderleri 13.883.687 16.530.338 19.1 Sosyal güv. kur. devlet primi 1.798.148 2.043.609 13.7 Mal ve hizmet alımları 4.846.989 6.278.955 29.5 Cari transferler 22.685.751 28.838.901 27.1 Sermaye giderleri 1.948.943 2.708.128 39.0 Sermaye transferleri 1.224.790 1.800.633 47.0 Borç verme 1.472.327 876.748 -40.52- Faiz harcamaları 20.062.665 23.665.12 18.01- Genel bütçe gelirleri 67.408.697 78.419.891 16.3 Vergi gelirleri 54.850.851 59.223.613 8.0 Teşebbüs ve mülkiyet gelirleri 4.382.970 5.231.845 19.4 Alınan bağış ve yardımlar ile özel 146.366 248.030 69.5 Faizler, paylar ve cezalar 7.881.236 7.779.624 -1.3 Sermaye gelirleri 147.274 5.936.779 3931.1Bütçe dengesi -514.603 -4.322.542 740.0Faiz dışı denge 19.548.062 19.342.579 -1.1 Öte yandan kamu harcamalarının bazı ana kalemlerinde aşırı artışlar gözleniyor. Özellikle sosyal güvenlik açıklarından kaynaklanan cari transferler geçen yıla göre yüzde 27 artmış. Üstelik bu kalem bütçenin üçte birini oluşturuyor. Bu reformun bir türlü yürürlüğe sokulamaması gediğin giderek büyümesine neden oluyor. Öte yandan, rakamlar büyük olmasa da hükümet seçim öncesi yatırım harcamalarının musluklarını açmış görünüyor; geçen yıla göre artış yüzde 40.Bütçenin denge verilerine gelince. İlk beş ayda açık yüzde 740 büyümüş. Hele mart ayındaki 5.5 milyar YTL'yi aşan Türk Telekom geliri olmasaydı bu açık çok daha büyüyecekti. Ortaya çıkacak olan 10 milyar YTL'yi aşan açık geçen yılın aynı ayına göre 20 kat bir artışı ifade edecekti.Faiz dışı denge bile geçen yıla göre yüzde 1 azalmış. Kısacası, bütçe disiplininden ya da uygulandığından söz etmek çok zor. Gerçi şimdilik piyasalar buna ceza kesmiyor. Fakat seçim sonrası aynı performans sürerse, içerisinin dalgalanacağını bilmek için kâhin olmaya gerek yok. hgunes@milliyet.com.tr Yatırım harcamaları artıyor