Hilmi Gültay

Hilmi Gültay

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Gelişmiş ve karayolu trafiği yoğun olan ülkelerde, trafiğin bir ada etrafında döndürülerek diğer yönde yollara ayırılması ve dağıtımı işlemi ‘dönel kavşak’ olarak tanımlanmakta ve uygulanmaktadır. Trafikte önemli bir emniyet düzeni ve uygulaması olarak bilinir.

Unutulmamalıdır ki; kavşağa giriş yapan araçların hızları azaltılırken, ilk geçiş hakkının kavşak içine girmiş bulunan araçlara verilmesi şarttır. Zira, ölümlü trafik kazalarının bir bölümü şehir içi yollardaki kavşaklarda- sürücülerin yol hakkı tanımamazlıkları sebebiyle oluşur.

Haberin Devamı

Trafik mühendisliği ilimleri çerçevesinde düzenlenmiş bu kavşaklar, kazaları büyük bir oranda absorbe etmektedir. Yani, kaza oluşumunu engelleyici etkenleri içerir. Medeni ülkelerin şehir içi ve şehir dışı karayolu trafiğinde; kavşaklar en önemli kurtarıcılar olarak bilinir.

Ülkemizde trafik kültürü ve bilimi eksik... Dönel kavşak alanında da yol verme alışkanlığının eksikliği nedeniyle kazalar olabiliyor.

Dönel kavşak

Kesinlikle durulmaz

Unutmayın, dönel kavşaklarda yol hakkı, kavşağın içinde bulunan araca aittir. Bu itibarla, sağdan gelecek araca, kavşağa gireceği için yol verilmez. Araç sürücülerinin dönüş işareti vermeleri, uygun şeridi seçmeleri, hızlarını azaltmaları, sola veya geriye dönebilecekleri için; orta ada ya yakın olan şeride girmeleri gerekmektedir. Ada etrafında dönüşlerde ise gereksiz şerit değiştirmemek gerekir.

Dönel kavşaklarda, araçlar arası geçiş üstünlüğüne sahip olmanın yeterince belirlenememesi nedeniyle, maddi ve ölümlü denilebilecek kazalar olabilmektedir. Bu bağlamda, geçiş üstünlüğünü haiz araçları iyi bilmeliyiz ve onlara yol vermeliyiz. İtfaiye ve acil müdahale gibi kırmızı tepe lambası yanan araçlar, sanık ve suçlu takip eden ve tepe lambası yanan araçlar, dönel kavşaklarda, kesinlikle durulmaz.