Paylaşımlı e-skuter’da regülasyon yayınlanırken, oyuncu ve kullanıcı sayısı artıyor. 9 markanın olduğu sektörde kullanıcıların yüzde 70’e yakını ise erkek. Kadın kullanıcıları artırmak için sektör harekete geçti
Son yılların ulaşımdaki trendi mikro mobilite. Sıfır karbon salınımına sahip küçük ulaşım araçları, toplu ulaşımda ara çözümler olarak hayatımıza girdi. En yaygını paylaşımlı elektrikli skuter’ler. Yasa ve son olarak geçen hafta içinde regülasyonun çıkmasıyla da artık tamamen resmi hale geldiler. Türkiye’de Martı’nın öncülük yaptığı sektöre yeni oyuncu akını da yaşanıyor. Oyuncu sayısı 9’u geçti. Artık dernekleri de var. Mikro Mobilite Derneği kuruldu.
Dernekleri kuruldu
Yavaş yavaş taşların yerine oturduğu sektörde öncü oyunculardan biri BinBin. Birinci sıradaki Martı’nın tahtını bir hayli zorluyor. BinBin kurucusu Kadir Abdik’le sohbet etme şansı buldum. Kanun ve regülasyonun çıkmasından duyduğu mutluluğu ifade ediyor. Düzenlemelerin sektöre ve haksız rekabete çekidüzen vereceğini söylüyor. BinBin olarak başta İstanbul olmak üzere pek çok ile açılmış durumdalar. Ona göre, 2024 yılına kadar da Türkiye’de mikro mobilite hareketi hissedilecek. Skuter’siz il kalmayacak.
Şu anda öğrencilerin ağırlıkta olduğu ve düz alana sahip illerin çoğunda bulunduklarını dile getiren Abdik, “Kullanıcılar genç ve erkek ağırlıklı. Ama dengeyi değiştirmek için çalışıyoruz. Bizde kullanıcıların yüzde 60’dan fazlası erkek. Kadınlara yönelik özel günlerde kampanyalar yapacağız. Anadolu’daki kadınlar büyükşehirlere göre daha fazla skuter kullanıyor. Kadınları ve orta yaş üstünü sisteme entegre etmeye çalışıyoruz” diyor.
Kolay ve güvenli
Skuter’lerin yerlileşmesi için de çalışılıyor. Zaten kanunen bu yönde bir zorunluluk getirildi. Abdik, 2024 yılına kadar bunun daha da ilerleyeceğini ve farklı araçların da ortaya çıkabileceğini anlatıyor. Kadir Abdik, girişimciler için zor bir sektör olduğuna da değinerek, öyle 50 tane skuter alarak kimsenin oyuncu olamayacağı, uzun süre harcama yapmayı göze alması gerektiği, pek çok oyuncunun halen karlılık konusunda zorlandığı konusunda da uyarıda bulunuyor.
Sektördeki diğer iddialı oyunculardan diğeri ise Palm. Palm’ın kurucusu Berhan Gökşin. Regülasyonla beraber sektörün gri alandan çıktığını ifade ediyor. Sektördeki oyuncu sayısındaki artışa dikkat çeken Gökşin’e göre, uzun vadede oyuncu sayısı üçe düşecek. Kiralık skuter operasyonunun önemli finansal güç gerektirdiğini vurgulayan Gökşin, hala kendilerinin de her ay bir miktar para yaktığından söz ediyor. Türkiye’de skuter sayısı 500’ün üzerinde olan 3 işletmeci olduğunu dile getiren Berhan Gökşin, regülasyonların tamamlanmasıyla yabancı yatırımcıların da sektöre girebileceğini aktarıyor. İstanbul çok büyük pazar yakında yabancı oyuncuların girebileceği düşünülüyor.
Gökşin, elektrikli paylaşımlı skuter kullanıcılarının ağırlıklı 18-35 yaş arasında olduğunu ve yüzde 70 oranında erkek kullanıcı bulunduğunu da belirtiyor ve ekliyor: “Biz kadınların daha fazla kullanmasını istiyoruz. Daha çok kadının skuter kullanmasını teşvik etmek için çalışmalarımız olacak. Kadınlar biraz daha ilk deneyimde çekiniyorlar ve korkuyorlar. Bu çekinceyi yenmemiz gerekiyor. Boş alanlarda skuter kullandırıp ne kadar kolay ve güvenli olduğunu göstermek istiyoruz.”
Rakamlarla paylaşımlı skuter
Martı, BinBin, Hop, Palm, Tazı, Mubi, Dost, Kedi ve Gez olmak üzere 9 girişim var.
İlk dört şirketin skuter sayısı binin üzerinde.
Kullanıcı sayısı milyonları buluyor.
Kullanıcıların çoğu 18-35 yaş arasında.
Erkek kullanıcı oranı yüzde 60-70 arasında.
Anadolu kadınların daha çok skuter kullandığı görülüyor.
İstanbul, Ankara, İzmir ve Mersin’de yaygınlar.
2024 yılına kadar bütün illerde paylaşımlı e-skuter öngörülüyor.
Yurtdışına açılma planları da var.
Yanlış park sorunu
Paylaşımlı skuter’da en önemli sorunlardan biri yanlış yerlere park. Berhan Gökşin, bu konuda düzenleme yapıldığını anımsatarak, şunları söylüyor: “Bunun için kullanıcıları eğitmek gerekiyor. Esnafın kepengine bile bağlayan var. Biz hemen ekip yönlendiriyoruz. Bu konuda ceza kesmek de mümkün. Teknik olarak kullanıcı park ettiğinde fotoğraf çekip sisteme atıyor. Biz doğru park edilip edilmediğini görüyoruz. Kimseye ceza yazmak niyetinde değiliz. Uyarmakla yetiniyoruz. Vandalizm sorunu çok yaşamıyoruz. Kaldırımı işgal ve iki kişinin beraber kullanması diğer karşılaştığımız yaygın sorunlar.”
YENİ ÜRÜN
TCL’den üç yeni model
TCL, üç yeni 20 serisi akıllı telefonunu tanıttı. TCL 20 Pro 5G, TCL 20L+ ve TCL 20L olmak üzere yeni mobil cihaz üçlüsü geldi. Kavisli 6.67 inç Amoled ekrana sahip olan 20 Pro 5G, akıllı ekran teknolojisiyle dikkat çekiyor. Sony IMX ana sensörü ile dörtlü arka kamera dizisinin yanı sıra ultra geniş, makro ve derinlik sensörleri için lenslere ve HDR özellikli 32 MP ön kameraya sahip. Tam bir gün boyunca güç sağlıyor ve hızlı şarj teknolojisine sahip. 256 GB dahili depolama alanı mikro SD ile 1 TB’a kadar çıkarılabiliyor. Mavi ve gri renklere sahip. TCL 20L+ ise ileri düzeydeki fotoğrafçılık yetenekleri ve estetik tasarımıyla öne çıkıyor. Yüksek çözünürlüklü 64 MP dörtlü kameraya sahip.