Sesli içerik eski günlerine dönüyor. İnternet radyosu, podcast, sesli kitaplar, yeni girişimler. Ekrana bakmadan kendini geliştirmek isteyenler özellikle sesli içeriğe hücum ediyor. Yazı, fotoğraf ve videoya sesli rakipler çoğalıyor
"Güne internet radyosuyla başlıyorum, uyurken sakinleştirici bir podcast dinliyorum, kitapları artık sesli dinlemeye başladım, her gün birkaç sohbete katılıyorum…"
Evet, sesli içerik eski günlerine dönüyor. İnternette ve sosyal medyada içerik tüketimi rekor kırıyor. Özellikle pandemi nedeniyle evlerde geçirilen sürenin artması tüketime zirve yaptırdı. Sosyal medyada bugüne kadar yazı, fotoğraf ve videolarla zenginleştirilen içerikleri tükettik ve paylaştık. Ama artık yeni yıldız ses. Çevirmeli telefonlardan cep telefonunun akıllanmasına kadar geçen süreçte gözde olan sesli iletişim yerini zamanla diğer içeriklere bıraktı. Şu anda cep telefonlarımızdan bile neredeyse hiç konuşmadan yazışarak ya da görüntülü olarak iletişim kurmaya başladık. Ama sesli iletişim ve sesli içerik artık eski günlerine dönüyor. Podcast’la başlayan trend sese dayalı sosyal medya uygulamaları ile iyice gün yüzüne çıktı. Online radyo, sesli kitap uygulamaları ve diğer gelişmeler ise bunu takip ediyor.
Podcast çılgınlığı
Podcast konusunda ise adeta bir çılgınlık yaşanıyor. Pod ve broadcast (yayın) kelimesinden türetilmiş. Farklı konularda içerikler sunan adeta modern radyo. Podcast yayınlarını online dinleyebilir, telefonunuza indirilebilir veya izleyebilirsiniz. Her alanda dizi halinde podcast’lar sunuluyor. Bu içeriğe cep, tablet, bilgisayar gibi bütün cihazlardan erişmek mümkün. Bu alanda içerik sunan Spotify, YouTube, Google Podcasts gibi platformlar da var. Bağımsız yayınlar yapanlar da çok. Türkiye’de podcast alanında yeni yayıncıların çıkmasına ve markalaşmasına açık elverişli bir ortam bulunuyor. Bu konuda hem rekabet fazla değil hem de sürekliliği sağlayan yayın sayısı oldukça az. Podcast, son üç yılda hızlı büyüyerek adeta bir sektör haline de geldi. Bir uzmanlık alanı olan, söyleyecek şeyi bulunan, iyi içerik akışı sunabilecek herkes podcast yayıncısı olabiliyor. Bu da onu cazip kılıyor.
Podcast yayıncılığını cazip kılan en önemli konu, profesyonel yayıncı olmasa da söyleyecek sözü olan, iyi bir içerik akışı oluşturmuş, dinleyici kitlesinin ihtiyaçlarını doğru belirlemiş herkesin de bir yayın başlatabiliyor olması. Bunun için video prodüksiyon bilmenize gerek yok. Tek gerekli olan şey iyi bir mikrofon.
Podcast yayıncısı nasıl olunur?
Öncelikle söyleyecek bir sözünüzün olması lazım. Bir alanda birikim ve bir alana odaklı içerik gerekiyor. Önce konunuzu belirleyin. Rahat içerik üretebileceğiniz bir alan olsun. Sonra yayın için gerekli hazırlıkları yapın. Daha sonra tarzınıza karar verin. Tek kişi mi olacaksınız? İki sunucu mu olacak? Röportaj şeklinde de olabilir. Ya da bunların hepsinin karmasını yapabilirsiniz. Donanıma da ihtiyacınız olacak. Bir bilgisayar, amatör veya profesyonel bir mikrofon, sesi kaydetmek için bir yazılım. Öncelikle ücretsiz yazılım ve USB mikrofonlarla başlayabilirsiniz. Profesyonelleştikçe daha fazla yatırım yapabilirsiniz.
Yararları çok
Sesli içeriğin yararları çok. Sesli bir podcast dinlerken işinize devam edebilirsiniz. Kelime dağarcığınızı geliştirir, odaklanmanızı artırır, aynı anda birkaç iş yapabilirsiniz. Açıkçası pek çok insan ekrandan sıkıldı. Çalışırken ekran, TV izlerken ekran, cepte iletişim kurarken hep ekranla karşı karşıyayız. Sesli içerik ise bunu bir nebze olsun hafifletiyor. Ekrana bakmak zorunda değilsiniz. Ekranlardan yorulanlar için podcast’lar, farklı alternatifler oldukça güzel bir alternatif. Aynı radyo dinler gibi spor yaparken, yemek yaparken, yolculukta onları dinleyebilirsiniz. Dünyada 21 milyonluk dinleyici kitlesi var. Türkiye’de rakamın hızla arttığı biliniyor.
YENİ GİRİŞİM
Gençleri girişimciliğe hazırlıyor
Pandemi döneminde e-ticaret öne çıktı. Bu dönemde farklı alanlarda girişimler kendinden söz ettiriyor. Öğrenciler ve gençlerin e-ticarete başlamasına öncülük yapan Acadebi bunlardan biri. Bu platform sayesinde gençler girişimciliği öğrenip bu alanda kendilerini geliştiriyor ve gelir elde ediyorlar. Hiçbir ürünü stoklamadan, satın almadan, sadece takım arkadaşlarıyla beraber sosyal çevrelerine tavsiye ederek gerçekleşen sponsor ürünlerin platform satışlarından aylık gelir elde ediyorlar.
Acadebi Başkanı Emre Göver, ilk yıllarını tamamlamış olmalarına karşın gençlerin 103 üniversiteden katılıp 2 milyon TL ciro yaptıklarını belirterek, “Başarının sistem ile gerçekleşeceğini anlayan gençlerimiz sayesinde Türkiye potansiyeli yıllık 2 milyar dolar olan tavsiye ticaretinde kısa zamanda önemli bir paya ulaşacağımıza inanıyoruz. 13 bin e-mağazamız var. 700 ürün sistemde satışta” diyor.
Türkiye’de 4 milyon gencin işsiz olduğunu dile getiren Göver, sosyal girişim ağı olarak bu gençlere yeni bir fırsat penceresi açtıklarını ve her geçen gün büyüdüklerini kaydetti.