AKIL alacak gibi değil ama ne yazık ki gerçek!..
Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü, nedenini anlamadığım bir kararla, belediye otobüsleri ile metro ve vapurlarda kullanılan kent-kartları üreten şirkete, yılda asgari 10 milyon liralık bir “kıyak” yaptı.
Olay şu:
İzmir’de toplu ulaşımda kent-kart uygulaması, 1989 yılında Başkan Dr. Burhan Özfatura tarafından başlatıldı.
İhaleye çıkıldı ve kazanan firma hem sistemi kurdu hem de kentin çeşitli semtlerinde bayilikler vererek kent-kart pazarlamasına başladı. İhale şartnamesine göre bu uygulama 20 yıl süreyle devam edecek ve kent-kart şirketi kontör başına 0.8 oranında komisyon alacaktı. Bakmayın siz komisyon oranının 0.8 olduğuna. İzmir’de her gün yaklaşık 700-800 bin kişi toplu taşım araçlarını kullanıyor.
Vurun bir hesaba..
ESHOT’un günlük hasılatı o kadar yüksek ki, 0.8’lik komisyon bile neredeyse bir servet..
* * *
Kent-kart için 20 yıllık süre doldu. Büyükşehir Belediyesi’nin toplu ulaşım şirketi ESHOT, temmuz ayında yeni bir ihaleye çıkmak zorunda.
Ya da mevcut şirketle masaya oturup sözleşme süresini uzatacak. Buraya kadar her şey normal..
Ancak; ESHOT, geçtiğimiz günlerde durduk yerde aldığı bir kararla, kent-kart pazarlayan şirketin kontör başına 0.8 olan komisyon oranını 1.3’e yükseltti.
Beyler bu, özel bir şirketin aldığı komisyona neredeyse yüzde 60 oranında zam yapmaktır.
Başka bir deyişle, ESHOT’un kasasından yılda asgari 10 milyon lirayı alıp, açıktan bu şirketin cebine koymaktır.
Merak ettiğim şu: ESHOT, durduk yerde özel bir şirkete bu “kıyak”ı ne için, ne karşılığında yapmıştır.
Daha da önemlisi, Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun alınan bu komisyon kararından haberi ve bilgisi var mıdır?
* * *
Sanmıyorum...
Başkan Kocaoğlu’nun, devletten alınan belediye paylarının global krize bağlı olarak düştüğü bu dönemde, değil ESHOT’un kasasından 10 milyon lira, “bir kuruş” bile verilmesine izin vermez, rıza göstermez diye düşünüyorum.
O zaman ortada bir “şık” kalıyor; ESHOT’tan sorumlu olan kimse, Kocaoğlu’nun bilgisi dışında boyundan büyük(!) işlere kalkışıyor!..
* * *
Çünkü;
Kent-kartları imal eden, ESHOT adına pazarlayan şirkete bir kalem oynatılmasıyla yılda sağlanan asgari 10 milyon lira ile Büyükşehir Belediyesi neler yapmaz ki? Toplu taşım ücretlerine zam yapmaz, 10 milyonluk bu kaynağı vatandaşın cebine koyar.
Ya da; toplu taşım filosunu güçlendirmek için her yıl 10-12 tane lüks, klimalı otobüs satın alır.
Kentte trafiğin sıkıştığı kavşaklara her yıl en az 5 tane aç-kapa; köprülü kavşak yapar.
Onu yapar, bunu yapar, satın alır, İzmir halkının yaşamını kolaylaştıracak yatırımları başlatır.
Ama, gidip de bir şirketin cebine koymaz... Koymamalıdır da...
* * *
“Biz böyle uygun gördük” deniyorsa, o zaman ben de ESHOT’un başındaki genel müdürden, bu kurumdan sorumlu olan Büyükşehir Belediyesi Genel Sereter Yardımcısı’na şunu sorarım:
Kimin parasını, kime, hangi hakla, hangi gerekçeyle ve hangi yetkiyle veriyorsunuz?