Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Kanuna göre, motorlu bir aracın kullanılması sırasında maddi bir zarara neden olan veya bir kimsenin ölümü veya yaralanması gibi bedensel bir zarara neden olan, araç sahibi, bu zararlardan sorumludur.

Zarar görenlerin haklarının korunması için, araç sahiplerinin sorumluluklarının gereği olan ödemenin zamanında yapılabilmesi için, trafik sigortası zorunluluğu getirildi.

Araçların zorunlu sigortayı yaptırmadan trafiğe çıkmaması gerekiyor. Zorunlu trafik sigortası kaza durumunda, bu kazada kusuru bulunmayan karşı tarafın ve üçüncü kişilerin uğradığı maddi ve bedensel zararların karşılanmasına imkan veriyor.

Haberin Devamı

Zorunlu trafik sigortasının kazalardaki tazminat miktarları her yıl Hazine Müsteşarlığı tarafından tespit ediliyor.

Sigorta şirketleri ise zorunlu trafik sigortası yaparken araç başına alınacak primleri serbest olarak belirliyorlar.


Kaza başı ödeme var

Hazine Müsteşarlığı’nın belirlemelerine göre yolcu taşıyan araçlarda, otomobilde, minibüste, otobüste bir kaza halinde;

- Kazadan zarar görenlere sigorta şirketleri kişi başına 290 bin lira, birden fazla kişi zarar görmüşse kaza başına 1 milyon 450 bin TL ödeme yapıyorlar.

- Maddi hasarda araç başı 29 bin TL, kişi başı 58 bin TL ödeme yapılıyor.

Sigorta şirketleri bu ödemeleri yapabilmek için, sigorta yaptıranlardan prim - sigorta ücreti toplamak zorunda.

Toplanan prim hasar ödemesini karşılayamaz olunca (açık anlatımla trafik sigortası işlemleri sonucu zarar ortaya çıkınca) sigorta şirketleri zorunlu trafik sigortaları primlerini artırdılar.

Genel olarak ücretler arttı. Özellikle ticari araçlardan, taksilerden, daha önce kaza yapmış araçlardan daha yüksek sigorta primi talep ediliyor. Araç sahipleri artan sigorta primlerinden şikâyetçi. Primlerin yükselmesi sonucu yasak olmasına rağmen çok sayıda araç sigortası olmadan trafiğe çıkıyor. Trafikteki 19 milyon aracın sadece 15 milyonunun sigortası var.


Ücret hasarı karşılamıyor

Sigorta şirketleri, yükselttikleri zorunlu trafik sigortası primlerine rağmen trafik sigortasından zarar ediyorlar. 2014’te toplam hasar ödemeleri toplanan primin yüzde 2 üzerinde idi. 2015’in ilk 9 ayında sigorta şirketleri topladıkları primin yüzde 33 üzerinde hasar ödediler. Zorunlu trafik sigortasından 1.6 milyar TL zarar ettiler. Yılın tamamında zararın 2 milyar TL’ye ulaştığı tahmin ediliyor. Sigorta şirketleri zararına sigorta yapamayacaklarına göre;

Haberin Devamı

- Ya kazalarda zarar görenlere ödenecek tazminatları sınırlandıracaklar,

- Ya da zorunlu trafik sigortası primleri - sigorta ücretleri daha da artacaklar.

Açık anlatımıyla sigorta şirketlerinin zararı Hazine’den karşılanamayacağına göre trafik sigortalarının ucuzlaması ihtimali yok. Daha da pahalanması beklenebilir.

Trafik sigortaları ucuzlamayacak (Daha da pahalanabilir)

Trafik sigortası kasko birleşir mi?
Trafik sigortası, mecburi sigorta. Her aracın trafiğe çıkabilmesi için trafik sigortası olması gerekiyor. Kasko sigortası gönüllü sigorta. İsteyen aracı için kasko teminatı alabilir. Kasko sigortasının primi genelde trafik sigortası ücretlerinden daha yüksek. Trafik ve kasko poliçelerinin birleştirilmesi, trafik sigortası yükünü azaltmaz, yükseltir.
Sigorta şirketleri trafik sigortası primini (ücretini), aracı kullananın yaşına, mesleğine, araç kullanma süresine, kaza siciline bakarak belirliyorlar. Bunun için aynı kişinin ve aracın sigorta primi sigorta şirketlerine göre farklı oluyor. Trafik sigortası işlemlerinden zarar gören sigorta şirketlerinin bazıları, trafik sigortası taleplerini sınırlamak, hasar potansiyeli yüksek araç sahiplerine teminat vermemek için, başvuru sahiplerinden yüksek ücret istiyorlar.