Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Perakende ticaret, hizmetler ve inşaat sektörü aylık eğilim anketleri, bu sektörlerde üretim ve yatırım yapanların eğilimini yansıtıyor.

Türkiye İstatistik Kurumu her ay üreticilere, yatırımcılara soruyor: Son 3 aylık dönemde satışlarınız nasıl gitti? Stok durumunuz nedir? Tedarikçilerinize gelecek 3 ay için sipariş verdiniz mi? Gelecek hakkında beklentileriniz nedir? Satışlar, fiyatlar ne olacak? Yatırım yapacak mısınız?

Bu sorulara verilen cevaplar değerlendirilerek ayın bitiminden 5 gün önce hizmet, perakende ticaret ve inşaat sektörleri için “Sektörel Güven Endeksleri” açıklanıyor.

Haberin Devamı

Sektörel Güven Endeksleri 0-200 aralığında değerlendiriliyor. Endeksin 100’den büyük olması sektörün mevcut ve gelecek döneme ilişkin iyimserliğini, 100’den küçük olması ise kötümserliğini gösteriyor.

Eylül ayının mevsim etkilerinden arındırılmış sektörel güven endekslerinin sonuçları şöyle;

- Perakende ticaret sektörü güven endeksi eylül ayında %2.3 oranında azalarak 105.9 değerine geriledi.

Perakende ticaret sektöründe bir önceki aya göre; iş hacmi-satışlar, mevcut mal stok seviyesi ve iş hacmi-satışlar beklentisi endeksleri sırasıyla %1, %4.2 ve %1.9 azaldı

Perakende ticaret güven endeksi yılbaşında 95.9 iken, temmuz ayında 107.3’e kadar yükselmişti. Eylülde 105.9’a gerileyen endeks geçen yılın eylül ayında 96.0 idi.

- Hizmet sektörü güven endeksi ağustos ayında 105.4 iken, eylül ayında %2 oranında azalarak 103.3 değerine düştü.

Hizmet sektöründe bir önceki aya göre iş durumu, hizmetlere olan talep ve hizmetlere olan talep beklentisi endeksleri sırasıyla %0.9, %2.7 ve %2.3 azaldı.

- İnşaat sektörü güven endeksi bir önceki ayda 88.3 iken, eylül ayında %5.5 oranında azalarak 83.5 değerine düştü.

İnşaat sektöründe bir önceki aya göre, alınan kayıtlı siparişlerin mevcut düzeyi ve toplam çalışan sayısı beklentisi endeksleri sırasıyla %5 ve %5.8 azaldı.

Eylül ayında sektörel güven endekslerinde gerileme beklenmedik bir gelişmeyi yansıtıyor.

Eylül ayı okulların açılması, kış döneminin başlaması, harman sonu alışverişin hızlanması, sünnet ve düğün mevsimi bakımından piyasada canlılığın başladığı bir ay olmasına rağmen sektörel güven endeksinin gerilemesi büyük olasılıkla iç ve dış siyasi gelişmelerin sektör sorumlularını olumsuz etkilemesinden kaynaklanıyor.