Yılın ilk yarı rakamlarına göre, sanayi şirketlerinde satışlar düşük, kârlılık fena değil. Perakende şirketlerinde satışlar yüksek. Kârlılık düşük.
Hisse senetleri borsada işlem gören şirketlerin faaliyetleriyle ilgili bilgiler düzenli olarak yayınlanıyor.
Bu bilgiler ekonominin tümünde olan biteni yansıtamaz. Ama gene de ekonominin durumu hakkında önemli gösterge özelliğini taşır. Şirketlerin satışları artıyor mu? Artıyor ise ne kadar artıyor? Şirketler faaliyetleri sonrası ne kadar kâr sağlıyorlar?
Sermaye piyasasındaki hareketleri en iyi izleyenlerden Milliyet Yazarı Zeynep Aktaş, borsada hisse senetleri alınıp satılan şirketlerin açıkladığı 2014-2015 yıllarının haziran aylarına ait rakamları derledi.
Zeynep Aktaş’ın çalışmasına göre, 2015 Haziran ayında toplam net satışları 94.4 milyar TL olan 170 imalat sanayi şirketinin başlıca büyüklükleri, 2014 Haziran ayından 2015 Haziran ayına şöyle değişti:
Kısa vadeli yükümlülükleri (borçları) yüzde 9.34 artarken, uzun vadeli yükümlülükleri (borçları) yüzde 32.47 arttı.
Satış gelirleri % 3.76 oranında büyüdü.
Esas faaliyet dışı finansal giderleri yüzde 79.18 oranında arttığı için vergi öncesi kârları bir yıl önceye göre % 12.73 oranında azaldı.
Sanayide artış yüzde 6.5
170 sanayi şirketinin satış ve kârlılık rakamlarında Tüpraş’ın ağırlığı yüzde 18 olduğundan, Tüpraş’ı çıkarınca 169 şirketin büyüklüklerindeki değişim farklılaşıyor:
169 sanayi şirketinin kısa vadeli yükümlülüklerindeki artış yüzde 12.99, uzun vadeli yükümlülüklerindeki artış yüzde 31.91.
Satış gelirlerindeki artış enflasyonun gerisinde, yüzde 6.58 oranında.
Vergi öncesi karlarında yüzde 21.55 gerileme var.
Yılın yarısında, perakende kesimdeki gelişmeler, tüketicinin harcama eğilimini ve piyasanın canlılığını gösterir.
Perakende de artış % 17.9
Borsada hisse senetleri işlem gören (halka açık) 13 perakende şirketi var. Bunların 2015 yılının ilk yarısında net satışları 20.2 milyar TL. İmalat sanayi şirketlerinin yüzde 21’i büyüklüğünde. Buna karşılık kârları, imalat sanayi şirketlerinin kârlarının yüzde 2’si kadar. Çünkü perakende şirketlerinin esas faaliyet dışı gelirleri yüzde 40 azalırken, finansal giderleri yüzde 68 arttı.
Hisseleri borsada olan 13 perakende ticaret şirketinin 7’si gıda marketi. 2’si giyim-kuşam şirketi, 2’si teknoloji marketi.
Gıda marketleri büyük ciro yapıyor. Halkımız parasını gıdaya harcıyor.
Köklü, tanınan, çok mağazalı giyim kuşam mağazalarının toplam satışları gıda marketlerinin altında.
Perakendede kârlılıklar genelde düşük.
Genelde satış gelirleri 2014-2015 Haziran döneminde, enflasyon oranının çok üzerinde, yüzde 17.90 artarken vergi öncesi karlarında yüzde 37.08 gerileme gerçekleşti.