Anadolu’da bir deyim vardır: “Böylesi görülmedi devr-i Yusuf’tan beri” derler. İşte o biçim... Yıllardır böylesi görülmedi... İki aydır otomobile hucum var. Yerlisi, yabancısı, pahalısı, ucuzu... Otomobiller ‘ekmek gibi’ satılır oldu.
- 2014 yılının ilk 2 ayında yerlisi, yabancısı 51 bin otomobil satılmıştı. Bu yıl 65 bin satış oldu.
- 2014 yılının ilk 2 ayında satılan hafif ticari araç sayısı 16 bindi. Bu yıl 24 bin araç satıldı.
- İki ayda otomobil satışları yüzde 27’ye yakın, hafif ticari araç satışları yüzde 53’e yakın artış gösterdi.
- Satılan otomobillerin yüzde 72’si Türkiye’de üretilmeyen ithal ve de fiyatı “göreceli olarak yüksek” otomobiller. Örneğin 2 ayda 1.712 Audi satıldı. Geçen yılın aynı döneminde satış 1.205 idi. 2.755 BMW satıldı. Geçen yılın rakamı 951 idi. Geçen yıl 1.482 Mercedes satılmışken, bu yıl 2 ayda 1.801 Mercedes satıldı. İki ayda 93 Porche, 4 Bentley, 25 Jaguar satışı gerçekleşti.
- İthal binek otomobillerinden 2 ayda en yüksek satış Volkswagen’de. Geçen yılın 9.333 satış rakamına karşı, bu yılın satış rakamı 11.433 oldu.
İthale talep fazla
- Türkiye’de üretilen otomobillerden Fiat’ın satış rakamı 4.038, Hyundai’nin 3.408, Renault’un 6.533, Toyota’nın 3.215 adet.
Hafif ticari araçları daha çok esnaf ve küçük sanat erbabı satın alıyor. Bu tür araçlar hem otomobil, hem ticari hizmet aracı olarak kullanılıyor. Hafif ticari araçta yurtiçinde üretilenler fiyat bakımından cazip olduğu için tercih ediliyor.
Genelde hafif ticari araç talebi, esnaf, küçük sanat erbabı ile KOBİ’lerin işlerinin iyi olup olmamasına bağlı olarak artıyor.
Acaba 2015 yılının ilk 2 ayında otomobil ve küçük ticari araç piyasası neden canlandı?
- Ekonomi büyüyor, halkın gelirleri artıyor, halkımızdan otomobili olmayanlar otomobil alıyor, olanlar daha lüksünü alıyor demeye imkan yok.
- Esnafın, sanatkarın, KOBİ’lerin işleri iyi gidiyor. Canlılık nedeniyle iyi para kazanıyorlar. O nedenle hafif ticari araç talebi arttı demeye imkan yok.