Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Ünlü çikolata markası Godiva satışa çıktı, Ülker aldı. Böylece bir Türk çikolata üreticisinin, bir dünya markası ile dünya pazarına çıkması, dünya pazarında başta güreşen bir oyuncu haline gelmesi mümkün olabildi.
Şimdilerde dünyanın en ünlü porselen markası Rosenthal satılıyor. Ajans haberlerine göre satışı yapacak olanlar tesise ve markaya 36 milyon euro fiyat biçmiş. Bugüne kadar İtalyan Sambonet Paderno firması 19 milyon euro teklif etmiş. Türk-Alman Ekonomi Birliği tarafından yapılan açıklamaya göre ise, Kütahya Porselen Sambonet Paderno’dan daha iyi bir teklifle Rosenthal’i satın almaya çalışıyormuş.
Bu çok hem de çok önemli bir haberdir. Ümit edilir ki, Ülker gibi Kütahya Porselen de rakiplerinin önüne geçerek bu önemli markayı satın alır.

Marka yaratmak zor
1) Küresel kriz, dünya pazarının ünlü markalarını satın almak için fırsat yaratmaktadır. Türk firmaları bu fırsatı kullanmalıdır.
2) Bir marka yaratmak para, zaman ve de beceri işidir. Küresel pazara markasız mal çıkaran ucuza mal satar ve fasoncu olarak kalır.
3) Türk firmalarının küresel pazar için marka yaratmaları çok hem de çok güçtür. Bu nedenle marka satın almak tek yoldur.
4) Marka satın almanın bir başka ve çok önemli avantajı, Türk firmasının merkezini pazarın içine taşıması, her türlü koruma engellerini aşabilmesidir. Kütahya Porselen markayı alırsa Almanya’daki tesisleri ve merkezi koruyacak, Türkiye’de üretilecek porselenleri de Rosenthal markasıyla Almanya’dan dünya pazarlarına satabilecektir.
5) Türk firmalarının marka satın almalarını öncelikle hükümet teşvik etmelidir. Fuar, defile ve gezi konularında uygulanan dağınık teşviklerden çok bu tür marka satın alma teşvikleri ihracatın tırmanmasına imkân verir.
6) Odalar, birlikler, üyelerinden topladıkları zorunlu katkı paylarını toplantılar, geziler ve kuruluş amaçlarıyla ilgisi olmayan faaliyetler için harcayacaklarına, üyelerinin marka satın almalarını teşvik etmek, marka satın almak için üyelerinin tek başlarına veya birleşerek harekete geçmelerini desteklemek zorundadırlar.

Rosenthal yiğit bir markadır
Gelelim Rosenthal markasının ne yiğit bir marka olduğuna...
Rosenthal porselen fabrikasını 1879 yılında Philipp Rosenthal kurdu. 130 yıllık sürede Rosenthal kalitesi ve tasarımları ile “Kral sofralarının porseleni” oldu. Dünyanın en kaliteli ve en pahalı porselen markası haline geldi.
Rosenthal 2008 yılında 160 milyon euro ciro yaptı. 23 Milyon euro zarar yazdı. 1980’lerde 5 bin çalışanı olan tesislerinde çalışan sayısı 1.500’lere düşmüştü.
Kütahya Porselen ise 1974 yılında çok ortaklı bir şirket olarak kuruldu. 1984 yılında Güral ailesi şirketin hâkim ortağı oldu. Şirketin yüzde 25 hissesi İMKB’de işlem görmektedir. 160 bin metrekare kapalı alanda, yılda 50 milyon parça porselen üretimini sürdüren tesis Avrupa’nın ilk 3 büyük porselen üreticisi arasındadır. 52 ülkede 114 noktada Kütahya Porselen ürünleri satılmaktadır.