Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

2015 yılında hane halkımızın yurtiçi tüketimi yüzde 3.6 oranında arttı.
Hane halkının yurtiçi tüketiminin yüzde 25’ini gıda harcamaları, yüzde 19’unu ulaştırma ve haberleşme harcamaları oluşturuyor.
2015 yılında nüfus arttığı halde hane halkının gıda harcamaları artmadı. Ama ulaştırma ve haberleşme harcamaları yüzde 12 oranında arttı. Halkımız 2015 yılında daha çok cep telefonu satın aldı, daha çok konuştu.
2015 yılının özelliği, halkımızın boğazından kestiği parayı telefona yatırmasıdır.

İYİ BÜYÜDÜK %4


Yüzde 4 büyüme iyidir
Türk ekonomisi, 2015 yılının tamamında yüzde 4.0 büyüdü. Küresel piyasalardaki durgunluğa, içeride talebin yavaşlamasına, ihracatın gerilemesine rağmen yüzde 4 büyüme iyi büyümedir.
Yılın büyük bölümünde büyüme konusunda daha düşük tahminler vardı. Koşucular nasıl finişe doğru hızlanır ise, 2015 yılının son 3 ayında sanayide beklenmedik bir hızlanma gerçekleşti. Bunun sonucu yılın büyüme oranı yükseldi.
Daha önceki 3’er aylık dönemlerde yüzde 0.4, yüzde 4.0, yüzde 1.5 büyüyebilen sanayi kesiminde, yılın son 3 ayında yüzde 7.2 büyüme gerçekleşti. İmalat sanayii son 3 ayda yüzde 7.8 büyüdü.
2015 yılı büyümesinde tarımsal üretim artışı da etkili oldu. 2014 yılında tarım üretiminde yüzde 2.1 gerileme varken, 2015 yılında tarım üretimi yüzde 7.6 oranında arttı.
Ekonomide yıllık büyüme yüzde 4.0 iken, sanayinin yıllık büyümesi yüzde 3.3 oldu. Toptan ve perakende ticarette büyüme oranı yüzde 2.1, ulaştırma ve haberleşmede yüzde 2.9 oldu. Genel büyüme oranının altında kaldı. Buna karşılık finans ve sigorta faaliyetlerinde büyüme yüzde 10.0’a ulaştı.

Kamu farkı
Mili gelirin büyümesi kadar, bu büyümenin paylaşımı da önemlidir. Paylaşım, harcama tablolarından izleniyor.
Toplam gelir artışı yüzde 4.0 iken, 2015 yılında hane halkının tüketimi yüzde 4.5 oranında, kamunun tüketim harcamaları yüzde 6.7 oranında arttı.
Beklenen, gelir artışından yatırımlara daha çok imkânın yönelmesidir. 2015 yılında özel sektörün ve kamunun tüketim harcamaları gelir artışının üzerine çıkarken, yatırım harcamaları gelir artışının altında kaldı.
Yatırım harcamalarında sabit fiyatlarla yüzde 3.6 artış gerçekleşti. Kamunun yatırım harcamalarının ağırlığını ise inşaat harcamaları oluşturdu.
Özel tüketim harcamaları yüzde 4.5 artarken, özel yatırım harcamalarındaki artış yüzde 2.7 oldu.
Hane halkının yurtiçi tüketim harcamalarında dikkati çeken gelişmeler 2015 yılında gıda harcamaları yanında giyim ve sağlık harcamalarında da artış olmaması. Buna karşı, ulaştırma ve haberleşme harcamaları yanında, konut masrafları, elektrik, su, mobilya ve ev aletleri ve sağlık harcamalarına halkımızın daha fazla pay ayırması oldu.

Sanayide ne oldu?
2015 yılında yüzde 4.0 büyümede, tüketimin yüzde 3.7 oranında, yatırımların yüzde 0.9 oranında katkısı var. Bu iki katkı toplamı yüzde 4.6 ediyor. Bundan stok oluşumunun yüzde 0.3 oranındaki, dış ekonomik ilişkilerin yüzde 0.3 oranındaki eksi etkileri düşüldüğünde, yüzde 4.0 büyüme rakamı ortaya çıkıyor.
Görülüyor ki tüketim ağırlıklı büyüme devam ediyor. Sanayinin büyümesi 2013 yılında yüzde 4.1 idi. 2014 yılında yüzde 3.5 oldu. 2015 yılında yüzde 3.3’e geriledi.
2015 yılında milli gelir yüzde 4.0 büyürken, nüfus artışı nedeniyle kişi başına ortalama gelir sadece yüzde 2.9 oranında büyüdü.
Ne var ki TL ile belirlenen milli gelir rakamları yıl ortası dolar fiyatıyla dolara dönüştürüldüğünde ters bir tablo ortaya çıkıyor. Biz milli gelirimizin 800 milyar dolar olmasına seviniyorduk. 2015 yılında TL ile milli gelirimiz büyürken, dolar fiyatının yükselmesinin etkisinde yüzde 9 küçüldü, 715 milyar dolar oldu. Aynı şekilde, kişi başına milli gelir rakamı TL olarak artarken, dolar olarak 10.395 dolardan 9.261 dolara geriledi.

Haberin Devamı

İYİ BÜYÜDÜK %4

Haberin Devamı

İYİ BÜYÜDÜK %4