İhracatımızı artırmak için çalışıyoruz. Küresel durgunluk pazarlarımızı daralttığı için ihracat gelirimizi artıramıyoruz.
Zar zor kazandığımız ihracat geliri ise hammadde ve ucuz ithalat için Çin’e, enerji ithalatı için Rusya’ya gidiyor.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) eylül ayı ihracat verilerini açıkladı.
Eylül ayında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 0.8 azaldı. 10 milyar 452 milyon dolar olarak gerçekleşti.
İhracatın eylül ayında gerilemesinin önemli bir nedeni 9 günlük Kurban Bayramı tatili.
Yılın ilk 9 ayında toplam ihracat, 2015’in aynı dönemine göre yüzde 2.7 azalış gösterdi. Dokuz aylık toplam ihracat 95 milyar 746 milyon dolar.
Son 12 ayda toplam ihracat bir önceki döneme göre yüzde 4.3 azaldı. 130 milyar 921 milyon dolar oldu.
Gerçekçi olalım. İhracatımızdaki azalmayı önleyemedik. Önleyemiyoruz.
Ucuza satıyoruz
Aylık da olsa, 9 aylık da olsa, yıllık da olsa, ihracat gelirlerimizin gerilemesi devam ediyor. Daha çok malı daha ucuza satıyoruz.
İhracat gelirimiz düşerken eylül ayında kilogram bazında dışarıya yüzde 9 oranında daha çok mal yolladık.
Yılın ilk 9 aylık döneminde kilogram olarak dışarıya yolladığımız mallar yüzde 5 oranında artarken, ihracat gelirimiz yüzde 2.7 oranında geriledi.
İhracatımızı 2 sektör, otomotiv ve hazır giyim sektörü sırtlamış durumda. Bu 2 sektör toplam ihracat gelirinin yüzde 31’ini sağlıyor.
Eylül ayında otomotiv sektörünün ihracatı artarken, hazır giyimde azalma oldu. Tarım sektörünün toplam ihracattaki payı eylül ayında yüzde 14.9 oranında.
Yaş ve kuru meyve ve sebze, zeytinyağı, fındık gibi ürünlerin ihracat gelirine katkısı yüzde 5 kadar. Bir o kadar da hububat ve bakliyat ihracatı var.
Pazarımız Batı...
Eylül ayında Avrupa Birliği (AB) ülkelerine ihracatımız yüzde 3, Uzakdoğu ülkelerine yüzde 0.6 arttı.
Yılın ilk 9 ayında ise Avrupa Birliği ülkelerine ihracatta yüzde 5.4 ve Kuzey Amerika’ya yapılan ihracatta yüzde 2.3 oranında artış var.
Toplam ihracatımızda AB’nin payı geçen sene eylül ayında yüzde 49’dan bu sene yüzde 51’e yükseldi.
İlk 9 ayda toplam ihracatta Almanya’nın payı yüzde 10.5, İngiltere’nin yüzde 6.5, İtalya’nın yüzde 5.5, ABD’nin yüzde 4.9, Fransa’nın yüzde 4.6, Çin’in yüzde 1.6, Rusya’nın yüzde 1.2 oranında.
Batı ülkelerindeki krize rağmen ana pazarımız, büyük pazarımız Batı pazarı.
TÜİK’in dış ticaret istatistiklerine göre, yılın ilk 8 ayında Çin’den 17.1 milyar dolarlık ithalat yaptık. 1.3 milyar dolarlık mal satabildik.
Rusya’dan 10.2 milyar dolarlık ithalat yaptık. 1 milyar dolardan daha az ihracat geliri elde edebildik. Dövizi zar zor Batı pazarlarında mal satarak kazanıyoruz. Çin ve Rusya’dan yapılan ithalatta kullanıyoruz.