Eren Aka

Eren Aka

eren.aka@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Türkiye’nin en renkli fuarı Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX, Anadolu’nun buluşma noktası oldu.

Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, YÖREX fuarıyla ilgili olarak Milliyet’e konuştu: “Antalya Ticaret Borsası (ATB) tarafından Türkiye Odalar ve Borsaları Birliği’nin desteğiyle bu yıl 20-24 Ekim’de 11’incisini düzenlediğimiz Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX, Anadolu’nun buluşma noktası oldu. Anadolu’nun dört bir yanından gelen yöresel ve coğrafi işaretli ürünlerin bir araya geldiği YÖREX’i bu yıl salgın koşullarını dikkate alarak gerçekleştirdik.”

Haberin Devamı

‘YÖREX Anadolu’dur’

Başkan Çandır, “Sizin oraların nesi meşhur?” sloganıyla düzenledikleri YÖREX’e bu yıl ilginin çok yoğun olduğunu belirtirken, ilk iki günde 100 binin üzerinde ziyaretçiyi ağırladıklarını söyledi. Çandır, “YÖREX Anadolu’dur. Kuzeyi güneyi, doğusu batısı kültürlerin, yöresel ürünlerin buluşma noktasıdır. 12 yıl önce attığımız maya tuttu. YÖREX, Antalya’yı aştı, Türkiye’nin markası haline geldi. Türkiye’nin renkli ve sevilen fuarı oldu” diye konuştu.

Çandır, Anadolu’nun doğusundan batısına, güneyinden kuzeyine yüzlerce yöresel ürünün yer aldığı YÖREX’in Sinop mantısından Diyarbakır burma kadayıfına, Erzurum çivil peynirinden Gaziantep baklavasına, Devrek bastonundan Milas zeytinyağına, Sakarya şimşir tarağından Afyon sucuğuna, Alaşehir üzümünden Hatay künefesine, Samsun semaverinden Ezine peynirine, Sinop hacıkadı tavuğundan Hereke halısına, Aydın incirinden İzmir şambali tatlısına yüzlerce ürünü ziyaretçiyle buluşturduğunu söyledi.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

Yerel üretici büyük marketlerle buluştu

YÖREX’te TOBB’un desteğiyle yerel üretici ve firmalara ulusal market zincirleriyle yüz yüze görüşme imkânı sağlandığını belirten Çandır, yerel ürünlerin e-ticaret siteleriyle yüz yüze iş görüşmeleri (B2B) yapıldığını da kaydetti. Çandır, “İkili görüşmelerde büyük iş bağlantıları sağlandı” dedi.

E-ticaret önemli

Türkiye’nin önde gelen online alışveriş platformlarının fuarda yerini aldığını kaydeden Ali Çandır, “E-ticaret pandemiden sonra daha etkin hale geldi. Biz bu yola çıkarken ‘Kaybolmaya yüz tutmuş ürünlerimizi ekonomiye kazandıracağız, yerel ürünlerin kıyıda köşede kalmasını önleyeceğiz. Kırsal kalkınmaya, kırsaldaki iş gücüne, kadın emeğine ve yörelerin tanınırlığına katkı sağlayacağız’ demiştik. Şimdi bu hedeflerimize bir bir ulaşıyoruz. Bu süreci doğru yönetebilirsek bence çok müthiş bir başarı hikâyesine daha vesile olmuş olacağız” diye konuştu.

Haberin Devamı

YÖREX yerel ürünleri geliştirdi

Fuarın ilk yıllarında naylon çuvalda gelen ürünlerin artık çevreci ambalajda geldiğine dikkat çeken Çandır, “YÖREX, yerel ürünlerimizin pazarlanmasında da önemli yol kat edilmesini sağladı. Üretim kapasitesini arttıran büyük alıcılarla anlaşmalar sağlayan çok sayıda yerel üreticimiz oldu. En değerlisi kadın kooperatiflerinin yöresel ürünlerin etrafında örgütleniyor olması” diye konuştu.

YÖREX’e yoğun ilgi

Pandemiye rağmen YÖREX’te, 76 il ve KKTC’den 113 oda ve borsa, 16 kalkınma ajansı, 83’ü kadın olmak üzere 150 kooperatif olmak üzere toplam 650’nin üzerinde katılımcının yer aldığını belirten ATB Başkanı Ali Çandır, Türkiye’nin 81 ilinden milletvekilleri, vali, belediye başkanı ve yöneticiler ve yöresel ürünler pazarında faaliyet gösteren temsilciler ve Türkiye’nin her ilinden ziyaretçilerin katıldığını kaydetti.

Haberin Devamı

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

‘Kimseyi riske atmadık’

ATB Başkanı Çandır, YÖREX’i salgın koşulları ve hijyen kurallarını dikkat alarak yürüttüklerini vurgulayarak, “Maske, mesafe ve hijyene dikkat ettiğimiz fuarda, ANFAŞ Fuar Merkezi girişinde HES kodları sorgulandı. Aşı olmayanlardan son 48 saati kapsayan PCR testi istendi. Kimseyi riske atmadan, kurallara uygun bir fuarı düzenledik. En önemlisi, fuara girişi ücretsiz yaptık” diye konuştu.

Anadolu’nun ürünleri çocuklarla buluştu

Yöresel ürünleri özellikle çocuklarla buluşturmak için çalıştıklarını anlatan Ali Çandır,  “Atalarımızdan bizlere emanet, bizlerden ise çocuklarımız ve gençlerimize miras kalacak olan yöresel ürünlerimizi görmek, tatmak ve hissetmek için herkesi YÖREX’e davet ettik ve bu çağrımız karşılık buldu. Özellikle çocuklarımızın YÖREX’i görmesini arzu ediyorduk. Bu hedefimize de ulaştık. Fuara katılan yüzlerce öğrencimiz Anadolu’dan gelen yerel ürünleri gördü, dokundu, tadına baktı” diye konuştu. Özellikle çocukları yöresel ürünlerle buluşturdukları için çok mutlu olduklarını kaydeden Çandır,  “Yöresel ürünleri gelecek nesillere aktarmalıyız. YÖREX’e çocukların ilgisi yoğundu. Onları Anadolu lezzetleriyle, kültürüyle buluşturmak bizleri çok sevindirdi.  Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin” diye konuştu.

Coşku büyük

Katılımcıların büyük coşkuyla YÖREX’e katıldıklarını kaydeden ATB Başkanı Ali Çandır, “Üreticilerin stantlarını bir önceki yıldan daha iyi hazırlayarak YÖREX’e katılması bizi çok mutlu etti. Üreticilerin yüzde 90’ını kalkınma ajansları, ticaret odaları, ticaret borsaları ya da yerel yönetimler seçiyor. O anlamda şanslıyız. İç denetim sistemimiz de var” dedi.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

Dağlarından bal, ovalarından yağ akan, bereketli topraklar

YÖREX’te 10 bin metrekare alanda ben de Anadolu turu yaptım. Hemen hemen bütün stantları ziyaret ederek yöresinden gelmiş özel ürünleri ve coğrafi işaretli ürünleri görme fırsatım oldu. Dağlarından bal, ovalarından yağ akan, bereketli topraklara sahip Alaşehir, YÖREX’te yerini aldı. Üzüm ihracatının yüzde 80’ini yapan üzümün başkenti Alaşehir dev üzüm salkımıyla YÖREX’te ziyaretçilerin ilgi odağı oldu. Alaşehir Kadın Kooperatifi’nin ürünleriyle YÖREX’te yer alması da ayrı bir güzellikti. Üzüm köftesini duydunuz mu? O da Alaşehir standının gözdesiydi. Gediz Ovası’nın bereketi kadının emeği ile birleşince tadına doyulmayan lezzetler ortaya çıkmış.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

‘Turist bu YÖREX’i görmeli’

Ali Çandır, Anadolu’nun buluşma noktası YÖREX’i turistlerin de görmesi gerektiğini söyledi. Çandır, “Antalya olarak turizm bölgesiyiz, çok sayıda turist ağırlıyoruz. Ama fuara turisti getiremiyoruz. Gelen ziyaretçi esnafa, çarşıya, pazara olumlu ölçüde etki yapıyor. Aynı zamanda fuarcılığı da desteklememiz gerekiyor” diye konuştu.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

‘Coğrafi işaret işin başlangıcı’

Yöresel Ürünler Fuarı’ndan sonra coğrafi işaret konusunda farkındalık yaratıldığını anlatan Ali Çandır, 109 olan coğrafi işaretli ürün sayısının 921’e çıktığına dikkati çekti. Ali Çandır, coğrafi işaretin yerel ürünlerde katma değer yaratması gerektiğini vurgularken, “Aslında coğrafi işaret işin başlangıcı. Üreticinin o ürünün etrafında örgütlenmeyi sağlayıp rekabet kültürünü geliştirmesi, birlikte hareket ederek ambalajlamasından paketlemesine, pazarlamasına birlikte yol alması, o ürünün satışından elde edilen gelirle de o ürünün hakkının hukukunun korunması için çalışılması gerekli. Ürünün tanıtılması ve pazar araştırması için de pay ayırması gerekmektedir. İdeal kooperatif sistemini buradan yaratabileceğimizi düşünüyorum” diye konuştu.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

YÖREX’te hedef büyüten ve Anadolu’nun değerlerinin mutlaka yurt dışına taşınması gerektiğini söyleyen ATB Başkanı Ali Çandır, “Şu anda fuar benim hayallerimin yarısında bile değil. Yöresel ürünlerimiz YÖREX’le birlikte mutlaka New York 5. Cadde’de dünyayla buluşmalı” diye konuştu. Yerelde tanıtılan yöresel ürünlerin dünyaya açılması gerektiğini vurgulayan Ali Çandır, “Türkiye’nin yöresel ürünlerinin yer aldığı marketlerin yurt dışında açılmasını sağlamalıyız” dedi. YÖREX’in aidiyet duygusunu da geliştirdiğini kaydeden Çandır, “Ne zaman ki ülkemdeki restoranlar menülerinde, yerel yönetimler hediye olarak yöresel ürünümüzü tercih edecek o zaman YÖREX’te bir adım daha atmış olacağız” dedi.

ATB Başkanı Ali Çandır, YÖREX’e destek veren başta TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu olmak üzere tüm oda ve borsalara, kalkınma ajanslarına, yerel yönetimlere, kooperatiflere, üreticilere teşekkür etti.

Milas Zeytinyağı YÖREX’in gözde ürünlerinden biriydi

Milas Ticaret ve Sanayi Odası başkanı Resit Özer, YÖREX ziyaretçilerle tek tek ilgilendi. Milas bu yıl coğrafi işaretli ürünleriyle YÖREX’te yerini aldı. Avrupa’dan coğrafi işaret tescili alan 7 üründen biri olan Milas Zeytinyağı YÖREX’in gözde ürünlerinden biriydi. Milas zeytinyağı, AB’den coğrafi işaret almayı başaran ilk Türk zeytinyağı olarak kayıtlara geçti. Milas, coğrafi işaretli yağlı zeytini, tepsi böreği, el halısıyla da ziyaretçilerin gözde stantlarından biri oldu.

Biz hatırlayalım, çocuklarımız keşfetsin

Sen Sor Başkan Yanıtlasın

Sevgili okurlar! Yaşadığınız şehirde, sokağınızda, cadde ve kaldırımlarda gördüğünüz aksaklıkları ve belediye hizmetlerinde karşılaştığınız sorunları, sorumlulara duyurmak, şikâyetlerinizi onlara iletmek ve çözüm bulunmasını istiyorsanız, bize iletin. 0530 954 59 59 numaralı telefonumu günün her saatinde arayabilir, whatsapp’tan veya eren.aka@milliyet.com.tr elektronik posta adresine şikayetinizi fotoğraflarıyla birlikte iletebilirsiniz...