Egeli bir grup gazeteci, yapımına beş yıl önce başlanan, yakında da açılacak olan iki ayak arası mesafesi 2023 metreyi bulan dünyanın en büyük asma köprüsünün 320 metre yüksekliğindeki kulesine çıktı, icra kurulundan bilgi aldı.
ÇANAKKALE
Yeniköy-Kemerköy Termik Santaralı'nı, 17 Aralık'ta ziyaret etmiştik. Bu ziyaretin ardından Limak Holding Yönetim Kurulu Basın Danışmanı Evrim Ergin'e, "Çanakkale köprüsü bitmeden bir gezi düzenleseniz nasıl olur" diye sordum. Kendisi de, "Güzel bir fikir, önümüzdeki günlerde hayata geçirebiliriz" dedi. Veee, aradan bir ay geçmeden 14-15 Ocak günleri arasında Çanakkale'ye davet edildik.
***
Hürriyet Ege Bölge Temsilcisi Deniz Sipahi ile yola koyulduk. 3.5 saatlik yolculuğun ardından boğazın muhteşem görüntüsü bizi karşıladı! Öğle yemeğimizi Çanakkale'de yedikten sonra arabalı vapur ile Eceabat'a konaklayacağımız otele geçtik. Ertesi gün de yine arabalı vapur ile Çanakkale'ye, ardından köprü şantiyesinin bulunduğu Lapseki'ye hareket ettik. Çanakkale'ye gelmeden önce kafamda kurduğum köprünün merkeze yakın olduğu düşüncesi vardı, yanılmışım...
***
Şantiye merkezinde 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Projesi İcra Kurulu üyeleri Reşit Yıldız, Ömer Güzel ve Ebrunur Kapucu Yıldız bizleri karşıladı. Merkezdeki ofiste köprü bilgilerini aktardı, üç yönetici.
***
2023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsünde 770’er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metre yaklaşım viyadükleri ile köprü toplam 4.608 metre uzunluğunda. Köprünün ayakları arasındaki 2023 metrelik orta açıklık, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. kuruluş yılını sembolize ediyor. Köprünün gidiş-geliş yönleri arasında 9 metrelik hava boşluğu sayesinde rüzgar etkisi asgari seviyeye indirilmiş.
***
Her iki kule temelinin deniz tabanından yaklaşık 40 metre derinlikte konumlandığını, çelik kule yüksekliğinin 320 metreyi bulduğunu, kulenin en üst tepe noktasına Seyit Onbaşı anısına top mermileri konulacağını, böylece yüksekliğin 334 metre ile dünyanın en uzun asma köprüsü olacağını söyledi icra kurulu üyeleri.
***
Şantiyedeki bilgilendirmenin ardından feribotla köprünün Asya yakasındaki ayağına hareket ettik. İnşaat asansörüyle denizden 320 metre yükseklikteki kuleye ulaştık. Muhteşem bir manzara. Kendimi bir an uçağın camından dışarıyı izliyor gibi hissettim.
Yaklaşık 10 bin kişiye istihdam
Projenin sadece köprü kısmında bugüne kadar toplam 871 mühendisin görev aldığı, bunların 49’unun kadın olduğu, yüzde 90’ından fazlasını Türklerin oluşturduğunu söyledi 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Projesi İcra Kurulu üyeleri Reşit Yıldız, Ömer Güzel ve Ebrunur Kapucu Yıldız. Projede farklı pozisyonlarda 15 ülkeden çalışanların yer aldığı, en yoğun dönemde köprü şantiyesinden üç bin 500, otoyol şantiyesinde de altı bini geçtiği kaydedildi.
2017’de imzalandı 2021’de de bitti
Köprünün DL E&C (Güney Kore), Limak (Türkiye), SK ecoplant (Güney Kore) ve Yapı Merkezi’nin (Türkiye) öncülüğünde 26 Ocak 2017’de sözleşmesinin imzalandığı ve beş yılda da tamamlandığına şahit olduk. Toplam 2 milyar 537 milyon 450 bin 977 euro’yu bulan köprü, boğaz geçişine rahat nefes aldıracak. Avrupa’dan Türkiye’nin güneybatısına, İzmir ve Aydın gibi endüstriyel bölgelere kesintisiz erişim sağlayacak. Çanakkale Boğazı’nı geçmek için bayram ve tatil dönemlerinde saatler süren feribot bekleme süresi altı dakikaya inmiş olacak. Çanakkale, şanlı tarihine ve 21. Yüzyıl’a yaraşır 1915 Çanakkale Köprüsü’ne kavuşmuş oldu. Bu arada geçiş ücretinin 15 euro olduğu belirtildi. Yap-işlet-devret modeliyle ülkemize muhteşem eser kazandıran tüm birimleri kutluyorum. Çok yakında da hizmete açılacak...