TURİZMDE İzmir’in güneş yüzü Çeşme’yi bugün başlayan 21. Uluslararası Şarkı yarışması ve Festivali ile hareketli, renkli günler bekliyor. Festival Komitesi ve Belediye Başkanı’nın aylar süren emeklerine tanık biri olarak, “Fırsatı olan herkes, bugünlerde Çeşme’ye uğramalı” diyorum.
Çeşme’ye aynı günlerde müjdeli bir haber de Çeşme Limanı işleticisi Ulusoy Deniz Yolları’ndan geldi.
2003’ten bu yana Çeşme Limanı’nın 30 yıllık işletme hakkını alan Ulusoy Deniz Yolları İşletmeciliği, geçen 7 yıllık zamanda roro taşımacılığını büyütürken, yolcu salonunu uluslararası standartlarda restore etti. Ulusoy, şimdi de kruvaziyer yolcu taşımacılığı için start verdi.
Kruvaziyer turizmde İzmir’e rakip olmaya hazırlanıyorlar.
Aslında onlar hazırlıklarına İzmir’den önce başladılar, sessiz sedasız yol alıyorlar.
Son jenarasyon kruvaziyer gemilerin yanaşması amacıyla rıhtım büyütülüyor.
Bölge Müdürü Can Özgen, yatırımlarını artık kruvaziyer için yapmaya başladıklarını anlattı.
Ulusoy yetkilileri şu anda kruvaziyerle ilgili dünyadaki tüm fuarlara katılırken, bağlantıları şimdiden kurmaya çalışıyorlar. Özgen, limandan çok, Çeşme’yi anlatarak, önümüzdeki yıllara müşteri bulmaya uğraştıklarını söylüyor.
Onları cesaretlendiren ise belli ki, Ankara feribotu olmuş. Ankara feribotu her cumartesi Çeşme’den hareket ederek vizesiz bir haftalık yunan adaları turlarına başladı.
Kruvaziyere yer açmak için Roroları yan tarafa taşıyorlar şimdi. Can Özgen, 212.5 metre uzunluğunda sadece roroların yanaşabileceği dolfen tarzında yaptıkları iskeleleri gösterirken, keyfini “Bize farklı bir işlev, Çeşme’ye ise büyük ekonomik katkı sağlayacak” sözleriyle yansıttı.
Kruvaziyer limanını önümüzdeki sezona hazır hale getirecekler.
Kruvaziyer turizm Çeşme’nin bence, eksik yüzüydü şimdi tamamlanıyor. Marina, liman ve kruvaziyerle Çeşme elini güçlendiriyor.
Son günlerde İzmir için de kruvaziyer limanını özelleştirme kararı alındı. Ayrıca İzmir’in “Homeport” yani giriş ve çıkışların yapıldığı liman olma yolunda çabaları var.
Bu tatlı rekabet İzmir’in önünü keser mi? Çeşme’ye gelen kruvaziyer gemiler, yeniden ayakbastı parası vererek iki limana da uğrar mı?
Rekabette iddialı olacaklarını söyleyen Özgen, cazip olmak için liman ücretlerinde gereken tüm indirimi yapacaklarını şimdiden söylüyor.
Gelecek ne getirir bilinmez, ancak bir tatlı rekabet seyri ki bu, sonuçta Ege’nin yüzünü güldüreceği kesin.
Ro Ro’da artış
‘Yaşanan global krizin neresindeyiz’ in en iyi yanıtlarından birini dış ticaret verileri gösterir. Ro Ro taşımacılığı da bu kapsamda önemli bir gösterge. Ulusoy, ikisi 150, diğeri 134 araç kapasiteli üç roro gemisiyle Çeşme’den Trieste’ye tekerlekli araç taşıması yapıyor. Taşınan araçların çoğu ithal ve ihraç yüklü TIR kamyonlarından oluşuyor. 2008’de 36 bin 862 araç taşıyan Ulusoy’un bu rakamı 2009’ da 28 bin 984 e düşmüş.
Can Özgen’e bu yılki durumu sordum.
- 2009’un aynı dönemine göre yüzde 28 artış yakaladık.2010’un toparlanma yılı olduğunu rakamlar gösteriyor.
- Neden yalnızca Trieste?
- Avrupa’nın birçok ülkelerine en yakın liman. Bu güzergahtan herkes memnun.
- Çeşme’ye yatırım yapmaktan mutlu musunuz?
Doğru bir karar olduğunu her gün biraz daha görüyoruz, çok umutluyuz
- Sakız tekneleri de sizin limanınızdan kalkıyor. Orada artış var mı ?
Sakız hattında üç feribotla hizmet veriliyor. Yolcu trafiği artıyor. Ro Ro yolcularıyla birlikte 2009’da 82 bin yolcu taşıdık. Onda da ilk altı ayda yüzde 1’lik artış yaşadık. Tabii yeşil pasaporta vize gelecek dediler ama değişen bir şey yok. Umutla bu uygulamayı bekliyoruz.
İtalya hattı eriyor
Çeşme Limanı’na yolcu gemisi olarak gurbetçi işçileri taşıyan Scotia Prens Rece firmasına ait feribot geliyor.
İtalya’da Ancona ve Bari’den gelip giden yolcu feribotunun trafiği ise dikkat çekici bir düşüş yaşıyor. Beş yıl önce 7 gemiyle 120 bin yolcu taşınırken, bugün sayı tek gemiyle 12 bin yolcuya kadar düştü. Elbette bunda uçak rekabetinin payı büyük. Can Özgen, enterasan bir olguya da dikkat çekiyor. “Avrupa’da doğmuş son kuşakta vatan özlemi azalıyor” diyor. Ancak ben firmanın yeterli bir tanıtım stratejisi ve doğru fiyat uygulamadığını da düşünüyorum. Çoğu Egelinin bu feribottan haberi yok. Scotia Prens Rece firması yetkililerine duyurulur.