Dilek Gappi

Dilek Gappi

dilek.gappi@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları

İzmir iş dünyası, Aykut Güsar ismini özellikle iki nedenle yakından tanınır. İlki, dünya elektronik devi Siemens’in 39 yıl boyunca Ege temsilciliğini yapması ve bu arada birçok kapsamlı çalışmayı gerçekleştirmesi, ikincisi ise kente dair birçok projeyi ortaya atmasıdır...
1963 yılında İTÜ Elektrik Fakültesi’nden mezun olan Güsar, Ege’de 190’ın üzerinde fabrika ve tesisin elektrifikasyonuna imza attı. Bölgedeki ilk fiber optik kablo şebekesini de kuran Güsar halen, Koç Grubu iştiraklerinden Setur’un Proje Danışmanlığı’nı yürütüyor. Güsar aynı zamanda, İzmir Koç Lobisi (İZKOL) kurucu ve onursal başkanı.
İzmir’le ilgili birçok projesini konuşmak için biraraya geldiğimiz Güsar, öncelikle Setur ve Yüksel İnşaat adına İzmir’in kent merkezinde yer alan Pasaport bölgesi için hazırladıkları “Marina projesi”ni gösterdi.
İlgnç yanı, konsorsiyum bu projeyi benim aylar önce yazdığım Konak Pier’de yaşananları anlatan “Pasaport Marina karmakarışık” yazımdan etkilenerek hazırlamış.
Setur olarak önceleri, ‘Konak Pier’in işletmecileri arasında anlaşmazlık biter, o zaman böyle bir projeyi birlikte gerçekleştiririz’ diye düşündüklerini anlatan Güsar, yazının ardından bu anlaşmanın kolay sağlanamayacağı düşüncesiyle sorunsuz bir alan belirleyerek, akıllarındaki projeye şekil verdiklerini belirtiyor.
Güsar, “Bizim grup ya da bir başkası ancak İzmir’e büyük bir marina mutlaka yapılmalı” yaklaşımı içerisinde...

* Setur olarak İzmir’in merkezine ne zamandan beri marina yapmayı düşünüyordunuz ?
Uzun süredir böyle bir planımız vardı. Bunun için en uygun alanı Konak Pier’in önündeki dalgakıran olarak görüyorduk. Buraya zaten doğal bir marina demek mümkün. Ancak orada senin de yazdığın gibi taraflar arasında büyük hukuki anlaşmazlık var. Biz zamanla çözülür gözüyle bakıyorduk. Sonra bu işin gerçekten karmaşık olduğunu fark edince müktesap hak sözkonusu olmayan bir proje hazırladık.

Projeyi Yüksel İnşaat çizdi

* Projeyi kim hazırladı?
Konsorsiyum ortağımız olan Yüksel İnşaat. Projeyi bizzat Yüksel İnşaat’ın ortaklarından İrfan Tufan Karaoğlu çizdi.

* Konak Pier’deki taraflara projenizi ilettiniz mi?
Açıkçası orada durum o kadar karmaşık ki, dalgakıranın üzerinde de kimin ne hakkı var tam bilemiyoruz. Ancak biz her olasılığa karşın bu bölgenin yan tarafında, sorun olmayan alan için projeyi hazırladık.

* İdeali marinayı dalgakıran üzerinde yapmak mı?
Elbette, burası zaten doğal marina. Bizim istediğimiz de ilgili tüm tarafların biraraya getirilerek marinanın asıl orada yapılması. Gerekirse bu iş için Ankara’ya da gideceğim. Herkesle bir çözüm bulunsun istiyoruz. Yazıktır çünkü, dalgakıran gözümüzün önünde çürüyor.

* Eğer olmazsa alternatif projeniz de hazır, kapasite ne olacak?
400 tekne kapasiteli olarak düşündük. Ancak biz üretilecek her projeye saygılıyız. Buraya bir marina şart, İzmir’in tüm çehresini değiştirir. Etrafında butik oteller yapılmaya başlandı, bölgedeki kafeterya, restoranlar için büyük avantaj taşır. Ama bizim grup ama bir başkası muhakkak yapılmalı.
* Marina ne kadara mal olacak?
Biz para istemiyoruz. Yap - İşlet yöntemiyle yapmaya hazırız.

Asıl çözüm Alsancak Limanı
Pasaport’ta marina mükemmel olacak diyorsunuz ancak dalgakıranın Kordonboyu’ndan kopan bir yanı vardı. Sizin projede ise marina bugün insanların gezdiği alanda görünüyor...
O yüzden diyorum ideali dalgakıran üzerinde yapmak. Ancak İzmir için asıl büyük proje Alsancak Limanı’nda konteyner kısmını kaldırarak, buranın yalnızca kruvaziyerle birlikte yat limanı haline getirilmesidir. İzmir için gerçekte olması gereken bu... Fakat bunlar uzun zaman alacaksa, İzmir on yıllar kaybetti ve yine on yıl kaybedecekse hazırladığımız proje çok pratik ayrıca senin belirttiğin şekilde sözkonusu alana hiçbir zararı olamaz, o bölge yine halkın... Buraya büyük canlılık kazandıracağından eminim.

Haberin Devamı

* Projeyi kime aktardınız?
Ulaştırma eski Bakanı Binali Yıldırım’la paylaştım. Belki de İzmir için düşündükleri 35 projenin arasına kent içerisinde marinalar yapmak hedefini koymalarında anlattıklarımızın da etkisi olmuştur, bilemiyorum.
Bu iş böyle tüm tarafları hatta bir zamanlar orası için proje hazırlayan Ticaret Odası da dahil tüm tarafları ortak masada toplayabilecek bir güç ile çözülür. Yoksa mendirek Denizcilik İşletmeciliği’nden Konak Pier binasıyla birlikte 21 yıllığına kiralanmıştı, 10 yıldan fazla zaman geçti, birşey yapılamadı. Burası mükemmel bir yer ancak çok sorunlu bir bölge ve biz kimse ile kavga etmek istemiyoruz.


Konak Pier’de son durum
Koyuncuoğlu Ailesi’ne ait İZMER AŞ şirketi, Konak Pier’in işletmesinde zorlanınca İş Bankası’ndan kullandığı kredileri ödeyemedi ve bu nedenle elindeki parsellerin temlik yoluyla satışı yapıldı. Kağıt üstünde hisseler EGE CMC Gayrimenkul Yatırım A.Ş.’ye geçti ancak iki firma arasında büyük bir hukuk savaşı sürüyor. Üç parselden oluşan Konak Pier’de mendirek bölümünün ayrı bir parsel olarak göründüğü belirtiliyor.