Dilek Gappi

Dilek Gappi

dilek.gappi@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Önceki gün, Türk İtalyan İş Konseyi, “İtalya ile İş Yapma
Semineri”ni İzmir’de gerçekleştirdi. Konseyin Yürütme Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, son iki yılda Türkiye’deki İtalyan yatırımlarında önemli
artış olduğunu anlattı.
Son iki yılda artış, yaklaşık dört yıl öncesini aklıma getirdi.
* * *
Türk-İtalyan Ticaret Odası’nın o zamanki başkanı ile bir haber çalışması için İstanbul’da buluşacaktık. Yarım saatten fazla bir açıklama olmadan bekledim. Belki de ters gününe rast geldiğimden midir nedir, hiç alışkın olmadığım bir İtalyan profili karşımdaydı.
O günlerde KOSGEB’in Türk KOBİ’lerini yabancılarla eşleştirme projesi vardı. İtalyanlarla Türk KOBİ’ler bu kapsamda işbirliği yapabilir mi diye basit bir soru sordum.
Bugün bile anımsadığım şok bir yanıt aldım.
“İtalyan KOBİ’lerini sizin KOBİ’ler gibi sanmayın. Aile şirketleridir ve sizin buradaki üst düzey firmalarınıza denk gelirler. Onları ortaklıklara, işbirliğine ikna etmek o kadar kolay değil.”
Özellikle ülkedeki İtalyan yatırımcıları iyi tanıdığım için o görüşmenin üzerinde çok durmadım.
Tabii bir İngiliz atasözü var; ‘Hayat herşeyin tersini görecek kadar uzundur’ der.
Bu kez tersini görmek için dört yıl yetti.
* * *
Şimdi Türkiye ile iş kurmak için gelen heyetler İtalyan KOBİ’leri temsil ediyor.
İtalyanlar’ı şimdi Türkiye’ye getiren Konsey’in Başkanvekilliği’ni İzmirli işadamı Levent Akgerman yapıyor. Akgerman, yüzde 80’i KOBİ’lerden oluşan İtalyan sanayisinin tam bir çıkış noktası arama sürecinde olduğunu anlatıyor. Genç işadamı konuşmamızda ilk başta tam da benim arzuladığım cümleyi söyledi.”Eskiden biz İtalya’ya gidiyor, şirketlerimizi anlatıyorduk, şimdi onlar buraya gidiyor.”
Benim bugünleri görmemden daha güzel olanı! Akgerman’ın anlattıkları..
Akgerman, makina ekipmanlarına dair üretim yapan İtalyan firmaların işbirliği için İtalya’dan büyük adımların atılmaya başladığını belirtirken, şimdi dünyayı keşfetme konusunda biz onlara önderlik yapmaya başladık” diyor. Akgerman özellikle şarap ve zeytinyağı sektöründe de yeni görüşmeler olacağı üzerinde duruyor, bu ülke ile ilgilenmek isteyen firmaları muhatapları ile buluşturabileceklerini söylüyor, ve onları önümüzdeki Kasım ayında İzmir’de düzenlenecek işbirliği günlerine bekliyor.
* * *
Türkiye’de 827 İtalyan şirketi bulunuyor. 2011’de iki şirket daha kuruldu. Bu şirketlerin önemli bir kısmı da Ege’de yer alıyor.
İtalyanların şimdi Türkiye’ye daha çok ilgi göstermesinin ikinci bir nedeni daha var; dünyanın yeni gelişen pazarlarında yer almakta sıkıntı yaşıyorlar.
Tutucu, biraz da havalı şirketler, dünyanın yeni şekillenen düzeninde birçok ülkenin gerisinde kaldı. İtalyanlar özellikle Irak, Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetlerde Alman, Fransız şirketleri kadar başarılı olamadılar. Şimdi bu pazarlarda şansları yüksek olan Türkler’le birlikte yol almak bir anlamda mecburiyet haline geldi.
* * *
Türk KOBİ’lerinin yabancı ortak almaları özel teşviklerle desteklenmeli. İtalyanların sahip olduğu marka değerleri ve endüstriyel tecrübeler firmalarımıza katkı sağlayabilir. Şimdilerde, siyaset arenasını seyrederek gün geçiren ekonomi yönetimi konuyu ele alabilmeli. Bugün yaşadığımız dünya dengeleri, her zaman karşımıza çıkmıyor.
Seçim atmosferi içinde neredeyse tamamen unutulan ekonomi dünyası kendi halinde yol alırken, İtalyanların bu bakışının altını çizmek birçok Egeli KOBİ açısından önemli.
Nasılsa ekonomi yönetiminde en az bir yıldır tatilde olduğumuz seçimlerin hemen ardından hatırlanacaktır.