Lüks ve moda dünyası 2024’te beklediği sonuçları alamadı. Dönüşen tüketim alışkanlıkları lüksün öncüsü markaları yeni arayışlara itmiş görünüyor. İşte 2025 için öngörüler ve gelişmeler...
Pandemi sonrası tüketim düştü
Markalar, tüketicileri fahiş fiyatlarının kaliteyle orantılı olduğuna uzun yıllar ikna etti. Tüketiciler daha sonra deneyimlere para harcamanın ürünlere harcamaktan daha fazla mutluluğa yol açtığını gösteren araştırmaları içselleştirdi. Pandemi sırasında ise bu tür deneyimsel harcamalar kısıtlandı ve bu LVMH ve Kering gibi büyük lüks grupları için çok olumlu bir gelişme oldu. Çünkü lüks tüketicileri daha çok çanta, ayakkabı ve markası belirsiz kaşmir ürünler satın almaya başladı. Ancak pandeminin etkisinin bitmesiyle tüketiciler, artık dürtüsel alışveriş etmiyor. Ne satın alacakları hakkında daha fazla düşünüyorlar ve çok yönlü ürünlere yatırım yapıyorlar; bu da mevsimlere, durumlara ve yıllara yayılan nötr renklerdeki patlamayı açıklıyor.
Markalarda kripto ödeme dönemi
Bitcoin’in rekor kırması, alışveriş yapanların yeni servet kazanmasıyla birlikte lüks saat satışlarında da canlanma umutlarını artırıyor. Ancak günümüzün kripto yatırımcıları eskisi gibi değil. Bu arada bitcoin yükselirken lüks markalar kripto ödemelerini kabul etmeyi düşünüyor. Üst düzey markalar ve perakendeciler, sektördeki yavaşlamayla mücadele etmek için yeni zenginler arayışındayken ister istemez kripto ödemelerine ilgi gösteriyor.
Fiyatlandırma sorunu ne olacak?
Ani fiyat artışları bu yıl lüks markalara olan talebin keskin bir şekilde azalmasına neden oldu. Büyük lüks markaların ürünleri 2019’a göre ortalama yüzde 54 daha pahalı. Akıllı yöneticiler fiyat-değer denklemini yeniden dengelemek için hızlı bir şekilde harekete geçecek.
Yeni yılın rengi Mocha Mousse
Pantone Renk Enstitüsü, 2025’in rengini açıkladı: Mocha Mousse. Her ne kadar Pantone yaptığı açıklamada, bu rengin çikolata ve kahvenin lezzetli özelliklerini çağrıştırarak bizi rahatlattığını ve konfor arzumuzu karşıladığını belirtse de bir de bu rengin dönemin ruhunu özetlemesi durumu var. Kahverengi ve nötr kardeşleri bej ve gri, 10 yıl boyunca modaya hâkim oldu. Vogue, yıllardır makalelerinde kahverengi kıyafetlere yer veriyor. Çikolata kahverengisini pahalı görünümlü ilan ediyor. Elbette, Kim Kardashian’ın dört milyar dolar değerindeki markası Skims’in, North Face ile yaptığı iş birliği, bej ve kahverengi tonlarındaki kayak kıyafeti koleksiyonu da tesadüf eseri değil. Kim Kardashian, Wall Street Journal’a “Siyah-beyaz, zebra ve parlak renklerin öne çıktığı düşünülüyor. Ama bence asıl bej ve kahverengi tonlarıyla gerçekten öne çıkmak mümkün,” diye bir de açıklama yaptı. Kahverengi, moda dünyasında en son 1970’lerde popülerdi. Bu da aslında kahverenginin işçiliğin rengi, lüks modanın ise büyük bir pazarlama taktiği olarak görüldüğüne dikkatleri çekiyordu. Çünkü lüks moda satışlarının bu yıl yavaşlaması ve endüstrinin bize bir şeyler satmak için yenilikçi tasarımdan çok marka, logo ve ürünlere güvenmesi nedeniyle tüketiciler gerçek işçiliği arzuluyor. Hermès gibi gizli zenginliğin altını çizen markalara avantaj sağlayan da bu. Pantone Renk Enstitüsü Başkan Yardımcısı Laurie Pressman, Mocha Mousse ile ilgili boşuna “Bu ton, başkalarına hediye edebileceğimiz ve paylaşabileceğimiz bir lüks duygusu yaratıyor,” demiyor!
Döngüsel moda yükselişteDöngüsel moda yükselişte
Vintage kıyafetler artık daha çok tercih ediliyor. Elbette sürdürülebilirliğe daha çok önem verilmesinin bunda etkisi çok. Şimdi moda haftalarında bile vintage koleksiyonlarından defileler yapılıyor. En son Londra Moda Haftası’nda bunun örneklerini gördük. Belli ki 2025’te daha da çok göreceğiz.
LouIs VuItton x Murakami iş birliği
Marc Jacobs, Louis Vuitton’da kreatif direktörlük üstlendiği dönemde Stephen Sprouse, Takashi Murakami ve Richard Prince gibi sanatçılarla iş birliği yaptı ve moda-çağdaş sanat iş birlikleri konusunda öncü oldu. 2003 İlkbahar-Yaz koleksiyonunda Japon sanatçı Takashi Murakami ile yapılan ikonik iş birliğinden 20 yıl sonra şimdi Louis Vuitton, 1 Ocak 2025’te Murakami ile yeniden edisyon koleksi-yonunu sunuyor.
Lüks Sandalye kapmaca devrinin son gelişmeleri
Aylarca süren spekülasyonlardan sonra Matthieu Blazy’nin, Bottega Veneta’dan ayrıldığına dair duyurunun ardından nihayet resmileşti: Fransız-Belçikalı tasarımcı, Virginie Viard’dan boşalan koltuğa oturdu. Matthieu Blazy, Chanel’in yeni kreatif direktörü oldu. Aynı gün Louise Trotter, Carven’den ayrıldığını duyurdu. Ve Bottega Veneta’nın yeni kreatif direktörü olduğunu açıkladı. Matthieu Blazy, Bottega Veneta’dayken sektörde en çok konuşulan isimlerden biri hâline geldi ve Milanolu markanın zanaatkârlığın ve sessiz lüksün sembolü olarak itibarını yeniden canlandırdı. 40 yaşındaki tasarımcı, Bottega Veneta’dan önce Raf Simons ve Maison Margiela’da, ayrıca Celine’de Phoebe Philo’nun yanında da çalışmıştı.